Gå til innhold

Jeg lurer på en ting (ang. kostholdet til barn)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått med meg at det er mange som er i mot at ungene får ting som inneholder sukker. Samtidig må jeg si at jeg er litt overrasket over hva ungene spiser til middag og lunsj. Har sett i flere innlegg der ungene spiser makaroni og ketsjup, pølse og potetmos, risgrøt ol. Altså mat som er veldig prosessert og inneholder mye raske karbohydrater (og lite fiber, grønnsaker og proteiner). Er dette de sammen menneskene som er så i mot at ungene får sukker?

Her i huset får Nikolai lov til å spise kaker, sjokolade ol hvis han får det i selskap. Hvis vi voksne har noe (sjeldent) så får han også da, syns ikke det gjør noe. Men jeg passer på at middagene er næringsrike, syns det er verre med makaroni og ketsjup til lunsj enn en sjokoladebit på lørdag...

Hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som du veet så får jentungen det jeg spiser.

Sjokolade, pølser eller broccoli.

Noe som har resultert (så langt) i et barn som er relativt altetende, digger feks scampi og pesto (da ble tom jeg overrasket!) og som ikke flyr helt i fistler når hun får brus eller godter borte. Det er ikke noenting vi hausser opp, hverken som belønning eller som noenting veldig spesielt. Hun får også sjokolade på hverdager når vi spiser det...

Men, at man skal bestrebe to ting i barnets kosthold er jeg veldig bevisst på;

variasjon og sunnhet

Skrevet

Er enig med deg. Mener at det er hverdagsmaten som er viktig. Sunn og næringsrik mat. Vet om ei lita jente som spiste makaroni med ketchup på hver dag til middag leeenge. Finnes jo ikke næringsrikt.

Skrevet

Vel, mine barn spiste pølsegrateng i dag..... Noe som høres usunt ut, men ikke så gale da:

-det var kylling & kalkun pølser

-fullkorns pasta

-gulrøtter

-løk

-paprika

-hvitløk

-hvitsaus-ost

Men nå er ikke jeg hysterisk på at dem ikke skal få sukker da.

Men prøver å begrense snope spisinga til lørdager.

Og prøver å ha sunne middager :)

Skrevet

Men for all del...tror ikke at barn tar skade av å spise makaroni og pølser en sjelden gang=) Her har jenta mi fått smakt på det meste og hun er alltetende, så jeg er nok ganske så velsignet der!

Skrevet

For et par år siden jobbet jeg i bhg der barna fikk servert varm mat hver dag. Det er jo vel og bra, men må si jeg stusset litt over det de fikk: Toro tomatsuppe, potetmos fra sånne poser, makaroni og pølse mm.

Noen dager var det litt bedre; fiskepinner, kokte grønnsaker og poteter.

Skrevet

VEl, jeg er laaangt fra hysterisk. Men jeg ønsker at både vi som familie skal skjerpe kostholdet vårt og spise sunt og næringsrikt, slik at ungene får ett godt grunnlag.

Men, jeg må ærlig tilstå at jeg ikke har så god peiling. F.eks visste ikke jeg at makaroni var usunt, som det står skrevet her...er det det?

Vet det er sukker i ketsjup, men er det så mye at det spiller noen rolle om vi har det på pølsa f.eks?

En annen ting, og nå synes dere sikkert at jeg er helt håpløs, men jeg tenker slik at sønnen min er tynn, derfor synes jeg det er bare bra at han f.eks drikker H-melk istedet for lettmelk etc. men blir det helt feil?

Skrevet

H-Melk er bra for små det:)

Makaroni er ikke direkte usunt men det er næringsfattig og karbohydratrikt. Altså ingen "vinner" i klassen, men fungerer meget godt som tilbhør eller indrediens.

Skrevet

Vanlig makaroni er ikke spesielt sunt, bytter du til fullkornspasta så øker du næringsverdien. Ketsjup er ikke så ille, men det erstatter ikke behovet for grønnsaker og proteiner for å danne et komplett måltid. Og du nevner ketsjup på pølser som ikke er sunt, men ikke pga. ketsjupen;)

Hvis sønnen din er tynn så kan han godt drikke h-melk, men du bør også passe på at han får i seg nok sunne fettsyrer.

