Gå til innhold

Plagsom svigermor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere med en svigermor som når hun ikke får svar på sambo sin tlf begynner å ringe til meg da hun tror noe har skjedd ettersom han ikke svarer???

Kjenner jeg blir sint og lei av mas (har noen dager igjen til termin) og de som maser aller mest er de som sist får vite at bebisen er født mener jeg!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her tar svigermor det ett hakk lenger. Hun ringer først på fasttelefonen, får hun ikke svar der, ringer hun mobilen min (hun ringer ikke til sønnen sin telefon for det kan jo hende hun: 1. Vekker ham, 2. Forstyrrer ham, og gudene skal vite at vi må ikke forstyrre velse guttebassen, han kan jo bli lei seg!). Får hun ikke svar på mobilen min, ja så kommer hun hjem til oss og låser seg inn.

S*tan jeg har blitt forbanna flere ganger fordi hun har gjort dette. Har en nyfødt liksom som ammes på nattestid, og når den lille sover på dagen så vil jeg sove også, så kommer hun og låser seg inn og vekker meg når jeg nettopp har sovna på sofaen. Er du helt blåst da?! Får du ikke svar på telefonen så er vi enten opptatt eller så sover vi!

Spesielt ene gangen var helt utrolig. Hun hadde avtalt med sambo at hun skulle komme ned neste dag for å hjelpe med litt husarbeid og fikk beskjed om å bare ringe før hun kom. Joda, neste dag og jeg slenger meg nedpå på sofaen for å sove mens minien sover. Hva skjer? Jo der kommer svigermor og låser seg inn. Jeg ble heldigvis vekket av at hun trillet søppeldunken vår opp da hun kom, ellers er jeg redd for hva jeg hadde skreket til dama når hun låste seg inn og vekket meg, istedet fikk sambo gjennomgå da jeg forsvant inn på soverommet hvor han lå og sov etter å ha vært på jobb om natta. Jeg så senere at hun hadde jo ringt på fasttelefonen, som jeg ikke gadd å ta da jeg akkurat hadde lagt meg nedpå, og så hadde hun ringt på mobilen min hvor lyden var av. Fikk ikke svar så da kom hun.

Skrevet

Må ta med at har jeg først har sovna og blir vekket rett etterpå, ja så får jeg ikke sove igjen, så da er det jo veldig morosamt å bli vekket når man hviler seg når man har sjansen til å hvile.

Skrevet

For et bra innlegg! Svigermora mi ringer til meg når mannen min sier han ikke har tid til å snakke med henne på jobben, Siden hun og jeg ikke har noe godt forhold så mistenker jeg at hun gjør det for å 'straffe meg' for at jeg sikkert er den som presser han til å si at han ikke har tid. For hennes elskebass ville jo aaaldri ha avvist sin egen mor, så det må jo jeg som står bak dette. I tillegg presenterer hun seg som "mammaen til (mannen min sitt navn)" når hun ringer til meg. Jeg bare overser det, og er normalt høflig, men avslutter samtalen ganske fort. Det er aldri noe spesielt hun har å si. Heldigvis vet mannen min hvordan hun har behandlet meg nå og tidligere, og vet at hun sliter litt med sitt eget rotete liv. Men det er slitsomt!

Skrevet

Ta fra henne nøkkelen! Dette er jo uhørt!

Skrevet

Du må ta fra henne nøkkelen, bytte lås eller forklare henne at nøkkelen er til nødstilfeller eller når dere er bortreist! Herregud, hadde aldri tillatt mamma eller svigermor å bare låse seg inn hjemme hos meg! Hva sier mannen din til dette da? Han må da skjønne at dette ikke er normalt selv om det er hans mor?

• 3 uker senere...
Skrevet

Ta fra henne nøkkelen! Dette er jo uhørt!

>> Ja, tenk, en svigermor som kommer og hjelper til med husarbeidet, og låser seg inn og begynner å jobbe, BARE FORDI DET ER SLIK MAN HAR AVTALT DET!!!. Det får da være grenser til frekkhet. Vekk med henne. Ta fra henne nøkkelen, trekk ut telefonkontakten, og si klart fra hva du syns om slikt. Jeg mener, bare at de har en avtale om at hun skal ringe før hun kommer og tar seg av huset deres, skal da ikke under noen omstendigheter være god nok grunn til å gjøre det. Det finnes noe som heter tomprat, og når man gjør en avtale med noen bør man da kunne lese mellom linjene og inni tankene til andre, det vet da alle.

Skrevet

De hadde faktisk avtalt at hun skulle ringe foerst! Det er uansett frekt aa bare laase seg inn paa den maaten! Spar deg spydighetene dine, Strangeworld. Dette er ikke kranglesiden.

Skrevet

Hehe, du er ikke alt for oppegående du, er du vel? _AVTALEN_ var å ringe og sjekke om det var greit å komme, før hun kom. Og tomprat? Jatta! Litt hormonelle, er vi eller? Greia var det at vi hadde vært hjemme noen få dager, jeg var utslitt og trøtt, amming 2-3 ganger pr natt, og jeg hadde endelig fått sjans å sove litt på sofaen. Vi har veldig lite hus og bare det at hun låser seg inn er nok til å vekke folk når de ligger i stua, da gangdøra går omtrent inn i stua vår. Kjøkkenet, hvor vi trengte litt hjelp, ligger vegg i vegg med stua og gangen, så det hadde ikke blitt mye soving om hun hadde styrt på på kjøkkenet. Soverommet vårt er også få meter fra kjøkkenet, så det hadde ikke hjulpet å slenge seg nedpå der heller. Dessuten så lå min snorkende samboer der og sov, derfor sofaen for min del. Jeg sliter mye med migrene, og lite søvn gir meg migrene, desto viktigere for meg å få sove litt når jeg har mulighet. Dette er svigermor fullstendig klar over.

Har man gjort en _avtale_ om å ringe før man kommer, så kommer man ikke når man ikke får svar. Faktisk så understreket samboer for mora at hun skulle ringe og sjekke først om det var greit å komme, så ro deg ned et par hakk.

Huset vi bor i er ikke vårt, det er svigerfar som eier det egentlig, derfor har de nøkler til huset. Det har hendt mang en gang at de har kommet uanmeldt og bare låst seg inn. Det er faktisk ikke veldig artig (før jeg flytta hit så gikk faktisk samboer til det skritt, flere ganger, å sperre inngangsdøra for å hindre at de låste seg inn uanmeldt). Jeg har opplevd å sitte lettkledd på datarommet når svigerfar plutselig har låst seg inn. Døra til datarommet er rett overfor gangdøra, så man ser rett inn dit når man kommer inn. Jeg har også opplevd å sitte naken på do, med åpen baderomsdør etter å ha dusjet, og svigerfar låser seg inn. Har hatt "artige" episoder med svigermor som låser seg inn også, når hun kommer uanmeldt.

Da vi var på sykehuset etter fødselen hadde de vært her og saumfart _HELE_ jævla huset. De hadde kikket i papirer, studert ubetalte regninger, kikka inni alle skap, til og med på soverommet, og svigermor hadde rota i skittentøyet og tatt med seg. Joda, snillt å hjelpe med klesvask, men jeg foretrekker å slippe at andre folk roter i mine skitne truser, det hadde ikke hjulpet om det var min egen mor som var og henta skittentøyet, skittentøyet mitt vil jeg ha i fred! :P

Jeg har ikke noe i mot svigermor generelt, men hun har det med å gjøre veldig rare ting innimellom, ellers er hun så snill som bare det. For all del, svigermor er velkommen til å gjøre husarbeid så mye hun vil, men ikke når jeg ligger og sover.

Skrevet

Svaret var selvfølgelig til den "rare verdenen"..

Skrevet

Samboer er forferdelig borskjemt, enebarn som han er, men akkurat det at de låser seg inn har han irritert seg over så lenge han har bodd i huset her. Skulle likt å kunne ta nøklene fra svigers, men ettersom det jo faktisk er de som eier huset så er det litt vanskelig å gjøre det... Og ja, sier det samme, det hadde ikke hjulpet om det var mine egne foreldre som hadde låst seg inn, hadde vært like plagsomt det.

Skrevet

Mulig jeg gikk glipp av noe da jeg leste denne tråden.. Men vanskelige svigermødre er det jo mennene deres som bør ordne opp i? Jeg tar meg i allefall av MINE masete foreldre, mannen min ordner opp dersom HANS foreldre er slitsomme.

Skrevet

>> Det var jo noe mer utfyllende, med en del mer nødvendig informasjon. Da blir jo det hele litt mer forståelig. At de eier huset gir dem ikke eiendoms- og innsynsrett til alt som er i skapene deres. Skittentøyet hadde nok jeg sett litt mer gjennom fingrene med, men det er uansett god folkeskikk å banke/ringe på før man går inn i det som er andre menneskers hjem. Selv om man eier huset.

Man skal kunne gå naken i sitt eget hus uten at folk kommer rennende inn i ett sett.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hva med å skaffe en sånn lås på innsiden av døra? en hasp eller noe som gjør at nøkkelen fortsatt fungerer men som fører til at de ikke kommer inn når dere er hjemme uten at dere må åpne for dem? Jeg hadde aldri orket å leve på den måten. Hadde blitt gal og paranoid, det er jeg helt sikker på. Litt respekt for privatlivet må folk ha.

Det løser jo ikke problemet deres i og med at hun fortsatt vil vekke dere når hun kommer inn, men etter at hun har gått på den låsen et par ganger så kanskje hun tar hintet?

• 2 uker senere...
Skrevet

Uuuuutrolig! Tror jeg hadde klikka hvis jeg var deg. Skjønner at hun prøver å ringe begge telefoner, men synes det er rart at hun ikke forstår at man ikke alltid er tilgjengelig selv om man er hjemme. Hun burde jo vite selv at små barn er krevende og at man blir sliten! Har dessverre ingen gode råd til deg om hvordan du kan få slutt på dette, men du burde jaffal ta deg en god prat med henne. Forklare at nøkkelen er til nødsituasjoner og at du vil ringe henne tilbake når du ser et ubesvart anrop..

Her har både min mor og svigermor nøkler til leiligheten, mest sånn i tilfelle jeg eller mr right skulle ha glemt/mistet nøklene. Svigermor bruker sine innimellom, men bare dersom jeg har bedt henne om det eller når hun tar ut vognen fra boden ute når hun kommer for å trille tur. Og hun ringer begge to når det gjelder avtaler, rett og slett fordi hun vet hvor distre vi begge kan være. Synes det er ganske søtt, jeg :)

Skrevet

Overfølsomme svigerdøttre.

Du blir sint og lei av mas, HI,når hun vil sjekke at dere har det bra?

Tenk over at selv om dere har tatt over sønnen hennes nå,så har han jo ei mor. Dere er selv mødre. Tenk litt fram i tid,når deres tid som svigermødre kommer. Skal dere ikke ringe barna deres etter at de har funnet kjærester?

Skrevet

det at vi har barn som har blitt store og fått seg familie betyr ikke at vi skal ringe de 24/7 og sitte oppå de.de blir født klipper navlestrengen og vi lærer de å bli selvstendig.helt enig med HI at svigers burde ha mer vett og far burde gro ut noen baller og si ifra at det ikke er akseptabelt slik det er og få noen regler.han er tross alt voksen

Skrevet

Det er sjeldent vondt ment fra disse "gamle", vi må prøve å huske det, også må vi forklare hva slags regler vi vil ha i vårt eget hus. De er ikke tankelesere, og kanskje ser den generasjonen litt anderledes på ting...

Hadde jeg vært deg hadde jeg uten tvil kjøpt en sikkerhetslås (lenke) til døra, og forklart hvordan du vil ha det, og hvordan du føler deg invadert i ditt eget hus. Husk også på å fortelle at du setter pris på at hun vil hjelpe til, det er ikke alle som har hjelpsomme foreldre/svigerforeldre skal jeg si deg....

Jeg måtte selv ta en prat med svigerfar, som ikke banker på for å se om vi er hjemme, men isteden går rundt huset og titter inn gjennom vinruene for å se om han ser oss først. Bare ubetanksomhet fra han, og han gjør det nok ikk igjen :-)

Skrevet

Jeg mener også at dette er overfølsomme svigerdøtre... herre..

Det finnes de av oss som av årsaker som sykdom har måttet stå opp oftere enn 2-3 ganger med barnet vårt i nærmere ett år i strekk - og skulle gitt alt for at en svigermor kom og hjalp til litt med husarbeidet. Når du ikke gidder å ta telefonen selv om du har bedt henne ringe så kan du jo skylde deg selv. Tragisk ting å klage på, og hva med å ta det opp med henne da i stedet for å gå og skjelle ut samboeren din. Selv om det er hans mor så er jo ikke han ansvarlig for alt ved henne som du ikke liker.

Skrevet

Når hu gjør det gidder jeg stort sett ikke å svare, for da vet jeg hva hu vil. Så da sier jeg i fra til sambo'n, så tar han det opp med hu. At hu ikke trenger å ringe meg, bare fordi han ikke svarer.

Skrevet

Oh my, for en gjeng overhormonelle møkkakjerringer dere er!! Er ikke rart det er mange som ikke kommer overens med svigermor når man har så tragiske svigerdøtre som dere.

Skrevet

Kommer godt overens med svigermoren min jeg.

• 8 måneder senere...
Skrevet

Denne tråden er en god grunn til å grue seg for alle oss som har sønner.

Grøss og gru, hva venter oss om noen år, når svigerdøttrene kommer inn og overtar våre små håpefulle gutter????

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...