Gå til innhold

Samsoving?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jeg forstått det riktig at dere som samsover sliter med å venne barnet til å sove i egen seng?

Hvordan hviler barnet på dagtid da?

( dette er ikke en debatt om samsoving er bra eller ikke ;-) )

Jeg samsov ikke,og vi hadde ikke noe særlig problem med å venne gutten til senga si.Lagde et koselig lite rede til ham i senga,da først ville han sove der( sov endel i vogna den første tiden,fram til vi rullet to tepper på hver side av senga,la en dyne oppå der,lammeskinnet,babyen og liten dyne over seg.Da sov han godt )

Og amminga vennet han seg av med selv da ha var ca 6 mnd,noe som funket helt ok for meg.

Har vi bare vært heldige på disse områda,eller er det vanskeligere å få de i egen seng og få de avvent med amming hvis en samsover?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter

Skrevet

Jenta vår har aldri sovet i vår seng, så det har egentlig aldri vært snakk om å avvenne henne heller. Hun har godt sovehjerte, så hun sover overalt. Hun får bare pupp, men sover stort sett hele natten. Når hun en sjelden gang våkner, så får hun pupp hvis hun vil ha. Jeg for min del syns det høres skummelt ut med samsoving. Hadde vært livredd at vi skulle ligget henne i hjel. Har hørt en historie om et tilfelle. Tror nok alle parter sover best uten liten baby i sengen. Meg om det. Andre må gjøre som de vil:)

Skrevet

Vi har samsover! Og nå er lillejenta 8 mnd. Hun sov i senga si til jeg la meg, da tok jeg henne over vår seng. Nå har jeg satt senga vår inntil hennes (sprinkelseng hvor jeg har tatt av ene sideveggen) så nå ligger vi i høyde med hverandre, men hun har sin egen plass. Madrassene går i ett. Hun sover mye bedre slik. Våkner mye mindre på natta og sover roligere.

Jeg syns det er veldig godt å ha henne tett ved siden av meg, det samme syns hun, også sover vi mye bedre begge to :)

Hun sover der på dagtid også.

Skrevet

Forskning viser at det ikke er farlig å samsove,men jeg turde heller ikke dette.Var også redd for å legge meg oppå ungen.

Men dette er noe som folk må gjøre som de synes funker best for dem=)

men hvis det er så vanskelig etter spedbarnstiden,hvorfor gjør en det da?Og når er det "vanlig" å slutte med samsoving ?

Jeg visste faktisk ikke dette som nyere forskning viser ang samsoving når lillegutt blr født for 10 mnd siden.Tror faktisk vi fikk råd ang dette som var "utgått på dato" av HS eller noen på sykehuset.

Skrevet

Noen netter samsover vi, og andre sover hun i sin egen seng (snart 7 mnd gml). Det er muligens "galt" å gjøre det på denne måten, men for oss fungerer det veldig fint. Det er aldri noe problem for henne å sove i egen seng hvis vi ønsker det.

Vi samsover delvis fordi det er koselig og trygt, og delvis fordi mamma ikke orker å stå opp av senga hundre ganger de nettene jenta vår finner ut at det er utrolig kult å leke, jodle og synge når det er helt stille i hele leiligheten. ;-)

Skrevet

Ja, vi slet veldig med å få han til å sove i egen seng. På dagtid sov han i vogna eller senga vår (måtte jo slutte med senga vår da han begynte å krype rundt). Men da vi flyttet han inn på eget rom og gikk inn for det et par kvelder, gikk det egentlig overraskende greit å få ham til å sovne der. Nattavvenningen er det verre med, og som regel sover han hos oss igjen etter å ha fått mat. På gode netter sover han i egen seng til halv fem, mindre gode netter til ca 01. Tror du har vært heldig, ja. Bare nyt det :-)

Skrevet

Ja,er glad for at det har gått såpass greit med soving i egen seng og avvenning av puppen selv =)

Føler bare jeg hører så mye om avenning av ditten og datten,så jeg lurte på om det egentlig svir mer enn det gjør godt dette her med samsoving.Vet ikke hva jeg hadde gjort selv hadde jeg fått riktig info om samsoving før lillegutt ble født.Men tror jeg ville gjort som jeg gjorde uansett.Hadde nok ikke klart å slappe skikkelig av,og dessuten låste ryggen min seg veldig bare jeg lå og ammet,så kiropraktoren min frarådet meg det.

Er det noen som har opplevd å slutte med samsoving og pupp hvor det har gått helt fint?Uten noe ferber eller noe slikt ?he,he ;-)

Skrevet

Jeg håper virkelig at det kommer til å gå greit å venne henne av med å ligge i senga vår... Med eldstemann klarte vi oss uten samsoving, og ville helst det denne gangen også, men jeg har ikke hatt nubbesjans... Da hadde det ikke blitt noe søvn på meg i det hele tatt! :-) Så vi tar foreløpig ett problem av gangen. Akkurat nå så jubler jeg bare hun sover - samme hvor...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...