solfrøken-♂♂♂ Skrevet 8. februar 2008 #1 Skrevet 8. februar 2008 Hva er det som gjør at spelt er sunnere enn vanlig mel/brød???
Gjest Skrevet 8. februar 2008 #2 Skrevet 8. februar 2008 Er noe med spelt som gjør at kroppen fordøyer melet lettere enn vanlig hvetemel...inneholder også litt mindre gluten...
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 8. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. februar 2008 ok, tusen takk. Lurer på om vi skal kjøpe spelt mel til brødbaksten vår...
Gjest Skrevet 8. februar 2008 #4 Skrevet 8. februar 2008 Jeg er veldig spelt-entusiast:))Men de er litt vanskelig å bake syns jeg..speltmel binder ikke på samme måte som hvetemel...Men det er masse råd og tips+oppskrifter å finne på nettet,lykke til:-)
1 gutt og 2 jenter:) Skrevet 8. februar 2008 #5 Skrevet 8. februar 2008 jeg kjøpte det fullkornsmelet,det var godt syntes jeg...
Kate77 Skrevet 8. februar 2008 #6 Skrevet 8. februar 2008 I vanlig hvetemel ligger stortsett alle næringsstoffene i skallet som ligger rundt frøet. Dette skallet blir tatt bort når en lager fint hvetemel. Dermed er det lite næringsstoff igjen i melet. Speltmel har disse næringsstoffene også i kjærnen dermed blir de fortsatt med når en lager fint mel:)
Anne-B. Skrevet 8. februar 2008 #7 Skrevet 8. februar 2008 Jeg bakte speltbrød for første gang i går, syns det er helt supert. Gode brød ble det og, bruker malt og litt honning i. Nam.
Sjokoladekaka Skrevet 8. februar 2008 #8 Skrevet 8. februar 2008 Eg brukar spelt i brødbaksten:) Det skal ikkje eltast slik som kveitemjølet. Egentlig berre blandast. Og så brukar eg brødformer. syns det er godt å bake med. jentungen vil berre ha mammas brød:) eg brukar det også i pannekaker + havregryn, gooode pannekaker:) brødet eg lagar har eg "funne på" sjølv:) nok til 3 former ca 1,7 kg sikta spelt 2-3 dl grov spelt 1 dl linfrø 1-2 dl solsikkefrø 1 dl valnøtter(knuser desse) 1-2 ts sukker 1-2 ts salt 1 pk tørrgjær godt med margarin på flaske + vatn nok(har ikkje mål..hehe..) alle frø/nøtter prøvar eg å knuse godt med stavmixer. heving, forming og etterheving nederst i ovn ca 200 grader i 1 time og 15-20 minutt. Det eg erfarer er ein roligare mage (i forhold til kveitemjøl) ang luft og fordøyelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå