Gå til innhold

Alle som har vært i Praha!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er prisene der nede nede nå?

Hva bare må vi kjøpe?

Hvilke butikker må vi innom?

Hva må vi se av kulturelle ting?

Hvordan er det å komme seg fra den ene plassen til den andre??

Kommer sikkert flere spm. senere.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å være helt ærlig syns jeg ikke det var særlig å være på tur i Praha, (men er ikke noe storbymenneske). Krystall er vel greia man må kjøpe om du finner noe som passer din smak. Kulturelle ting er det masse av, ballett, opera, konserter osv. så du må nesten se hva som er på programmet når dere er der. I tillegg er en del arkitektur i byen som er verdt å se for enkelte, bare å søke på praha så kommer det mest kjente opp. Å forflytte seg i byen gjør man enkelst med å ta undergrunnen, den går stort sett hele tiden.

Skrevet

Jeg elsker Praha!!!!! Nydelig by, rolig til å være storby, masse flott å se på, deilig å bare spasere rundt i gatene og nye å ha fri :o)

Vi gikk mest og tok litt taxi faktisk, orket ikke å prøve oss på undergrunnen, men bodde sentralt så hadde ikke behov for å forflytte oss så masse egnetlig, liker å gå jeg.

Handlet ikke krystall, men treleker og litt klær.

Mat på restauranter er billig og kjempegodt om du spiser litt utenfor hovedgata i sentrum, der er det dyrt. Masse koselige restauranter som ser ut som DE bulene fra utsiden så er de bare fantastisk inni.

Skrevet

Prisene ligger godt under norsk pris på mat og drikke. Dyrere nå etter euroen, men fortsatt billigere. Unngå turistfellene.

Dere må ikke kjøpe noe:) Mange kommer hjem med krystall. Hadde tatt meg litt tid med det. Finn en skikkelig plass om du skal kjøpe mye.

De har jo en hovudgate med masse butikker. Synes der er en del fine sko og lekebutikker. Treleker har de mye av, og der ville jeg også lett litt til en skikkelig butikk. Finner også kunstnere som selger bilder fra boder, og mange av desse er dyktige. Jeg kjøpte en del naivistiske malerier av dyr og engler i gode farger - og har brukt desse til barnerommet.

Mye kulturellt som skjer. Jeg elsker ballett, og gikk for å se moderne ballett. Helt fantastisk. Black teater er jo en form for teater som blir dyrket der. Folk svever og det er veldig magisk. Verdt en titt. Liker dere operar og klassisk musikk er det et mekka. Bestill gjerne bill. på forhånd, eller gå innom for rimelige restbilletter på kontoret i hovudgaten.

Gå!!! En kan gå gjennom hele Praha, spesielt om dere har et hotell som ligger sentralt. Ta med gode sko og gå! Mye fantastisk ariktektur der, og en kan gå fra hus til hus (Art noveu). Det jødiske gravstedet er verdt en tur,og i dette nabolaget finner du flere restauranter som lokelbefolkningen selv bruker. Der finner en god mat for en rimelig penge.

Gjest Mylian er Mambo-Mamma
Skrevet

Jeg var åp bryllupsreise i praha!! ELSKER PRAHA!

Prisene var 2høye" da vi var der, grunnet at det var sommer og mange turister, en øl kostet ca 7 kroner. Det var tjåkafullt på alle severdigheter.

Anbefaler deg å ta en tur til Plzen for å se urquellbryggeriet og en tur til Kutna Hora for å se beinkirka(beinhaus) laget av menneskebein. Helt vilt.

Krsytall shoppet jeg ikke men klær var ikke så dyrt. Mange fine kjeder der og mye billigere.

Maten der er sinnssykt god. Vi spiste første dagen på et sted som heter U pravdu, og dfer fikk vi honningmarinerte dumplings og andebryst.. Sinnssykt godt altså.

Syns servitørene der nede virker litt mutt, men de er alltid vledig kjappe. Sjokket kom da vi var på et stort kjøpesenter litt utenfor sentrum og skulle ta en brus på mcd - DET var dyrt det! Ketchupen kostet 5 kroner bl.a-

Praha er en fin by å ikke ha bil i bl.a. Ta med deg gode sko - du blir sliten av å gå hele dagen. Besøk gamlebyen og spis god mat der :-) Få med deg alt - og dra tilbake :D

Skrevet

Maten er billig, spesielt hvis man går litt i mellomgatene..

Tar man taxi, pass på å avtal pris først. Metroen(undergrunn) går stortsett overalt, kostet 2 kr(8 corona). Vi tok tilogmed buss.

Anbefaler dere en tur i operaen, det var veldig bra...Karlsbruen er og fin.

Krystall er best å kjøpe litt utenfor byen, da er det billigst..

Tror sko og klær(skinn?) er ganske billig, tar jeg feil?!

Drikke er i hvertfall billig. Severdigheter utenfor byen er verdt å se.

Theresienstadt, konsentrasjonsleir, var veldig interessant. Her kjøpte jeg forresten krystall, på parkeringsplassen :). Vi var på Pilzen ølbryggeri, og så dro vi til et ordentlig slott utenfor byen en plass...

Det er mye musikk på puber og barer om kveldene...

God tur!

Skrevet

Ååå, vakre, vakre byen!!!!

Jeg elsker virkelig Praha. Flott by og god stemning. Koseligere når det nærmer seg sommeren uten at det er høysesong, for da tror jeg det er ganske tett med folk der.

Av ting som er "typisk" Praha så kommer jo krystall høyt oppe på listen. Drita billig. Kjøpte meg lysekrone i ekte böhmisk krystall da jeg var der sist. Den er ca 60*40 cm og kom på i underkant av 4000,- NOK. Kunne sikkert pruta meg ned mer, men orka ikke. Ellers er tre leker og marionetter veldig typisk også. Noen av marionettene er helt fantastiske, men de koster også.

Vil anbefale å gå innom swarovski (?) butikken som ligger rett ved det storetorget (ved det astronomiske uret). Hvis du står med nesa mot den fantastiske katedralen som tårner opp over torget så må du gå veien til høyre for katedralen, tror den lå ganske rett inn den veien. Helt fantastisk butikk med speil med krystaller foran i alle dører. Blir helt blendet av all krystallen der! ;)

Hvis man er litt interessert i arkitektur så er byen i seg selv en perle. I og med at de overga seg tidlig i 2.vk så ble de ikke bombet. Mesteparten av byen står derfor som et levende museum i arkitekturhistorie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...