Gå til innhold

Jeg er en UNNASLUNTRER på jobb :-(!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sån føler jeg det iallfall.

Er hjemme på andre dagen i dag, men føler jeg har vært borte masse siden i høst (tror egentlig det er snakk om 5 dager eller noe, men likevel). Jobber som norsklærer på en ungdomsskole.

I forgårs før jeg gikk på jobb begynte jeg å blø neseblod, og det varte en god stund - men gikk på jobb likevel. Var helt "tett" i hodet, og det var nesten slik at ord og bokstaver begynte å "flyte". Da gikk jeg hjem, og var borte både i går og i dag. Det verste er at jeg liksom ikke er fysisk syk heller, alt med kroppen er egentlig ok slik at jeg sikkert burde ha vært på jobb i dag - men jeg er liksom bare helt tom for energi. Det er et vanvittig arbeidspress, bare nå har jeg inne 50 tekser til retting, 25 prøver, 75 særemner samt at jeg skal skrive tilbakemelding på 25 muntlige framføringer. Jeg kjenner at jeg holder på å sprenges, føles som jeg alltid er på jobb! På dagtid er det mye møter og elevsamtaler, så alt annet arbeid blir hovedsaklig på kveldstid og i helger.

Så nå føles det som om lageret på mange måter er tomt, jeg GIDDER /ORKER rett og slett ikke på jobb! Jeg har egentlig strenge prinsipper mot å "skulke", og sitter med en god porsjon dårlig samvittighet, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre... Kroppen føles som sirup, jeg fryser hele tiden og er giddalaus.

Det nytter lite å prate med arbeidsgiver, da det ikke er noen som kan ta noe av arbeidet for meg. De andre er allrede overbelastet, de også.

Hjelp :-(! Beklager langt, sutrete innlegg, men det var godt å få luftet tankene sine!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen kommentarer? Har aldri hatt det sånn før, det er jammen meg ikke noe særlig...

Alle svar mottas :-)!

Skrevet

høres uansett ut som du har godt av en liten pause. du trenger ikke ha dårlig samvittighet, vet det er lett å si for den kommer uansett, men nyt denne dagen!! slapp godt av, kanskje du føler det bedre i morra? :) hvis ikke kan du ta en prat med legen din, kanskje du får en sykemelding for å samle krefter.? det er jo bedre å få orden på ting før du går på en skikkelig smell?!

jeg er heller ikke glad i folk som er syke i eninga, men hvis du vansligvis er en hardt arbeidende kvinne, så må du huske på å ta vare på deg selv!! :D

goood bedring, ta deg en tekopp og synk ned i godstolen med et teppe, sett på godmorgen norge og slapp heeeelt av;)

Skrevet

Endelig kan jeg forstå en lærer...på en måte:)

Det er jo ikke snakk om kjempe mange dager til sammen da,det skal du ha på ditt rene:)

Kanskje du bare er utslitt og trenger en pause for å komme deg igjen,det er jo ofte slik at man går tom for bensin,og da må man fylle på tanken,eller så blir det bare verre og verre...man kan ikke kjøre en bil på tom tank.....heller ikke mennesker:)

Tar du vitaminer,hvis ikke begynn med det:)

Det skal vel hjelpe litt:)

Gå tur,gjør andre ting enn å sitte inne og se på arbeidet,få tilbake motivasjonen,så ordner det seg sikkert til slutt:)

LYKKE TIL:)

Skrevet

Kanskje du rett og slett er utbrent?

Skrevet

høres ut som du begynner å bli utbrent.....

om jeg var deg ville jeg gådd til legen ¨å fått en uke sykemelding....og om det tærer på samvittigheten...så kan du jo rette noen av oppgaven og prøvene du har liggende:-)

jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet...¨å bli utslitt er noe alle kan bli!

Gjest irismor
Skrevet

Vet ikke helt hva jeg skal si eller skrive =)

Noen ganger blir man bare helt tom og det er ingen ting igjen på reservetanken.

Alle har vel møtt veggen en gang men ingen takler det likt.

Så det eneste jeg kan er si er at jeg vet hvordan det føles å bli tom.

Problemet er å finne en måte å hente seg inn igjen på som virker for deg.

Klem =)

Skrevet

Kjære vene du, du er slett ingen unnasluntrer, jeg frykter du har typiske symptomer på utbrenthet. Du bør lytte til signalene kroppen kommer med, for gjør du ikke det er jeg redd du vil møte veggen rimelig kraftig snart.

Tror du burde tatt deg en tur til lege og få en grundig sjekk.

Hilsen ei som selv har blitt utbrent...

Skrevet

Tusen, tusen takk for gode og koselige svar, alle sammen!

Noen nevner dette med utbrenthet, ja, jeg har vært inne på tanken jeg også, det samme har en kollega av meg som mener jeg bør roe litt. Men den samvittigheten da :-(!!! Og så føler jeg meg liksom ikke "syk", bare "rar"!

Jeg har jobbet som lærer i mange år, men startet i høst på en ny arbeidsplass. Og har aldri, aldri, aldri hatt så mye arbeid som dette året, har 3 klasser i norsk og da sier det seg selv at arbeidsmengden blir stor. Huff, føler meg skikkelig mislykket... bør jo takle dette her, liksom! Kan jo nevne at jeg er kontaktlærer i tillegg... der MANGE i klassen har problemer som hver krever en stor dose oppmerksomhet... og møter... og telefoner hjem... og så videre.

Skrevet

Kan også nevne at jeg ringte etter legetime i dag morges. Men: fikk ikke time før om to og en halv uke, så det var litt lenge.

Kanskje jeg bør henvende meg til et privat legesenter? Aleris, kanskje?

Skrevet

Du har for mye hengende over deg akkurat nå. Det beste tipset jeg har er å sette opp en liste over de tingene du må få gjort. Ta med møter, forberedelser og alt annet. Deretter styker du alt som ikke er helt nødvendig. Dropp møter og elevsamtaler med mindre det er helt preserende. Ikke skaff deg mer rettearbeid før du er ferdig med det du allerede har. La elevene forsøke å vurdere hverandres tekster eller noe i den dur.

Når lista er ferdig begynner du med det viktigste. Hvis alt har omtrent samme prioritet tar du det som går fortest først. kryss av i listen hver gang du blir ferdig med noe.

Du må også godta at til tider må du gjøre litt overfladisk arbeid. Dumt for elevene, men bedre enn om det ikke blir gjort.

Uansett bør du sørge for å få noen dager ordentlig fri. Selv om du ikke er helt ajour med rettinger ol legger du det helt bort innimellom.

Akkurat nå kan det foresten hende du har influensa. Den som går nå kan ha ganske varierende symptomer i følge min lege. Da er det i hvertfal ikke rart du føler deg som du gjør. Ta deg i hvertfal en tur til legen om du ikke føler deg bdre på mandag.

God bedring

Skrevet

Det skader ikke å prøve:)

Skrevet

Det er jo TULL: Du skal ha en akutt time når du har det sånn.... For et legesenter. RIng tilbake og si du SKAL ha en akutt time for dette går ikke to og en halv uke til. Får du ikke det så gå privat. Koster mer men tror nok det er verdt det. Så utrolig slitsomt å komme i slike situasjoner. God bedring.

Skrevet

Ring foresten fastlegen din og si du trenger en akuttime siden du må ha sykmelding. De skal altid ha åpning for det. Du trenger jo hjelp nå, ikke om over 2 uker.

Skrevet

Ikke mulig å få en akutt time da? Eller snakke med lege over telefon i hvertfall.

Skrevet

du må si du trenger sykemelding for da må de finne en time til deg så fort som f... høres ut som du er på vei til å bli utbrent : ( ønsker deg all lykke til videre og husk å ta vare på deg selv.. symptomene kommer for å "vekke" deg litt veit du!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...