Gå til innhold

Noen her som må "pynte" barna hver dag i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt inspirert av en annen tråd hvor datteren blir ertet fordi hun ikke er "fin nok" i bhg.

Jeg har en følelse av at det å skulle pynte barna før bhg er blitt så vanlig nå, jeg. Jentene skal ha på seg skjørt og kjoler, og gutta begynner jammen å bli bevisst på bekledning de også.

Hvor mange her har barn som får bestemme selv 100 % hver dag, og som velger "finstasen"?

Hos oss er det viktigst med klær som vi ikke er redd skal bli ødelagt i bhg. De tegner, maler, søler mat og skraper opp klær hele tiden, og jeg kunne aldri tenke meg å kle på jenta mi den fineste kjolen. Synes det er viktigst at det er godt å bevege seg i, jeg.

Men jeg har registrert at mange er opptatt av at barna skal "ta seg ut i bgh", så da lurte jeg litt på hva dere andre synes hva angår den bhg dere selv kjenner til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok desverre mange pyntedokker i barnehagen. Er litt overasket over at foreldrene vil ha slike barn. Greit med en hårspenne altså, men dolling er urteit. Lillemann her går ofte i joggedress han. Det er mest behagelig

Skrevet

Ja, ikke sant? Jenta vår er ei skikkelig "rufse-Sara", så jeg tror ikke det skal bli så lett å dolle henne, nei...(: Like greit.

Skrevet

Vi bruker like gjerne skjørt, kjole eller joggebukse i bhg. Bruker det som er behagelig. Olabukser o.l. bruker jeg ikke...!

Skjørt og kjole er jo super behagelig å bruke, lett å bevege seg i og enkelt da de skal ut. Et plagg av før dressen :o)

Men bruker ikke pyntekjoler, men kjøper bevisst behagelige og myke plagg.

Skrevet

Har aldri pynta henne for barnehagen, har prøvd med musefletter, men det kan jeg gi opp...:-) Har på henne klær som tåler en trøkk. Den tida kommer snart da hun vil være med på å bestemme påkledning selv...da tar vi utfordringene som de kommer. Men blir nok ikke noen rosa prinsesse her i gården...(ok, skal aldri si aldri).

Skrevet

Hehe, der kom jeg på en historie fra en som jobber i barnehage. Hun overhørte en samtale mellom to jenter på 4 år. Den ene hadde ballkjole på, den andre vanlige klær. Ballkjole-piken sier: "Næmmen, har du bare bukse på deg i dag? Hvorfor har du ikke kjole?"

Den andre svarer at hun ikke hadde fått lov til å finkjolen på den dagen. Da sier den første: "Å, men du må bare skrike til du får det!"

;-D

Skrevet

er bevist på at klærne skal være behagelig i barnehagehverdagen og alt den måtte inneholde, sender ikke avgårde 4 åringen i "finklær" nei.

Her går det som regel i myke bukser og tynne gensere som er RENE OG PASSE i str. det synes jeg er viktig da:)

Skrevet

Tror ikke jeg har sett så mye av det i bhg. hos oss. Riktignok har jentene inn i mellom skjørt eller kjoler på seg. Men det er da hverdagskjoler/skjørt og ikke typiske penklær lissom.

Gutta går kledd i olabukser eller joggebukser og vanlige gensere. Har sett en og annen gutt som har vært litt mere pyntet enn vanlig en gang i blandt bare. Skjorte under sånn strikket vest greier bare.

Skjønner hva du mener. Har sett mange småjenter rundt om kring som går kledd i klær dem burde spart til andre anledninger og kanskje ventet en 10 års tid med..

Skrevet

Synes det er koselig å pynte jenta min, ser da ikke noen prblem i det. Det er nesten værre å se unger som går hullete og slitte klær.

Skrevet

Ja, det var vel egentlig det jeg mente. Noen har så mye stæsj i håret at ikke skjønner jeg hvordan de har fått tid på morgenkvisten. Og noen er, som nevnt over, rene prinsesser - og oppfører seg sånn. Jeg må bare si at jeg synes IKKE det er søtt, nei.

De må jo få noen verdier med seg på veien som ikke er helt bra. Er man kledd som prinsesse så har man lov til å si og gjøre hva man vil. Ikke alle som er sånn da, bevares - men jeg har sett mange av dem. Det er jo ikke deres egen feil da, stakkars...

