Gå til innhold

Steinerbarnehager...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaringer herfra?

Jeg har aldri jobbet i barnehage før, men tok et kort vikaroppdrag i en Steinerbarnehage forleden. Ble egentlig litt sjokkert over endel ting.

Barna skal få leke mest mulig uten innblanding av de voksne...forsåvidt greit, men vi voksne måtte nærmest gjøre oss 'usynlige' i rommet. Sitte ved et bord og gjøre håndarbeid eller annet nevenyttig mens barna leker. Gripe minst mulig inn, fikk jeg beskjed om.

Hvis et barn virket lei seg eller gråt, var de veldig forsiktige med å trøste...Barna fikk gråte vel og lenge før en voksen kanskje gikk bort og prøvde å finne ut av hva som hadde skjedd. Fikk helt vondt inni meg.

Syns det var for lite voksen'innblanding' generelt, ungene fikk styre på i fri lek mesteparten av tiden. Lekene var kun av tre og ullmateriale. Ingen bøker i det hele tatt i barnehagen. Alle historier og eventyr blir fortalt uten bruk av bøker. En av de ansatte snakket om plastleker smed forakt i stemmen...

Alle barna fra 3/4 år oppover måtte gå på do alene, fikk bare hjelp fra voksen ved 'nr. 2-besøk'. Klarer en 4-åring å tørke seg skikkelig? Ble imponert over barna over dette, men også litt usikker...

Jeg fikk uttalelser fra en 4 og 5-åring som sa de syns det var gruelig kjedelig i barnhagen (jeg vil bytte, sa den eldste...). Men det kan kanskje komme fra ethvert barnehagebarn?

Det som var positivt med barnehagen var:

Økologiske, sunne matvarer. Varmt måltid hver dag. Ungene ble oppfordret til å hjelpe til. Faste rutiner rundt det som er vanlig: Måltider, dobesøk etc. Sang. (Men da er det kun sanger som er godkjent av Steiner-bevegelsen). Flere av barna hadde et flott ordforråd og en fantasi uten grenser. Men jeg merket at de ikke var vant til å bli grensesatt så mye, nesten som vi voksne var litt luft for dem...ikke rart da vi skulle være lite 'tilstede' i rommet, det er jo det de er vant til i barnehagen.

Følte meg som den observatøren, siden jeg bare skulle være der 2 dager. det var interessant, men fikk meg til å lese mer om Steinerbevegelsen på nettet. Ikke bare positiv lesning..

Andre med erfaringer? Hva gjorde til at du/dere bevisst valgte Steinerbarnehage, eller er motstander?

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Skrevet

Synes også det høres ut som både plusser og minuser med de barnehagene. Det jeg har fått inntrykk av at barnehagene kan være spesielt bra for flinke, kreative og selvstendige barn og spesielt dårlige for mindre flinke barn som ofte har behov for mer veiledning, grensesetting, stimuli og oppfølging. Er dette synet for snevert eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...