Gå til innhold

Vanskelig situasjon....ang delt omsorg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og barnefar har delt omsorg/samvær for vår datter på 7år.

Slik har vi hatt det i 6 år nå, men nå begynner det å bli problemer.

Jeg har giftet meg på nytt å fått ett barn til og barnefar har fått seg samboer for ca 1,5år siden.

De siste gangene jeg har levert jenta til sin far, så har hun grenet og sagt at hun vil være hos mamma. (Far står da 2meter ifra og hører alt sammen)

Hos meg har hun hatt samme regler hele tiden, men hos far har det vært litt fram og tilbake. Etter at samboeren flyttet inn, så har far fått seg ny jobb. Han er nå avsted mandag, tirsdag og onsdag, og da er hun hjemme sammen med stemor.

# Hos dem må hun legge seg mellom halv 7og halv 8.

# Får ikke lov å ha venninner på besøk

# Får ikke lov å besøke bestefar pga stemor ikke liker ham

# Får ikke lov til å gå på besøk til venninner heller.

Hos meg:

# Legger seg ca 8- halv 9.

# Kan besøke dem hun vil og ha besøk av hvem hun vil

# Får være ute frem til barnetv.

# Har kjempegodt forhold til mormor og morfar.

Er jeg for slakk med henne eller er far og stemor for strenge?

Hos far må hun gjøre 5 sider med ekstralekser hver dag (De mener at hun må det siden 1.klassepensum er for lett for henne) Mens jeg ber henne gjøre skoleleksene, og viss hun kjeder seg en stund, så kan hun gjøre i ekstraboka, men det er frivillig.

Jeg vil så gjerne gjøre det beste for jenta mi!! Men akkurat nå så tror jeg ikke at 50/50 er det beste for henne lenger. Hun lever jo to forskjellige liv.....

Har prøvd å prate med far, men det er jo som å prate med en vegg.

Har foreslått at han kan ha henne de dagene han er hjemme fra jobb, slik at hun ikke er hjemme med stemor alene, men NEI!

Skulle jeg kanskje be om en ny meklingstime slik at vi begge får sagt hva vi synes?

Og kan jeg ta jenta mi ned på helsestasjonen for en prat med helsesøster? Tenkte kanskje hun kan få jenta til å si til henne hva hun synes om denne situasjonen hun er i..... Kanskje lettere for henne å prate med helsesøster......??

Hva bør jeg gjøre?

(Sikkert noen som sier at jeg bør la henne få bo hos far, siden jeg vil kutte ut 50/50. og det er forsåvidt greit nok, men far jobber såpass mye at da blir hun boende kun hos stemor, og det er ikke riktig i mine øyne så lenge jenta har en bio-mor og en bio-far)

• 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig situasjon ja. Du får nok gjordt lite med samværet.Det er veldig leit for din datter at hun ikke får gå på besøk eller få besøk av veninner når hun er hos far. Det synst jeg at hun skulle få ha.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Vanskelig å si hva du bør gjøre og ikke, men noen tanker om situasjonen kan du jo få.

Å ta barnet ditt med til helsesøster kan du selvsagt gjøre, men ikke regn med at det kommer stort ut av det. Barn er veldig lojale mot foreldrene, og det skal _mye_ til før hun sier noe ufordelaktig om far.

At hun gråter ved levering kan bety mye eller ingenting. For noen barn er overgangssituasjoner vanskelige, og det trenger ikke å bety at hun har det fælt hos faren. (Et av mine barn gråt ved levering i barnehagen hver dag i alle år, men h*n hadde det flott der. Det var avskjeden som var vanskelig.)

Å si at du er for slapp eller de for strenge blir meningsløst for meg, som ikke kjenner barnet, deg, far eller situasjonen. I forhold til leggetider er jeg en sterk tilhenger av at det bør styres av søvnbehov. Passe leggetid for et barn er når det greier å stå opp og er blid og fornøyd neste morgen. Dette vil jo også henge sammen med hvor tidlig hun må opp. Står hun tidligere opp når hun er hos far, er det logisk at hun må legge seg tidligere om kvelden.

Når det gjelder grensene hos far og stemor, hvor har du det fra? Ha i mente at barn ofte kan ha en tendens til å legge fram ting på en noe tendensiøs måte, hvis det er noe de vil oppnå. Og at barn ofte kan bruke "aldri" og "alltid" med raus hånd, om det er noe. (Hos oss er det spesielt ett barn som gjerne går i fistel og roper: "Jeg får aldri lov å dra noen steder jeg!" hvis vi en sjelden gang sier nei.) Så med mindre du har det fra far og /eller stemor at det er slik, ta det med en klype salt.

Når det gjelder grenser og besøk og slik kan det jo også hende at uenigheten mellom dere voksne har utartet slik at du syns far og stemor er alt for strenge, og de syns du er altfor slapp. Og at du slakker ut for å kompensere for dem, og de strammer inn for å kompensere for deg.

Kanskje det samme gjelder lekser og skolearbeid. Det finnes nok av voksne der ute som skled lettvint gjennom grunnskolen og aldri lærte seg å jobbe, fordi pensumet var lett for dem, og som derfor fikk seg et kjempesjokk når de kom i videregående, eventuelt universitet/høyskoler. Og at far og stemor vil unngå at datteren blir en av dem.

Uansett tenker jeg at en ny meklingstime er en god ide, men da må begge parter få lov å uttale seg. Og du må være forberedt på å få en del motbør. Det er tross alt du som vil sørge for at far får betraktelig mindre samvær enn i dag.

• 2 måneder senere...
Gjest mamma og småungene
Skrevet

Siden han ikke er hjemme så uansett dreier det seg kanskje om en frykt for barnebidrag, og redsel for å miste den ene barentrygden.

Du kan jo foreslå at du tar de 3 dagene når han er borte, men at han slipper å betale bidrag, eller du kan be om begge barnetrygdene som økonomisk kompensasjon for de ekstra utgiftene du får.

Er han ikke hjemme så er det jo ikke naturlig at barent er hos han.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Enkelt!

Jeg er selv stemor og synes at hans barn primært besøker far..

Jeg ville bedt om meglingsmøte og prøvd å ha barnet de dagene far er bortreist.Dette kan bli en konflikt for barnet hvis du venter.

Barnet bør være hos mamma eller pappa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...