semma Skrevet 8. februar 2008 #1 Skrevet 8. februar 2008 Fikk beskjed av legen i dag å ta litt jern nå på slutten. Reseptfritt. Men hva skal jeg ta? Flytende har jeg hørt er bra, men hvilket evt hvilke tabletter? Noen bivirkninger...? Mat med mye jern jeg kan spise i stedet?
Har to herlige gutter! Skrevet 8. februar 2008 #2 Skrevet 8. februar 2008 ferro max er jeg fornøyd med, legen min sa tabletter er bedre enn flytende og den jeg tar fungerer fint i forhold til magen og alt
lucky meee:) Skrevet 8. februar 2008 #3 Skrevet 8. februar 2008 Hei:) Jeg fikk anbefalt hemofer, tabletter fordi de har ingen bivirkninger og en får sjelden "hard mage" (treg avføring),,, Disse har fungert bra for meg, men et råd er å ta jern tabletter om morgenen da flere typer gir halsbrann hvis en tar dem rett før leggetid. En skive med leverpostei og et glass appelsinjuice (som gjør at kroppen tar opp mer jern enn om du ex drikker melk) fungerer også
anne* Skrevet 8. februar 2008 #4 Skrevet 8. februar 2008 Jeg har pleid å ta Ferromax før når jeg ga blod. Fikk litt hard mage av det - ser for meg at det hadde vært verre nå med stor mage. Nå som jeg er gravid har jeg tatt Hemofer. Både JM og lege mente det er bedre for tarmene.
mummyshome Skrevet 8. februar 2008 #5 Skrevet 8. februar 2008 Du bør vel ta jerntilskudd om du blir rådet til det... Men å spise skiver med leverpostei eller brunost gir deg mye jern. Drikker du appelsinjuice til brødmat tar kroppen til seg mye jern...
Marit & de 3 knøttene Skrevet 8. februar 2008 #6 Skrevet 8. februar 2008 Jeg tar Ferro Retard. Hemofer fikk jeg hard mage av.
Gjest Skrevet 8. februar 2008 #7 Skrevet 8. februar 2008 Jeg bruker AminoJern Ferrochel, og det fungerer ypperlig på magen, samt at man kan ta det sammen med mat (ikke melkeprodukter som hindrer jernopptak). PS. Brunost er ikke tilsatt jern lenger. Det er kun Litago brunost som er det nå. PPS. Rødt kjøtt og leverpostei kan anbefales som mat med jern og husk en c-vitaminkilde sammen med det.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 8. februar 2008 #8 Skrevet 8. februar 2008 brokkoli er jo alltid bra;) hehe.. men det er noe som heter hemofer, dette kan taes av gravide;) finnes på sunkost og sikkert andre helsekoster!
Bobine Skrevet 8. februar 2008 #9 Skrevet 8. februar 2008 Jeg har tatt både Hemofer tabletter og Floradix flytende mikstur uten særlige bivirkninger. De har begge fungert greit i forhold til vedlikehold av jernlager/feritin på meg. Det som er bra med floradix er at det også inneholder c-vitamin som hjelper kroppens opptak av jern. Men begge disse har ganske lav døgndose av jern (15 mg jern i floradix, og det tilsvarer litt over referanseverdien) Hvis du har påvist jernmangelanemi med meget lave feritinverdier i blodet, bør du over på sterkere saker, da er det vanligvis Duroferon Duretter som anbefales. Der er døgndosen på 200 mg jern for gravide, og det er _hardt_ for magen. Jeg bruker denne nå, pga at ferritinnivået falt drastisk selv om jeg tok floradix. Jeg tar c-vitamin tyggetablett ved siden av, og denne gjør også at magen ikke går fullstendig i stå hos meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå