Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En av mine ansatte har bedt om ri uka etter påske. Jeg har sakt at det er greit, men at han da må jobbe på helligdagene i påsken og et par søndager uten helligdagstillegg. Må bytte time mot time. Han ble litt sur.

Synes dere dette er en grei avtale eller mener dere han har krav på noe mer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor får han ikke tilleggene? Han har vel karv på tillegg om han jobber helligdager)søndager`?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Om han egentlig hadde fri i påsken, så skjønner jeg at han ble litt sur, men forstår og at det er vanskelig og få folk på slike dager.

Jeg hadde ikke jobba søndag uten tilegg.. kan du ikke finne noen andre dager da?

Skrevet

Hvis han ikke har feriedager han vil bruke til å ta fri de 4 dagene, eller har overtidstimer oppspart, så må han jo nesten jobbe det inn igjen. Og da synes jeg ikke han har krav på overtidstimer. Men hvis han selv ville velge å jobbe 4 lørdager istedet så synes jeg det burde være greit. Skjønner ikke helt hvorfor han absolutt må jobbe det inn igjen på helligdagene i påsken - men nå vet jeg heller ikke hva dere driver med da. Syntes kanskje akkurat det var litt urimelig.

Skrevet

Jeg mener det er en selvfølge at han skal ha tileggene om han må jobbe på hellidager eller på søndager.

Skrevet

Han har for øvrig allerede tatt ut 4 uker ferie og har avtale om en uke til i sommer. Han har derfor ikke flere feriedager å ta av.

Lørdagene kan han ikke jobbe. Da har han andre aktiviteter, desuten er det sån at hvis han jobber dagene i påsken så kan vi legge til rette for at han blir borte. Da kan jeg ta et par dager på hytta i påsken. Normalt stt ville jeg jobbet da og heller tatt litt fri i dagene etter påske når han var på jobb.

Mener dere virkelig at han burde få tilleg for å fjøre dette byttet. Da tror jeg heller jeg sier nei, selv om det betyr at han ikke får sett fammilien sin på en stund.

Skrevet

Dette er ikke lov. Dere har vel en egen påsketurnus?

Der kan du jo plassere han som du vil, men etter gjeldene regler. Hvis han ønsker det kan han avspasere noe av helligdagstillegget sitt. 1 time pr time, han skal likevel ha 33% tillegg. Som arbeidsleder bør du ha ditt på det rene i fht regler.

Skrevet

Det er synd for ham. Da må jeg gi ham beskjed ok at han ikke kan få fri. For meg er det det beste. Å bytte abeidsager var for å gjøre ham en tjeneste. Helligdagene i påsken pleier jeg bestandig å jobbe selv, tanken var bare å bytte, men er det ikke lov så får han bare gå på jobb den uka. Nå kommer han i hvertfal til å bli skikkelig sur.

Skrevet

Jeg vet jeg sikkert får mye pepper her inne nå, men jeg klarer ikke å lavære å kommentere dette innlegget!!!!

Herregud men jeg er glad at jeg ikke jobber for deg!! Du må jo holde deg til lover å regler!!!!!! Først meg selv, så meg selv, det er ikke sånn ting fungerer selv om de er ansatt hos deg!!!!

Skrevet

Hva har jeg gjort galt? Han har normalt fri som andre torsdag og fredag i påskeuka, + 2. påskedag. For ham er det bedre å ta fri hele uka fra 1. påskedag. Han har brukt opp all ferien sin. Jeg tenkt derfor at det var greit for ham å bytte dager. I og med at han ikke kan jobbe på lørdager mente jeg tosdag og fredag i påskeuka + 2 søndager ville være greit, selv om det for meg passer mye bedre at han bare tar de fridagene han normalt skulle ha og jobber på de vanlige arbeidsdagene.

Hva er så galt med å tilby ham et bytte?

Tror jeg må ha forklart et eller annet dårlig. Jeg kan virkelig ikke se hvor jeg har vært egoisten her.

Skrevet

Vi har foresten ikke noen spessiel påsketurnus. Noen må være til stede hver dag. Helligdagene er det normalt meg. Det er han som ønsker byttet, ikke jeg, men noen ganger går det jo ann å finne en ordning som er bra for begge parter.

Skrevet

Ikke helt sikker hva hvordan arbeidssted dette er, men dersom dine ansatte jobber 37,5 timers uke (fri alle røde dager i utg.punktet), så synes det vanskelig å gjøre det på noen annen måte enn den du beskriver. Dersom det er så viktig for han å få fri uka over påske, så er han vel også villig til å gi litt!?

Skrevet

Ja, han jobber vanlig full uke med fri på røde dager. Jeg syntes også dette måtte være en grei løsning, men er det ulovlig så er det jo et problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...