Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #1 Skrevet 8. februar 2008 Noen med erfaringer herfra? Jeg har aldri jobbet i barnehage før, men tok et kort vikaroppdrag i en Steinerbarnehage forleden. Ble egentlig litt sjokkert over endel ting. Barna skal få leke mest mulig uten innblanding av de voksne...forsåvidt greit, men vi voksne måtte nærmest gjøre oss 'usynlige' i rommet. Sitte ved et bord og gjøre håndarbeid eller annet nevenyttig mens barna leker. Gripe minst mulig inn, fikk jeg beskjed om. Hvis et barn virket lei seg eller gråt, var de veldig forsiktige med å trøste...Barna fikk gråte vel og lenge før en voksen kanskje gikk bort og prøvde å finne ut av hva som hadde skjedd. Fikk helt vondt inni meg. Syns det var for lite voksen'innblanding' generelt, ungene fikk styre på i fri lek mesteparten av tiden. Lekene var kun av tre og ullmateriale. Ingen bøker i det hele tatt i barnehagen. Alle historier og eventyr blir fortalt uten bruk av bøker. En av de ansatte snakket om plastleker smed forakt i stemmen... Alle barna fra 3/4 år oppover måtte gå på do alene, fikk bare hjelp fra voksen ved 'nr. 2-besøk'. Klarer en 4-åring å tørke seg skikkelig? Ble imponert over barna over dette, men også litt usikker... Jeg fikk uttalelser fra en 4 og 5-åring som sa de syns det var gruelig kjedelig i barnhagen (jeg vil bytte, sa den eldste...). Men det kan kanskje komme fra ethvert barnehagebarn? Det som var positivt med barnehagen var: Økologiske, sunne matvarer. Varmt måltid hver dag. Ungene ble oppfordret til å hjelpe til. Faste rutiner rundt det som er vanlig: Måltider, dobesøk etc. Sang. (Men da er det kun sanger som er godkjent av Steiner-bevegelsen). Flere av barna hadde et flott ordforråd og en fantasi uten grenser. Men jeg merket at de ikke var vant til å bli grensesatt så mye, nesten som vi voksne var litt luft for dem...ikke rart da vi skulle være lite 'tilstede' i rommet, det er jo det de er vant til i barnehagen. Følte meg som den observatøren, siden jeg bare skulle være der 2 dager. det var interessant, men fikk meg til å lese mer om Steinerbevegelsen på nettet. Ikke bare positiv lesning.. Andre med erfaringer? Hva gjorde til at du/dere bevisst valgte Steinerbarnehage, eller er motstander?
mamman-t-småpian Skrevet 12. februar 2008 #2 Skrevet 12. februar 2008 Vi har våre barn i steinerbarnehage. Var tilfeldig i utgangspunktet, for det ble bygget en splitter ny barnehage rett ved der vi bor - og vi tenkte det måtte være perfekt. Da vi oppdaget at det var steinerbhg måtte vi ta noen runder med oss selv og venner og familie, og sette oss litt mer inn i hva det innebar før vi bestemte oss for å prøve det. Vi har hatt litt blandet erfaring, dvs vi er kjempefornøyd med minsteman sin avdeling - småbarn,mens vi har vært litt mindre fornøyd med vår eldste på storbarnsavdeling. Grunnen til at vi fortsatt har barna der er at vi har blitt tatt på alvor når vi har tatt opp ting som vi synes ikke har fungert. F.eks så trenger vår eldste klare rammer og grenser i hverdagen, og det fikk hun ikke til å begynne med, og da hadde hun problemer med å finne seg til rette og finne sin plass. Men etter at vi har tatt opp dette, og de har gitt henne litt mere grenser så fungerer alt mye bedre.... Det aller beste synes jeg er at medarbeiderene virker så oppriktig engasjert i ungenes ve og vel, og at de virkelig tror på det de driver med. Jeg har ikke erfaring fra andre barnehager, så det er kanskje ikke så spesielt - men jeg syns ihvertfall det er veldig bra. Også alt det du ramset opp med økologisk mat, varm mat etc
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #3 Skrevet 5. mars 2008 har også barn i storbarns avd. på steiner barnehage. Er mindre fornøyd i det store og hele. De som jobber der er utrolig snille og omsorgsfulle, tvers gjennom gode mennesker, og som noen sa over veldig engasjerte og opptatt av og folge steiner pedagogikken som de mener er til det beste for barnet. Pedagogikken har mange gode verdier for barna, men jeg vet ikke om jeg synes den alltid er i tråd med 2008 og realiteten barnet kommer til og mote i videre utdanning, jobb, og samfunn senere i livet. Noen ganger er den lite praktisk rettet. Som noen utpekte, er det visse situasjoner hvor man er nødt til og gripe inn mer, selv om jeg er enig i at frilek og læring via observasjon heller enn og bli fortalt alt man skal gjøre er en verdirik måte og lære på. Vårt barn snakket lite norsk når hun startet. Hun ble veldig alene og hadde vanskelig for