Gå til innhold

wææ blir gal, treng et klokt hode!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kveldsmaten e en kamp for tiden, at jeg er helt utslitt når den er over.

Jenta mi er snart 6 mnd. Og vi har for noen uker siden starta med grøt. Får bare 4 ts med grøtpulver i ca.35 ml mme. Og noen ganger litt fruktpure blandet i. Og den delen går kjempefint, gaper og er helt med. Men så gir jeg henne flaske mme, hun drikker som bare d, ser nesten ut som hun er skrubbsulten. Og så plutselig stoppen hun opp, vrir seg alle veier og stikker tunga ut å viser tydelig at hun ikke vil ha mere. Men hun har jo drukket bare 20-30 ml. tar henne opp og raper og hun er blid som ei sol, legger henne ned og tar frem flaska. Og så starter hun igjen vrir seg som en åme i armene, blir kjempe sint og illrød. Jeg er sta jeg å, så jeg følger etter med flasken og etter en stund så bynner hun å patte igjen som om hun er sulten. Og så etter ei lita stund så er d påan igjen, om og om igjen. Og for hver gang blir d vanskeligere å få henne til å ta flasken. Til slutt gidder jeg ikke mere, da er jeg så svett og førbanna (stygt sagt da) at jeg lar bare vær. Da er d ca halvparten igjen av d hun pleier å drikke. Og jeg tenker jaja da er du vel ikke sulten da og går å legger henne etter en stund.

Men dette er ikke hverdag men veldig ofte. Så jeg vet jo at hun spiser mer enn d hun gjør disse krangle dagene. Og hun er jo sulten da d er 4 timer siden sist. Og nei hun er ikke trøtt heller for hun sov en lur på ca en time rett før kveldsbadet.

Men når jeg tenker tilbake litt så var d ofte slik før vi startet med grøten også. Og når jeg ammet var dette store grunner for at jeg mista melka også.

Men hva skal jeg gjøre? blir så irritert og frustrert, tenkt hvis hun ikke hadde vært så vanskelig så hadde jeg kanskje hatt morsmelk til henne ennå. Men nå driver hun sånn med flaska også. Og hun kan finne på å gjøre dette på dagen også, bare spise halvparten eller mindre. Men da bryr jeg meg ikke for da kan jeg bare gi henne om mindre timer enn vanlig. Blir jo værre på kvelden da dette er siste måltidet før hun legger seg. Og hun sover lenge på morgenen som regel også så. Og ikke er hun oppe på natta å spiser.

Oi ble litt langt d her men er så lei av å tvinge i henne flaska, må jo få i henne mat.

Dere tenker kanskje at dette ikke er noe problem siden hun ikke våkner og skal ha mat på natta eller tidlig neste morgen, men hun er sånn som ikke sier i fra når hun er sulten. Kan gjerne bare gi henne smokken så sovner hun igjen. Men da sitter jeg igjen med en utrolig dårlig samvittighet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir jo mer mettende med vellingen da, så hun er nok mett når hun ikke vil ha mer. Kanskje du kan gi grøt litt tidligere på ettermiddagen, også en flaske mme til kvelden? De blir tørste av grøt, men vet ikke om mme er så veldig tørsteslukkende? Kanskje gi vann som tørstedrikk til grøten - bare fint å venne henne til å drikke vann.

Og om det går fint med den grøten hun får nå så kan du sikkert øke porsjonen opp til full persjon i løpet av noen uker. 1 full porsjon = ca 1 dl grøtpulver, så med 4 ts så er du vel omtrent halvveis. Da vet du jo at hun har "tanket opp" godt for en stund :)

Dette med mat kan virke kaotisk i perioder, men det går seg som regel til. Prøv å ikke stress og tving med flaska, det kan gjøre nektinga verre tror jeg. Om du vil være sikker på at hun får i seg nok næring, så går det an å gi neon teskjeer grøt tidligere på dagen også, evt gi små brødbiter. Hun er stor nok ti ldet når hun er 6 mnd. Og tilby vann flere ganger i løpet av dagen.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...