Gå til innhold

ca 5 prosent av alle fødende i norge revner

Anbefalte innlegg

Skrevet

mye høyere enn f.eks nabolandene, men jeg leser innpå her at omtrent hver eneste bim jente som har født har revnet?sånn som jeg har lest skulle en heller tro at det e rmotsatt, at bare 5 prosent som ikke revner,er det bare de som har revnet som skriver om det?syns det er så rart liksom....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor har du lest det da? Sikker på at det ikke er total-raptur det er snakk om?

De fleste revner vel litt, men det er vel ikke så mange som får varige men av det...

Skrevet

det står i svangerskapsboka mi og jeg har lest det på nettet også

Skrevet

Jeg leste en rapport der det stod at i finland brukte de en ny metode,finsk vri,jordmødrene var trent til dette og kun 1 % revnet i forhold til norge der 4-5 prosent revnet pga jordmødrene ikke gjorde jobben sin riktig, de skal be deg holde igjen hvis det går for fort så du ikke revner,men det gjør de visst ikke hele tiden derfor revner så innmari mange, syns det er ekkelt å tenke på at hvis jeg revner helt jævlig så kunne JM gjort jobben sin ordentlig og sålenge de greier det i andre land skjønner jeg ikke hvorfor det skal være så vankelig her til lands, er ikke snakk om lang utdanning for JM på dette, det er å ta i mot og se når faren er stor for å revne, da skal de hjelpe til med å holde igjen og samtidig vri hodet litt visst.

Skrevet

Hei...

Vil bare si at jordmødrene SKAL gjøre det di kan for at dette ikke skal skje... Jeg hadde en super fødsel sist, fikk ett skrubbsår like ved "tissen". Håper på like flott fødsel denne gangen, uten klipping, revning eller sying!!

Skrevet

jeg har ikke revnet.. ikke en eneste gang. og jeg har født 3 gg, og er spendt på om jeg gjør det denne gangen.

jeg har vel en gummi gakk gakk jeg heheh..

Skrevet

Du tenker på total-ruptur. Det er ca 4-5% av fødende i Norge som får total-ruptur, altså revner så ringmuskelen i endetarmen ryker. De fleste revner nok i større eller mindre grad, men det tror jeg ikke selv den beste jordmoren hadde klart å forhindre! :)

Skrevet

Hmmm... Jeg fikk noen smårifter og jordmor sa jeg var kjempeheldig!

Merkelig at hun kaller meg "heldig" hvis jeg er en av de 5 prosentene da:-S

Skrevet

Eg rivna pittelitt. 2-3 pyntesting. Men jordmor ba meg om å ikkje pressa, men eg va så lei(og sta) at eg sku ha ut den babyen DÅ... Eg hadde ingen plana om å ligga å pressa resten av dagen... Så det va nok takket være meg sjøl. Men eg hadde gjort da samma om igjenn...

Skrevet

Ja, fekk samme beskjeden. At wow te å vera førstegangsfødande, så rivna du lite... Og eg synst ikkje d gjorde vondt heller...

Men kjenne 1 person som har rivna SKIKKELIG...

Skrevet

Dette stemmer ikke,

Nye tall viser at de har fått ned tallene til ca 2,6 %.

Føde B på Ullevål er nå nede i 1,9 % etter mye fokus på saken og innføring av Finsk metode/holde igjen i fødselsøyeblikket.

Skrevet

Jordmor sa at det lå på ca 2,7%. Og ja, den finske metoden er effektiv, men grunnen til at statistikken på antall revninger i andre land er lavere er fordi de klipper mer andre steder. Tror faktisk det er bedre å revne enn å bli klipt. Med tanke på at muskelvevet skal gro sammen igjen og lettere at vevet passer desre sammen igjen etter revning enn ved klipping. Siden man klipper på tvers av vev, mens når man revner, går det et naturlig snitt...

Skrevet

det er forskjell på reving og rift.

revning= total ruptur, rifter skjer de fleste!

Skrevet

Om det er 5% som revner betyr det ikke at det er medregnet de som blir klippet.

Jeg ble klippet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...