Skrevet

Tror nok dessveree det e en del foreldre som gjør jentene sine til små prinsesser ja. Tror faktisk dette er værst i områder med relativt lav utdannelse. Ut fra hva jeg og søsteren min har sett er det stor forskjeld på barnehager i "fine" og mindre "fine" strøk. Dette gjelder både det å pynt seg og andre ting.

Søsteren min har for eksempel nettopp flyttet fra øtkanten til Asker. Ungene har byttet barnehage. Hun er enormt overasket over forskjellen på ungene.

I den gammle barnehagen var barna mye kraftigere enn i den nye. Selv om barnehagen var ganske liten var det flere klart overvektige barn. I den nye er det ingen, sev om det er mer enn 100 barn. En annen ting hun synes er rart er at prinsessefaktoren var så veldig mye høyere i den gammle barnehagen. I den nye barnehagen virker ungene mye røffere, flinkere ute og mer ulike hverandre. Kusina mi har reagert på akkurat det samme.

Jeg tror faktisk disse forskjellene skyldes at foreldre i Asker har bedre utdannelse eller tror dere det har andre årsaker?

Skrevet

Datteren min vil bare ha på seg skjørt og strømpebukse. Dette får hun til en viss grad bestemme selv. Hennes barnehage er i skogen annenhver uke. Når det er skog-uke, får hun ull bukse (knall blå som lillebror skal arve) under skjørtet. Da trives hun desverre ikke i det hele tatt. Hun vil ha det av så fort vi henter henne igjen. Hun er bare 3 år.

Jeg vil legge til at jeg ikke er noe jålete selv, og jeg ønsker heller ikke en jålete datter. Men hennes selvbilde er viktig for meg, og jeg ser at hun ikke liker seg selv hvis buksa er f.eks blå.

Ps. en ketchup flekk på genseren spiller ingen rolle for henne bare genseren er rosa med blomster eller hjerter på. Favoritt genserne skal helst aldri vaskes, bare brukes hele tiden. :)

Skrevet

Pynter ikke lillegutt når han skal i barnehagen nei. For meg er det viktig at han har på seg behagelige klær. Så det går mye i joggebukser. Men er opptatt av at han har orntlige klær da. Med det mener jeg rene og pene klær (da pene joggebukser). Som ikke er slitt. Det er også vikgit for meg at det han har på seg passer sammen;) Men d er fordi jeg selv er opptatt av at klær skal passe.

Skrevet

Har et par sånne jenter på eldstemann sin avdeling. Men jeg tror nok like godt kan være ungene selv som vil det som at foreldrene pynter de (disse er ca 4 år)

Småbarn på 1-2 år som er dollet opp hjemme er mer tragisk, ja.

Skrevet

Håret til dattera vår ser ut som tålmodigheten hennes om morgenen. Noen ganger får jeg gre det, andre dager er det bare å grabbe tak og sette i en strikk, mens det av og til er helt håpløst å få gjort noe med det i det hele tatt. (Bør ha en liten hale for ikke å gå med håret i fjeset hele dagen)

Da hun begynte i bhg litt før hun fylte 1 år hadde jeg masse dongeri- og cordfløyel-selekjoler jeg tenkte hun kunne bruke der, men da jeg henta henne og de hadde vært ute gikk hun ofte i joggebukse som vi hadde liggende i bhg som skifteklær. Tenkte kanskje det var tungvindt fordi i bhg med klær som ikke går under dressen.

Nå er hun 2,5 år og bruker kun joggebukser og tights i bhg. På sommerhalvåret når været er fint og de ikke trenger dress ute, kan hun ha på kjole, dongeribukse eller andre bukser som er upraktiske og ubehagelige under dress.

Syns ikke noen av klærne hennes blir ødelagte i bhg, så det er svært få klær vi lar være å ha der av den grunn, men når barne er ute med dress flere timer om dagen tar jeg på klær som passer godt under dressen.

Skrevet

Her er det strømpebukse og body/genser en dag, og kjole neste dag... Ikke finkjolen, men kjoler som vi har til bruk i barnehagen.

Hun får være md på å bestemme, men får ikke velge finkjolen.

Skrevet

Jeg pynter henne ikke. Men jeg kler henne alltid pent og skikkelig og lager fletter og slikt å håret hennes. Om klærne hennes blir ødelagt eller lignende bryr jeg meg lite om. Hun går ikke i de dyreste klærne sine i bhg uansett. Jeg syns det er greit at ungen min ser skikkelig ut. Vi er selv nøye på hvordan vi kler oss hjemme hos oss og da synsjeg det skulle bli tåpelig om minstemann skal gå i loppis.

Men det er oss da... Hva andre unger har på seg registrer jeg ikke engang.

Skrevet

I jentene våre sin barnehage er de veldig mye ute. Normalt ca 4 t pr dag om vinteren, mer om sommeren. Da bler det veldig dumt med kjole. Det hender det kobber "pyntedukker" i kjole. Jeg må si jeg lurer på om foreldrene er dumme eller om de bare ikke orker å lære ungene sine å kle seg fornuftig. Det er altid disse ungene som fryser eller ikke vil ut fordet de ikke vil ta av seg kjolen for å få på seg utedress ol.

Der ungene ikke er så mye ute, og om sommeren, kan jo kjoler være lik greit som noe annet, men hos oss fungerer det veldig dårlig.

Jentene våre er heldigvis helt uintereserte i klær, så det maset har jeg selv sluppet billig fra til nå.

Gjest Lille jenta mi
Skrevet

Pynter henne ikke for hun er så liten...sløyfer river hun jo rett av igjen.

Men jeg liker å kle henne pent, gjerne med bluse/kjoler av og til.

Alltid velstelt og ny badet før hun kommer i barnehagen.

Synes det er viktig jeg.....

Skrevet

Bader du henne hver dag før barnehagen? Seriøst? Det gjør i hvertfal ikke vi.

Skrevet

Pynter ikke, men liker at de er rene og velstelte uansett hvor jeg sender dem. Tar ikke lenger tid å finne noe som matcher, enn noe som ikke gjør det:)

Bruker ikke dongeri i barnehagen, liker lette og ledige klær, som ikke hemmer bevegelse, og som er greie å ha på under ute dressen. Har ikke jente da men korte skjørt med strømpebukse under er jo lett å bevege seg i. Ser mangen av jenten har tights og tunika, er jo deilig å gå i, og bare flott om de i tilegg er fine å se på. Barnehage klær trenger ikke være hullete flekkete klær som du ser enkelte går i. Har enda ikke ødelagt noen klær i barnehagen, så har ikke forskjell på barnehage klær og vanlige klær..om det skulle sitte igjen en liten malings flekk er det ikke verdens undergang, kjøper ikke dyrere klær enn jeg har råd til uansett.

Skrevet

Poamin- så synd at du ikke skrev dette i et eget innlegg. Hadde folk lagt merke til det, så hadde det ok blitt debat! Sukk...hadde vært gøy med en debatt nå:-)

Skrevet

Poamin: Tror det er noe i det du sier ang. forskjell fra Asker og østkant. Jeg har hørt dette før om ungdomsskoleelever, der de fra "fattigere" strøk var de som dolla seg opp mest. Dette er nok et kulturelt og sosialt fenomen. Folk som er uten utdanning eller har mindre penger er nok mer opptatt av at de skal se ordentlig ut. Det du sier om at barna var tykkere i den ene barnehagen kan jo selfølgelig være tilfeldig, men så er det jo sånn i dagens samfunn at sunn mat er mye dyrere enn såkalt dårlig mat. Nå skal man ikke generalisere og "se ned" på de som enten har dårlig råd eller ikke er utdannet. Jeg tror barn som ikke har voskt opp med "matriell overflod" setter litt mer pris på nye klær og nye leker, og dermed tar dette med seg når de blir voksne (de tar ikke for gitt at de har mat og tak over hodet, for å sette det litt på spissen).

Skrevet

Tror det blir både feil og farlig å kategorisere for mye på den måten!

Du sier faktisk nå at barn av høyt utdannede foreldre, er flinkere motorisk, mentalt og bedre fysisk. Mens barn av lavt utdannde er feite, jålete og dummere.... for å si det litt vulgært.

Det kan vel ganske enkelt være at "trendene" er litt forskjellig fra barnehage til barnehage når det gjelder klær!

Skrevet

Jeg mente selvfølgelig ikke at man skal se ned på dem med lav utdannelse ol. Mente bare at dette var en observasjon som muligens gikk stikk imot hva man ville tenkt i første omgang, spessielt når det gjelder pyntingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...