Skrevet

Tror mange som endrer kostholdet tar høyde for alt det du skriver. Det er jo ikke ille med raske karbohydrater, men mengden. Det skader ikke om barn får pølse og ketchup, så lenge det ikke representerer det vanlige kostholdet i familien.

Tror de fleste finner en gylden middelvei, og det finst få ekstreme på begge sider. Merker jo at noen blir overrasket over næringsinnholdet i matvarer de velger, og det er jo igrunnen fordelen med et forum. Vår "vennegjeng" er like i matveien, og sånn er det jo for de fleste.

Skrevet

Nettopp det du nevner i forhold til raske karbohydrater, erteposen, er det jeg mener med sukker. Av og til er det greit, men det bør ikke representere det vanlige kostholdet.

Nå virker det slik på meg at det brukes mye stivelse og prosessert mat i det vanlige kostholdet hos flere, og jeg lurer på om dette er de samme som forbyr sukker...

Skrevet

Sommerfugl78- Det samme skjedde i barnehagene der jeg jobbet. Fiskepinner på pølsebrød var noe de lagde ofte, og ellers gikk det i mye tomatsuppe og potetmos. Hadde jeg vært forelder da så hadde jeg reagert!

Skrevet

*gliiiise*

Jeg er en av fanatikerne, bestemte meg akkurat nå.

Ut med alt og inn med grøntforet!

Skrevet

Sunne fettsyrer-får man det i fisk, da? Noen andre matvarer man finner det i (som min fiskehatende sambo kan spise)?

HAr dere tips til hvordan jeg skal få i ungene mer grønnskaer? Min 2-åringer vil IKKE ha (spiser godt med frukt), 4åringen eeelsker råe gulrøtter (jippi)

Hva med olje, har hørt at ikke all olje er sunn heller...

Skrevet

Nei, jeg tror ikke det er de samme menneskene. I hvert fall ikke om man ikke regner med de som bare er sukkerskeptikere fordi de har fått med seg at det er en trend.

Skrevet

Sunne fettsyrer finner du i fet fisk, avokado, olivenolje, linfrøolje, nøtter og diverse frø (sesam, linfrø).

Ikke all olje er sunn nei, og hvis du skal steke så bør du bruke raps. Olivenolje og linfrøolje er kjempesunne, men spesielt linfrø tåler ikke steking.

For å få i gutten nok grønnsaker så hakker jeg det fint og har det i matrettene. Noen ganger blander jeg det med karbonadedeig og steker kjøttboller av det. I dag stekte jeg kylling med masse grønnsaker og hadde matyoghurt over til slutt, da smaker grønnsakene mildt, friskt og godt.

Skrevet

Min erfaring fra real life er i hvertfall at det er de samme menneskene, men det er kanskje slik som du sier, at de kun er skeptiske fordi det er en trend. Men det er jo også mulig at flere ikke vet så mye om ernæring?

Skrevet

Du har i hvertfall ei som er villig til å spise salat da, det er ikke verst;)

Skrevet

Takk for tips, KOzy K og Nikolai

Dette var faktisk ganske opplysende!

Det var smart å ha sånn yoghurt over, kanskje en ide for å "skjule" grønnsakene litt, hehe

Og å ha det "innbakt" i karbonadedeig var jo og genialt!

Skal prøve meg frem i helgen:-)

Nå er det natti for meg!!!

Skrevet

Må bare si at Heinz Ketchupen er det masse sukker i..

Skrevet

Men man bruker ikke mengder med ketchup hver dag så jeg mener at det ikke er problematisk...

Skrevet

Veit:)

Det er fordi det er like spennende som alt annet, hun vet jo ikke bedre?!

Skrevet

Helt enig med deg KOzy K. Sukker er liksom "ut", skal kun ha frukt osv på bursdag til og med. Så lager de bare søppel til middag.

Her får pjokken det samme som oss, bortsett fra når vi har veldig sterke/rare ting. (Som rakfisk eller sterke chili-saker f. eks!!!) Og han digger det meste. Prøver å ha litt grønt og frukt hver dag, og ikke så mye raske karbohydrater. Og drikker vann el melk.

Skrevet

Ja, men vi spiser salat omtrent hver dag, og han syns det er spennende. Helt til han får det i munnen...

Skrevet

Nei, hehe var ikke det jeg mente heller,men de som er overhysteriske når det gjelder sukker veit ofte ikke at ketchup og andre matvarer inneholder mye sukker...

Alt med måte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...