Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #1 Skrevet 8. februar 2008 Syns det nesten ser rart ut når min venninne ammer sin 10 mnd gamle datter jeg. Hvor går aldersgrensen hos dere?
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #2 Skrevet 8. februar 2008 He he... herregud! Nå er det jo anbefalt å amme første året, så hvis man får til det så er vel det bra. Man får jo føle på det selv.
Marolla Skrevet 8. februar 2008 #3 Skrevet 8. februar 2008 WHO anbefaler å amme i 2 år. Om jeg kommer til å gjennomføre det er en helt annen sak
Gjest Skrevet 8. februar 2008 #4 Skrevet 8. februar 2008 Har sett barn som bare gikk og forsynte seg selv liksom, ser litt merkelig ut. men 10 mnd gjør da ingenting.tror de fleste slutter når deskal ut i jobb igjenn?
Solskinnsjenta Skrevet 8. februar 2008 #5 Skrevet 8. februar 2008 Norske retningslinjer er å fullamme 6mnd, og så fortsette å delamme ihvertfall det første året, helst til 2 år. Hvis du synes det er rart at en 10 mnd gammel _baby_ blir ammet bør du tenke deg litt om selv... Hos meg går vel aldersgrensen når ungene slutter av seg selv, ev ved 2 år.
ruffen Skrevet 8. februar 2008 #6 Skrevet 8. februar 2008 Jeg syntes også det så litt rart ut når en unge som kunne gå ble ammet, men så fikk jeg en unge som kunne gå selv. ) Og da var det ikke rart lenger. Det er jo helt naturlig. Her ble det mindre og mindre av seg selv. Til slutt var det bare en liten koseamming på morgenen, og da han begynte å tulle og prøve tennene sine, var det slutt. Da var han 13 mnd. Men de siste månedene var det bare morgen og kveld, så det var ikke akkurat fram med puppen på kafe, for å si det sånn.
Mammapudding Skrevet 8. februar 2008 #7 Skrevet 8. februar 2008 Er jo veldig trist at folk synes det ser rart ut å amme en baby på 10 mnd..Som mange har sagt her så er det anbefalt av WHO å amme i 2 år. Jeg håper jeg kan amme til Leah er i allefall 1 år, men siden det blir mer og mer fast føde så blir det sikkert bare morgen-/kveldspupp.
Vintersol Skrevet 8. februar 2008 #8 Skrevet 8. februar 2008 Ingen svar på en egen tråd, så kanskje jeg kan prøve igjen her... Noen som vet hva "gevinsten" av å amme utover 1 år er? Syns forøvrig IKKE det er rart å amme en baby på 10 mnd. Lillemor er snart 1 år nå, og jeg ammer da hvor det skal være uten tanke på at noen skulle synes det var rart. (Dog bruker jeg å være relativt diskre).
aanonym Skrevet 8. februar 2008 #9 Skrevet 8. februar 2008 Hos begge mine to føler jeg at vi har blitt "enige" om å slutte, de ville ikke ha mer pupp og jeg var lei av hele amminga. H.h.v. 8 og 4 mnd var passe for oss. Personlig syes jeg folk gjerne må amme til krampa tar dem eller til skolestart om de så vil det, men JEG ville følt for økende grad av diskresjon med økende alder. Samfunnets normer er slik at mens det er svært naturlig å amme et spedbarn, så er det ikke fullt så naturlig å amme en 1-2-3-åring. Samme hva WHO måtte mene om saken.
Snupi27 Skrevet 8. februar 2008 #10 Skrevet 8. februar 2008 jenta mi er 6 mnd nå.. jeg tenkte at etter 1 år kunne vi begynne å prøve å slutte med amming. men en venninne av meg sa at man kjenner selv når man har lyst til å slutte å amme om ikke barnet vil slutte selv..
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #11 Skrevet 8. februar 2008 Når man "bør" slutte varierer vel fra mor til mor og barn til barn. Noen "bør" kanskje slutte allerede etter noen uker pga komplikasjoner, og heller gi mme. (Setter bør i hermeteng, siden jeg ikke kan se at jeg har noen som helst rett til å sette opp en aldersgrense for når andre skal slutte å amme. Å amme en baby på 10 måneder syns jeg ikke er rart i det hele tatt :-) ) Med førstemann ammet jeg til han var knapt halvannet år. Jeg var da ca 3 måneder på vei med nummer to, og det var veldig naturlig både for meg og sønnen min å slutte da. De fordelene jeg merket ved amming også utover ett år var for det første at det fortsatt var en flott måte for ham å roe seg på dersom han hadde behov for det (sliten, lei seg osv), og at det var veldig greit en gang han ble syk og ikke orket mat. Plutselig var vi tilbake til nesten fullamming, og det var godt å vite at han fikk i seg væske og næring på en så enkel måte. Og så koste han seg med ammingen (selv om jeg vet at enkelte mener det er forferdelig fælt å gjøre noe som helst som er koselig for barnet ;-) ) Men jeg mener at de fordelene som amming har selvfølgelig ikke er nok til at folk skal tvinge seg til å amme, det finnes jo fullgode alternativer. Så svaret mitt må bli at man bør slutte å amme når enten du eller barnet ønsker å slutte, og noen fast aldersgrense har jeg ikke tenkt ut.
Super-Langbein Skrevet 8. februar 2008 #12 Skrevet 8. februar 2008 Kommer senest til å la barnet die til han skal begynne i Bhg ved 16 mndrs alder dersom han vil det, en skvett om morgenen tenker jeg. Fint for immunforsvaret. Nå er han ti mndr. og er så glad i fast føde at han stort sett bare vil die om morgenen, føler at "saken løser seg selv".
sally Skrevet 8. februar 2008 #13 Skrevet 8. februar 2008 Huff, jeg møter ved jevne mellomrom en dame som fortsatt ammer sitt barn på nærmere fire år!! H*n sitter og spiller gameboy, liksom, og plutselig drar h*n opp genseren til mammaen og tar seg en sup... Slutt i tide, liksom!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå