Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #1 Skrevet 8. februar 2008 Ikke sånn hysterisk slanking altså. Men vil holde litt igjen. Men dette er vel ok? Frokost 3 knekkebrød med f.eks. leverpostei, vann + te Lunch Frukt. F.eks en banan og en appelsin Middag En normal porsjon vanlig mat. F.eks. et stykke fisk, 2 små poteter og kokte gulerøtter, litt hvitsaus Kvelds Ingenting. Hvis sulten 1 knekkebrød og/eller en frukt Er ikke superstreng. Vil jeg ha et ekstra knekkebrød eller en ekstra potet så tar jeg det :-) Men godteri, brus og snacks er bannlyst! Drikker sukkerfri saft. Er ikke overvektig, men har gått opp litt for mye siden jeg ble gravid (10 kg uke 24). Hva syntes dere? Ok å spise sånn jeg gjør nå? (Gjort det i en uke)
ninanja Skrevet 8. februar 2008 #2 Skrevet 8. februar 2008 Dette er for lite mat for en gravid dame. Husk at du skal bygge opp et lite menneske, med skjelett og alt! Det er ikke bra å gå ned i vekt når man er gravid - da frigjør kroppen giftstoffer som er farlige for fosteret. Du skal spise vanlig til frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Kroppen din trenger 2 brødskiver med leverpostei + et glass melk ekstra når du er gravid. Spis en ordentlig lunsj istedet for det du foreslår, og ta en frukt som mellommåltid i 15-tiden. Med den menyen du skisserer, får du ujevnt blodsukker og for lite næring i løpet av en dag.
Sikkertforgammel Skrevet 8. februar 2008 #3 Skrevet 8. februar 2008 Jada, ser greit ut det der. Alle vet at man ikke bør slanke seg når man er gravid, men overvektige går jo på diett, så ser ikke noe galt i det du skriver her. Det du skriver ser egentlig litt ut som det jeg spiser faktisk. Sunt og godt. Men ser ikke at du drikker melk?? Tar du noe kalk-tilskudd da? Babyen og beina dine og tennene dine trenger kalk!! Ellers kan du få beinskjørhet etterhvert, og lettere hull i tennene! Du bør hvertfall spise en lett kvelds i tillegg, synes jeg. Ikke spis den for sent. Spis middag i normal tid, kl 16-17 ca, og kvelds 3 timer etter. Hva med en salat og et knekkebrød til kvelds? Og usukret juice til? Og ha gjerne tomat og agurk til alle knekkebrødene. Kan godt spise et knekkebrød til lunchen og, i tillegg til den frukten. Man trenger mer energi nå vettu Ellers, ALL ære til deg for å kutte ut sukker og snacks!! Man kan godt unne seg litt av dette, men hva med å holde det til en dag i uka? Da jeg trente som verst, hadde jeg en "spisedag" i uka, der jeg kunne spise det jeg hadde lyst på, men ikke SÅ MASSE jeg hadde lyst til da hehe Jeg synes forresten ikke du har gått opp ALTFOR mye. Du er helt innenfor normalen altså. Men det skader ikke å være sunn da =)
Gjest Skrevet 8. februar 2008 #4 Skrevet 8. februar 2008 Jeg ville nok spist litt mer. I hvert fall et par knekkebrød eller brødskiver til lunsj. Jeg spiser selv hver tredje time ca og holder da forbrenningen min veldig jevn og legger nesten ikke på meg. Spiser frukt og rå grønnsaker innimellom. Du trenger ikke så mye flere kalorier per dag fordi du er gravid og barnet tar den næringen det trenger uansett, men for din egen del, så er ikke forslaget ditt veldig lurt. Spis oftere og litt mer og du vil ikke legge på deg mer. Pluss drikk mye vann hele tiden.
