Gå til innhold

Noen som greie på dette? Ang boliglån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som blir alene nå. Hun ønsker å kjøpe leilighet takst 2,1 mill. Hun har ca 1,1 mill i egenkapital etter salg av hus nå. Hun får full os, tjener ca 2500 på ekstra jobb, og går på skole (som ikke er godkjent av lånekassen) og er ferdig mellom sommer og jul en gang, hvor hun da har tenkt å begynne å jobbe fult med det nye yrket. Noen mulighet for at hun kan få lån på ca 1 mill til bolig? Hvor lønner det seg evt å søke? Hun har ikke noe lån noe sted nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke peiling akkurat, men litt erfaring. :) Med så lite inntekt så ligger hun vel litt dårlig an. Samtidig har hun jo over 50% i egenkapital, det burde hjelpe veldig bra. Jeg aner ikke hvor mye full os utgjør og om dette er en engangsutbetaling eller kommer over tid? Men jeg vil tro at det beste hun kan gjøre er å ringe rundt til flere banker og høre hva de sier. Hun kan jo få til en avtale om avdragsfrihet frem til hun begynner i jobb, det vil si at hun bare betaler rentene på lånet frem til da. Jeg prøvde boliglånskalkulatoren til DnbNor, men det går ikke an å legge inn noe om hvor mye egenandel man har, kun hvor mye man skal låne og hvor mange år lånet skal gå over. Med 1 mill over 25 år kommer rentene på rundt 5000 til 5500 i mnd de første par årene. Siden jeg ikke aner hva hun har å leve for i mnd frem til hun begynner å jobbe er det vanskelig å vite hva banken sier. Men hvis hun går til dnbnor.no og legger inn en lånesøknad, så ringer de henne innen en time. (Forøvrig neppe den banken med best lånerente, et annet tips er å se på dinepenger.no og se hvilke banker som kommer best ut og kontakte disse).

Skrevet

Det er jo ikke så lenge til hun er ferdig med skolen og begynner i jobb. Dersom det vurderes til at det er en sikker sjans for at hun får fast inntekt innen året er omme og at denne inntekten kan forsvare lånet på 1 mill, ser jeg ingen grunn til at hun ikke skal få lån. Jeg jobber med lån og ville nok gått for den om alt er ok og hun har god historikk, dvs. ingen purringer/ inkassosaker. Egenkapitalen har mye å si i dette tilfellet. Det samme gjelder renteutgiftene. Hun må ikke betale avdrag så lenge hun har så mye ek, og hvis da rentene utgjør 5-6000 i mnd kan dette sammenlignes med leiepriser. Og ett sted må man jo bo...

Skrevet

Taker for svar. Hun har aldri hatt purring eller inkasso. Har hatt boliglån før som hun alltid har betalt punktelig, og som hun betalte ut når hun solgte den leiligheten. Jeg tror også det kan ordne seg. Hun kommer hit i kveld for å se på litt muligheter, så derfor tenkte jeg at jeg kunne spørre her om noen visste noe.. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...