og involvere seg i lek. Hun er også litt sjenert, og med lite-ingen ingrep fra de ansatte var dette en fortvilet situasjon. Hovedmålet med barnehagen var jo for oss at barnet skulle integrere og være sosial med andre norske barn og lære norsk. Vi hadde uttalige samtaler med de ansatte, men lite utbytte. barnet sier hjemme at hun ikke trives og at hun ikke har noen og leke med osv. De ansatte sier hun har det fint????? Administrationen har vårt rotete og uorganisert. Lærere kommer og går uten at forledrene blir informert om forandringer. Det er mange vikarer som kommer og går. Beskjeder man gir til de ansatte er til ingen nytte, kommunikasjon ang. utstyr, påkledning e.l. har ingen nytte. denne siden har vært elendig. Man føler ofte at de bare smiler og svever på skyer og ikke egentlig hører på hva du sier. vet ikke om de synes vi er paranoide, materialistike masekråker som ikke nyter livet eller hva noen ganger..ha, ha. Dugnadene er uttalige, og forventningene til foreldrenes engasjement er meget høye. Filosofien er at det er bra for barna og se at foreldrene er engasjert i deres hverdag..??? Jeg vil personlig tro at det ville bedre fremmes ved at foreldrene var hjemme sammen med barna istedenfor i barnehagen for og vaske avdelingen? Ellers synes jeg det er litt dunkelt og trist der generelt. Barnet vårt sier stadig at hun kjeder seg, at hun skulle ønske at det var husker og sklier osv. At de kunne leke ute istedenfor og måtte 'ligge og hvile' osv. Det har vært en interesannt opplevelse, og barnet tar med seg noen fine verdier og vaner, men vi blir ikke der neste år. Føler barnet trenger noe mer strukturert og i takt med realiteten og 2008.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #4 Skrevet 18. mars 2008 Jeg har litt lite greie på disse barnehagene, men de ansatte i barnehagen hvor jeg jobber, har vært på studietur til en Steinerbarnehage. Mye var litt snålt etter min mening, bla fikk ikke foreldrene komme lenger enn til gangen. Der satt en voksen og x av ungene som kom. Mellom kl 09 og 14 var kjernetid så da ble døra låst, dvs ikke henting eller levering i denne perioden. Ungene satt på hver sin matte og arbeidet (man kalte det ikke lek i denne barnehagen) Det var helt stille i en barnehage med 55 unger, imponerende, men litt skremmende.. Unger gir da lyd fra seg i løpet av dagen!! Dette var noe av det som ble fortalt, og jeg anser dem jeg jobber med for rimelig troverdige..
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #5 Skrevet 18. mars 2008 Er det ikke en montesorri-barnehage du beskriver nå?
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2008 #6 Skrevet 21. mars 2008 Mulig at montesorri-barnehagene har likhetstrekk, det vet jeg ikke noe om. Men, hun har helt rett i det hun beskriver. jeg skrev innlegget over og har en datter i steinerbarnehage. Det er 'kjernetid' fra 9:00 til 14:30. Det er jo slik at de er lite begeistret for at man bringer eller henter innen denne tiden, men jeg har blåst i det flere ganger og gjort som det passer oss. Vi betaler tross alt 2530 kr i mnd. for ha henne der og det burde tilpasses våre forhold også. Det er også riktig at døren stenges og at foreldre ikke kommer lenger enn til gangen under henting og bringing.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #7 Skrevet 31. mars 2008 Jeg har en positiv erfaring fra min barnehage, men den er nylig tatt opp som steinerbarnehage. At mine barn går der er rene tilfeldigheter siden det er kun denne barnehagen som var der, uten at jeg skulle kjøre et godt stykke. Er helt enig at det er delte meninger og noe "rare" regler, men mine barn trivees veldig godt og for meg er det det viktigste. De er forøvrig 5 og 3 år. Dette er en gårdsbarnehage, hvor mye dreier seg om dyr, og naturen generelt. De får et varmt måltid pr dag, og har en fast turdag pr uke. Jeg har ikke merket noe til det som nevnes om gråt, for meg virker det som de trøstes når deter behov for det, sitter ofte barn på fanget til de voksne, selv om de også har håndarbeide liggende på lur. Har aldri opplevd at døra er låst, derimot er vi ofte inne i barnehagen på besøk, de vil gjerne at vi følger helt inn i barnehagen. Har også fått beskjed om at det barew er å komme inn og være der sammen med barna en dag for å se hvordan de har det. Inne er det bare lekerav naturmateriale, men deet virker ikke som de savner noe annet. Ute har de husker, trehester og sandkasse med plastleker for å nevne noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå