Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er det ikke fra 2-8 mnd det er mest vanlig da? varierer jo veldig hva som passer for foreldrene...

Skrevet

Det er opp til hver enkelt ja. Jenta mi skal døpes nå den 23.feb (en lørdag) og da er hun akkurat blitt 6 mnd. Syns det passet best her. Så får hun med seg sin egen dag selv om hun ikke vil huske den når hun blir stor hehe.

Skulle egentlig døpes litt tidligere men d ble rett før, midt oppi eller like etter jul og det hadde ikke vi tid og råd til.

Og nå blir kjolen og dåpskjolen akkurat passe :D

Søskenbarnet mitt ble døpt da han var 2 år, da gikk han opp til presten selv sammen med pappan sin, ble døpt, sparka onkel i skinnleggen og gikk ned igjen hehe

Skrevet

Vi døpte begge våre ved ca 2 mnd. Min niese ble døpt når hun var 3.5 mnd, og andre jeg kjenner har døpt sine barn når de var 7 mnd... Tror det er veldig forskjellig... Kan døpe fra 1 til 7-8 mnd... <<<<<<<<<<3-4 mnd høres greit ut hvis dere planlegger det.

Skrevet

Tror det er vanlig med rundt 3 mnd ja. Iallefall i de dåpene jeg har vært i. Vår rekker akkurat å bli 4 mnd da.

Skrevet

alle må døpes innen 6mnd

Skrevet

da lurer jeg på hvordan religion du hører til for d stemmer ikke for den norske kirke. Når jeg meldte min datter opp til dåp, spurte de ikke en gang hvor gammel hun var. Og tanten min ble døpt som voksen. Og jeg selv var 7 mnd.

Skrevet

førstemann var 2,5 mnd da han ble døpt. nr to var 7 uker. jeg hadde kommet meg etter fødselen og så ingen grunn til å utsette det da vi likevel hadde alt klart. man må gjøre det når man føler for det selv.

Skrevet

Jeg spurte på Kirkekontoret her, og de sa det vanligste var fra to til 4 mnd. Men det er jo opp til hver enkelt det da. Snuppa vår blir 4 1/2 mnd pga at det passa best. Det er ikke så mange dåpsgudstjenester her, og vi ville ikke ha dåp på 2-årsdagen til storebror. Han ble også døpt rundt 4 mnd gammel, og det gikk kjempefint. :o)

Skrevet

Det finnes ingen frist for når man "må" døpe barnet, 6mnd-fristen gjelder for å melde fra om barnets navn (eget skjema) og har ingenting med statskirka eller dåp å gjøre. Har inntrykk av at det aller vanligste er å døpe barnet når det er 3-4mnd, men det er sikkert forskjellige tradisjoner på dette. Selv har vi valgt å utsette dåpen til sommeren pga flytting og fordi vi har lyst på ute-dåp på et gammelt bygdetun. Da er Sondre 10mnd. (Og altfor stor for dåpskjolen til svigermors store sorg...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...