Gjest Skrevet 8. februar 2008 #5 Skrevet 8. februar 2008 Enig... Du har ingen grunn til å slanke deg! 10 kg i uke 24 er helt normalt det. De kiloene kommer av økt blod- og væskemengde i kroppen, barnet i seg selv, fostervann, større bryster... Jeg er selv i uke 21 nå og har lagt på meg ca 7 kg. Regner med at jeg nærmer meg 10 kg også når jeg er i uke 24. Spis godt, drikk godt og ikke tenk på vekta! Mange gravide går opp over 30 kg gjennom svangerskapet. Og du har langt dit enda =)
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #6 Skrevet 8. februar 2008 Jeg spiser ca det samme som deg, og jeg har det helt fint! Er i uke 24 og har lagt på meg ca 5 kg, for var ikke så flink i førsten. Jeg trener også i tillegg ca 3 ganger i uken, og er i toppform=) Bare lytt til kroppen din... Ikke gå sulten og ikke la blodsukkeret synke for mye. Det bør holdes jevnt hele dagen.. Så kanskje du burde slenge på litt mer i lunsjen. Smil=)
*Willow* Skrevet 8. februar 2008 #7 Skrevet 8. februar 2008 Synes det er var lite mat jeg, det er for eksempel mye mindre mat enn hva du spiser om du går på Grete Rode. Spis en skikkelig lunsj, frukt er ikke et måltid når man er gravid. Spis kvelds også, kanskje litt mer grønnsaker også? Det er viktig at kroppen ikke begynner å frigi ketoner når du er gravid, det er ikke ønskelig for fosteret i det hele tatt. Dermed burde du nok slenge på et en tre-fire skiver/knekkebrød til daglig..)
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #8 Skrevet 8. februar 2008 HVA får dere til å mene at man skal spise mer enn normalt? for mange er detta normalkost. Man skal ikke spise mer kun fordi man er gravid. Man spiser ikke for 2. Å til deg som mener det med ketoner. SÅ vil jeg bare si at ketoner oppstår ikke før man har et karbofritt kosthold. Og med poteter og frukt osv er det ikke farlig .
2 fine små Skrevet 8. februar 2008 #9 Skrevet 8. februar 2008 Hm.....her var det ymse meninger ja, vi er alle forskjellige. Jeg er en av de som gaar ned i svangerskapet og jeg spiser minst 5, gjerne 7 ganger daglig. Jeg spiser ikke broed som de fleste av dere gjoer, kanskje bare en broedskive til frokosten av grov type, og noe fiberbroed sen kveld eller noe, men broed er ikke noe viktig i mitt kosthold. Du spiser nesten ikke proteiner, jeg spiser proteiner 4-5 ganger daglig, jeg hadde ikke fungert saa godt uten proteiner tror jeg. Og saa spiser du for sjelden tror jeg, i hvert fall dersom man vil kontrollere vekt og samtidig faa i seg nok naering. 3 maaltider, hvor to av dem er magre som du beskriver, holder ikke forbrenningen i gang. Huff, ble ikke noe hyggelig svar dette, men jeg ville heller (i motsetning til resten av Norge) kuttet melk (spis groennsaker i stedet) kutt broed ned til 1/4 eller noe og poes paa med proteiner: kylling, fisk, litt kjoett, egg, boenner og linser. Med poes paa mener jeg ikke store porsjoner, men mer pr maaltid. Et annet triks man laerer i Asia er jo dette med kaffe som man ikke legger paa seg av, men som kapsler inn det fettet man allerede har i kroppen (!) saa disse 4-5 norske kaffekoppene vi drikker kan faktisk for noen vaere grunnen til at man HOLDER paa vekt, ikke legger paa seg, men holder paa vekten altsaa. Ellers saa er det ikke saa mange av oss som boer gaa ned i svangerskapet, og siden jeg vet at jeg gjoer det uansett, saa er jeg bevisst paa aa spise ofte, mye proteiner og groent og holde inntaket i gang hele dagen. Lykke til uansett, det normale er jo aa legge paa seg, og de fleste faar det av seg etterhvert unasett, naar man trygt har faatt ut babyen som har faatt sitt... =o)
cille35 Skrevet 8. februar 2008 #10 Skrevet 8. februar 2008 Til anonym; jenta spiser to små og magre måltider om dagen. Det er sikkert ikke farlig, men i underkant av hva et menneske i normal aktivitet skal ha i seg. Det er vel ikke akkurat tiden for å tenke slanking når man er gravid, tenk heller sunnhet og variert kosthold.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #11 Skrevet 8. februar 2008 Hei, HI her! Oy, så mange svar! Tusen takk jenter! Ser det er litt ulike meninger her men.. Skal sies at dette forslaget er ca. det samme som hva jeg spiste før jeg ble gravid. Lot det bare skli ut med godis og småspising, da jeg ble gravid. (Og gått opp fra 59 til 70 kg! 1.70 høy) Ser at mange foreslår hyppigere måltider. Men er det nødvendig å spise når man ikke er sulten? Skal man liksom unngå å bli sulten? Mat smaker jo mye bedre når men er sulten! Dessuten så trener jeg ikke så mye, 1,5 time gravidyoga i uken, og 1 times tur i skogen med hunden daglig. Men går mye på jobb, 12 km daglig i følge skritt-telleren. Uansett takk for alle svar!
cille35 Skrevet 8. februar 2008 #12 Skrevet 8. februar 2008 Alt i alt høres det fornuftig ut, og du skal selvsagt ikke spise bare for å spise. Føler du at du har overskudd og ellers er i god form, spiser du som foreslått og tar et ekstra knekkebrød når du trenger det. Du trener mer som gravid enn jeg gjorde før jeg ble gravid, og du spise jo kjempesunt og lite. Om du da likevel legger på deg, er det trolig hormonelt og sånn det skal være for deg. Tror ikke du skal være så redd for hva vekten viser, så lenge du lever så sunt som du gjør.
2 fine små Skrevet 8. februar 2008 #13 Skrevet 8. februar 2008 Som sagt er jo alle forskjellige, men man blir ikke saa sulten naar magen ikke faar noe saerlig mat. Det kan vaere uvant aa spise mange ganger i doegnet i begynnelsen, men etterhvert vil du bli sulten til hvert maaltid (og mellommaaltid). Naar man er gravid, saa handler det jo ikke saa mye om dine behov som det vanligvis gjoer, men barnet blir glad for naering! Det er helt sikkert... =o) Skvis ned litt mer proteiner en uke, saa skal du se det blir baade mer energi, matlyst og forbrenning... Jeg husker en gang jeg var student og ikke hadde saa mye penger, skulle spise sunt og spiste ris og groent, pasta og greont osv osv, ble helt slapp og ikke sunn. Det var rett og slett fisk, kylling, egg osv som manglet, og det var saa utrolig tydelig da jeg begynte aa spise dette at jeg ble litt paff.... Men det er som sagt ikke alle som reagerer likt paa alt da.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #14 Skrevet 8. februar 2008 Det er ikke ok å slanke deg når man er gravid! Ut fra hva du beskriver får du ikke i deg nok næring i løpet av en dag. Som en annen her inne sa så spiser du mye mindre enn en som går på slankekur hos Grethe Roede gjør. Du burde ta kontakt med en ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg å sette opp en kostholdsplan slik at du får i deg nok i løpet av dagen. Eller du kan melde deg på et Grethe Roede kurs for gravide. Kurset gjør ikke at du går ned i vekt, men kan gå gjennom et svangerskap uten å legge på deg mange ekstra kilo. Det er ikke unormalt å ha lagt på seg 10 kilo når du er i uke 24. Noen legger på seg tidlig i svangerskapet, andre sent.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #15 Skrevet 8. februar 2008 Dette er mindre mat enn hva du får anbefalt både på VGnetts vektklubb og grethe roede - og det når du ikke er gravid! Ville selv spist mer enn dette, husk den lille trenger og en opplagt og frisk mamma for å vokse seg stor og sterk! Når man er gravid er ikke tiden for å slanke seg, og dette er absolutt slanke mengder.. Men selvfølgelig, det er opp til hver enkelt hva man gjør.
Gjest Skrevet 8. februar 2008 #16 Skrevet 8. februar 2008 Det er riktig at du skal spise selv om du ikke er sulten,tre timer mellom maaltidene er det riktige,ikke store mengder.Se for deg en vedovn,du maa kaste paa ved for aa holde brenselen og varmen oppe,er det samme for oss mennesker.Du holder forbrenningen din best oppe ved smaa hyppige maaltider...og trening da saaklart..
maria isabell Skrevet 8. februar 2008 #17 Skrevet 8. februar 2008 ikke bevisst slanke seg,men spise sundt er lurt...når en spiser sundt tar en jo automatisk av også.....dessuten litt forsiktig trening er jo annbefalt gravide...men ikke bli stressa viss u legger på deg en 10 kg....alt forsvinner jo etter fødselen...amming er verdens beste slankekur...spis sundt og gå tur,men ikke veg maten og tell kalorier liksom...
togutter-08og10 Skrevet 8. februar 2008 #18 Skrevet 8. februar 2008 Tror det er helt greit det du spiser her jeg, men jeg ville variert med brød istedet for bare knekkebrød. Grovt selvfølgelig. Og så må du få i deg melk eller melkeprodukter. Det er veldig viktig for å bygge skjelettet til den lille. og selvfølgelig for deg. Prøv å maule litt frukt og grønnsaker innimellom. (er selv ikke så flink til det, men..) Et annet mettende og veldig sunt tips er smoothie, hvis du har blender da. Her er min favorittoppskrift: en dæsj skogsbær rett fra fryseren. (kan kjøpes i pakke om du ikke har vært flink å plukke i sommer) ca 2-3 dl cultura eller yohurt naturell 0,5 dl appelsinjuice 1 banan litt sukker vhis du må ha det søtt en liten neve frokostblanding.. Kjør det i blenderen og vips du har en kjempefrisk og sunn drikk.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #19 Skrevet 8. februar 2008 Men er du ikke sulten imellom? Jeg spiser til vanling 2 brødskiver til frokost, 2 til lunsj, et eple før middag, middag og litt kveldsmat. Nå må jeg ha et ekstra rundstk/eple før lunsj, 3 brødsk til lunsj, og litt større kveldsmat. Hvis ikke er jeg sulten, irritabel og kjempesliten. Jeg er 18+0 og har gått opp 2 kg så langt. Sukkerbehovet er skyhøyt, men der gir jeg kun etter, innen visse grenser, i helgene, hehe.
Gjest Skrevet 8. februar 2008 #20 Skrevet 8. februar 2008 Du skal ikke slanke deg når du er gravid, og dagsmenyen din ser noe slunken ut. Men man skal ikke spise for to heller. Faktisk er ikke behovet for ekstra kalorier større enn ca halvannen brødskive + pålegg og et glass melk pr dag for å "lage" et barn.
Fru... Skrevet 8. februar 2008 #21 Skrevet 8. februar 2008 Du bør fylle på med masse grønnsaker! Prøv å følg 5-om dagen prinsippet! 3 grønnsaker, totalt 450 g og frukt 300 g hver dag. Da vil du ikke orke eller trenge så mye mer mat og vekten din vil bli stabil eller at du går litt ned. snakk med jormor om dette og hør om en ekstra tilvekstkontroll. Fysisk aktivitet er det viktigeste for deg hvis du ønsker å passe vekten! Vær i aktivitet sammenhengende i minimum 30 min hver dag. Lykke til...
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #22 Skrevet 8. februar 2008 Kroppen trenger mer næring når man er gravid , selv er jeg i uke 30 og har lagt på meg ca 10kg. Men jeg sliter litt med og få i meg nok mat. Jeg har opplevd å få utslag på ketoner i urinen ved flere anledninger og det med et helt normalt kosthold , så jeg må faktisk få i meg mer karbohydrater enn før graviditeten.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #23 Skrevet 8. februar 2008 Svigerinna mi var livredd for å legge på seg da hun gikk med førstemann, så hun gikk på slankern. Var ikke mange kiloene hun la på seg, og da gutten ble født var han liten og tynn han også. Første gang jeg gikk gravid gikk jeg på svangerskapskurs, og da ble det tatt opp at man ikke skulle slanke seg mens man gikk gravid. Nå står jeg ikke her og sier at du slanker deg, men er man i rimelig aktivitet i løpet av uka, så trenger man faktisk noen kalorier ekstra. Tror at så lenge du holder deg unna snacks og brus så vil du greie fint å holde vekta selv om du skulle finne på å spise to-tre knekkebrød ekstra. Jeg synes matinntaket ditt er i minste laget. Jeg spiser alltid kveldsmat, og kunne ikke drømt om å legge meg uten mat i maven. Tror at kiloene for noen kommer i rykk og napp. Jeg er i uke 23, og har lagt på meg ett kilo så langt, men hadde et annet utgangspunkt enn deg. Mange går ned mange kilo etter at babyen er født, og da kan det faktisk være godt å ha noen kilo ekstra. Jeg ble radmager etter de to første, og det er ikke akkurat noe vakkert syn å se på bilder av meg fra den gang - så mer ut som en Belsonfange. Da synes jeg heller det er godt å ha tre kilo for mye. Men hver sin smak.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #24 Skrevet 8. februar 2008 Sjansen for spontanabort øker dersom du slanker deg under svangerskapet!!!!! Derfor tar jeg ikke det så tungt nå Ser frem til å begynne å trene og gå tur med bebisen i sommer:)' Spiser sunt og godt nå.. er aldri sulten og har så og si jevnt blodsukker gjennom dagene:) Få i deg litt mer om dagene:) Jeg er i uke 28 og har gått opp 15 kg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå