Gjest Skrevet 7. februar 2008 #1 Skrevet 7. februar 2008 Kom nettopp hjem fra jobbeintervju, og jeg kommer til å havne i helvete. Alt gikk STRÅLENDE, helt til at de spurte: "Enn familie; har du planer om barn i nærmeste framtid?" Jeg ble så overrumplet at jeg sa NEI, enda jeg er i 17. uke!!!! La til at jeg vil gjerne ha så fort som mulig, og arbeidsgiveren sa at de var absolutt ikke imot det å få barn, men at hvis jeg f.eks. skal ha permisjon om 6 mnd, "er det jo litt med det," som de sa. Jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å få jobben, som er en 20-50% stilling på butikk; men hva skal jeg si når de ringer??? Neste gang de ser meg kommer det til å vises på meg. Hvordan ville du ha reagert hvis jeg hadde sagt "beklager, men jeg ble så fortumlet over spørsmålet at det bare datt ut av meg!" Jeg vil virkelig ha denne jobben, men hadde ikke akkurat planer å om å lyve heller da! Hadde bestemt meg for å være ærlig ang graviditeten, helt til at jeg kom inn til to menn i 30-åra... :-( Da ble jeg stressa!
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #3 Skrevet 7. februar 2008 Hehe...jeg kunne NESTEN ha gjort det samme, så jeg skjønner det egentlig godt. Som førstemann her sier: Stress ned og vær ærlig hvis de ringer og tilbyr deg jobben )
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 7. februar 2008 #4 Skrevet 7. februar 2008 Nå er det jo ulovlig å spørre å det da, slik at slik sett er det DE som har driti på draget og du kan si at det var derfor du svrte nei..
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #5 Skrevet 7. februar 2008 De har lov til å spørre, men de har ikke lov til å vektlegge det hvis jeg sier at jeg er gravid. Men jeg var så sikker på at de IKKE spurte, fordi jeg synes det er litt frekt, spesielt med tanke på at stillingene er såpass små, at jeg ble helt perpleks. Nå er jeg livredd for at de skal ringe den nåværende sjefen min (som vet at jeg er gravid, og som jeg har satt opp som referanse), og at han skal røpe meg før jeg får anledning til å rette opp i skaden selv. Huff, dette hadde jeg aldri trodd at kom til å skje meg. Er jo så stolt over at jeg er gravid òg! Men altså; bør jeg ringe dem, eller skal jeg vente til at de ringer meg? Er jo dumt om de IKKE vil ansette meg pga løgnen min, og så har de rukket å si nei til nestemann på lista!
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 7. februar 2008 #6 Skrevet 7. februar 2008 Dette kan jo skje den aller beste så fortvil ikke! Vær ærlig og si det som det er. det bare datt ut av deg... Lykke til:-)
Fomle84 Skrevet 7. februar 2008 #7 Skrevet 7. februar 2008 Jeg hadde ikke ringt.. Ingen grunn til å si det før du har fått jobben, og da har de jo ikke lov å trekke tilbudet. så hadde ventet med å si det til det, de har uansett ingen rett til å spørre om sånne spm. Og er jo greit med litt ekstra inntekt før permisjon. Lykke til : )
Mamma til snart 4 Skrevet 7. februar 2008 #8 Skrevet 7. februar 2008 du vet ikke du at du er 17 uker på vei;)hehe. . tok du an;) min mor visste det ikke før hun var 16 uker på vei med meg, hadde mensen hver mnd å ikke noen symptomer;)
maria isabell Skrevet 7. februar 2008 #9 Skrevet 7. februar 2008 på et jobbintervju har de IKKE lov å spørre om en kvinne er gravid...det skal ikke ha noe si...når idioten spurte likevell var det faktisk lurt av deg å ta en hvit løgn...er i mot løgner...men det han gjorde er absolutt ikke lovlig å gjøre...
maria isabell Skrevet 7. februar 2008 #10 Skrevet 7. februar 2008 det var lurt,når de spør om noe de ikke har lov til da kan vel du svare med samme mynt...du ante ikke at du var gravid og finner det plutselig ut...fordi du hadde mensen hver mnd og ingen symtomer...det går faktisk ann...beklager,men er så imot menner som diskriminerer kvinner på den måten,hadde du fortallt om graviditeten kan eg 95 prosent sikkert si at du ikke hadde fått jobben...løgn er ikke bra men av og til må en bare...det er snakk om familiens økonomi her...familien kommer vel først...
mamma`n til nurk Skrevet 7. februar 2008 #11 Skrevet 7. februar 2008 Din nåværende sjef har ikke lov å nevne noe som helst hva privatlivet ditt angår. Han har taushetsplikt, og har kun lov å fortelle om deg som arbeidstaker.
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #12 Skrevet 7. februar 2008 Hm.... Nå ble jeg veldig usikker her! Synes jeg har lest at de faktisk har lov til å spørre... Jaja, de spurte ihvertfall. Men de kommer evt til å ringe om en andre intervjurunde; jeg får altså ikke jobben umiddelbart. Da må jeg vel si det? Og da får jeg ikke jobben fordi jeg var uærlig i utgangspunktet, selv om de kanskje ikke hadde lov til å spørre om det... For noe dritt det er å være kvinnelig arbeidstaker!!!
Mixå Skrevet 7. februar 2008 #13 Skrevet 7. februar 2008 visst du fortsatt vil lyge litt, kan du jo si at du ikke visste det enda.. hadde fortsatt mensen osv... oppfordrer ikke til det, men om du føler det blir best for deg?
Supertea Skrevet 7. februar 2008 #14 Skrevet 7. februar 2008 Hvis du sier det så får du ikke jobben da. Så enkelt er det. Var i akkurat samme situasjon som deg da jeg var 18 uker på vei, samme % stilling, type jobb og alt. Men jeg SA det...og har ikke hørt et kvekk siden. Intervjuet gikk så bra at jeg er overbevist om at jeg hadde fått jobben hadde jeg ikke sagt noe (de sa mer eller mindre rett ut at de ikke kunne ansette meg pga graviditeten også da. Arbeidsgiver har ikke lov å diskriminere, men det skjer hele tiden likevel.
bixit Skrevet 7. februar 2008 #15 Skrevet 7. februar 2008 Nei dette har de ikke lov å spørre om engang, så det har ingenting å si hva du svarte. Du hadde aldri vært i nærheten av å få jobben hadde du vært ærlig her. beklager å si det men det var jo en grunn til at de spurte.. Ikke bekymre deg for hva du sa, det var feil av de å spørre. Får du jobben så er det jo fordi de mente du var best egnet til den, ferdig med den saken!
bixit Skrevet 7. februar 2008 #16 Skrevet 7. februar 2008 Ville ikke sagt det på andre intervjurunde heller jeg. De har jo ingenting med det og er ulovlig for dem å spørre. Tror ikke de er frekke nok til å ta dette opp etter du er ansatt. De er på tynn is allerede. Og en kan virkelig ikke sitte og forklare dem om at du hadde mensen så du visste det ikke osv, hehe, det er jo et jobbintervju ikke en tur til gynekologen Hvis du er redd det vil bli ubehagelig etter ansettelsen så kan du ta en liten hvit løgn (hvis de tar opp den første (helt nødvendige) løgnen) og si at dere ikke hadde informert familiene deres om graviditeten på det tidspunktet, så da ble det feil om to fremmede menn skulle få vite først!
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #17 Skrevet 7. februar 2008 Tusen takk for alle tilbakemeldingene! Da tror jeg faktisk at jeg skal lyve på neste intervju også jeg; forutsatt at magen ikke popper ut innen da! Hvis arbeidsmarkedet virkelig er så kynisk, så fine by me! Men såklart; jeg havner jo ikke på rett fot med daglig leder da... Er jo snart halvveis i svangerskapet. Men som jeg presiserte under intervjuet, "den dagen" jeg får barn, skal samboern min ta permisjonen. Så jeg blir jo ikke borte så lenge som de frykter når de stiller spørsmålet!
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 7. februar 2008 #18 Skrevet 7. februar 2008 etter kursing i den nye arbeidmiljøloven har de faktisk ikke lov å spørre... om det syns når de tilbyr deg jobben, og derfor ombestemmer seg så saksøk de... diskriminering er ikke lov
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #19 Skrevet 7. februar 2008 Jeg hadde ikke løyet på 2. intervjurunde. Men jeg hadde forsøkt å rette opp inntrykket ved å bemerke at du i forrige intervju valgte å følge rådet til likestillingsombudet mht å ikke fortelle om graviditeten i første intervjurunde, men at du nå i 2 runde, og etter å ha hilst på intervjuerne oppfatter miljøet som åpent og vennlig og derfor velger å legge deg på samme linje selv og informere om at du er gravid i uke 17. Da signaliserer du at det var et bevisst valg fra din side, at du vet at det de spurt om faktisk ikke er helt stuerent, men at du ønsker å spille med åpne kort og ha en god tone som ansatt. Og at likestillingsombudet kommer med slike anbefalinger gjør at det ligger litt utenfor din kontroll hva du skal svare i en slik situasjon, det var derfor ikke med hensikt at du ikke fortalte sannheten. Du må vise at du har kontroll over situasjonen og at dette var gjennomtenkt fra din side. Lykke til!
Gjest Skrevet 8. februar 2008 #20 Skrevet 8. februar 2008 Tusen takk for alle gode svar, og spesielt til deg, lillerosin! Nå skal jeg gå inn på 2. runde med hode høyt hevet! =)
Aima Skrevet 8. februar 2008 #21 Skrevet 8. februar 2008 Rrrrg! Blir så sint når jeg hører om sånt! Jeg har ALDRI hørt om at en mann har fått samme spørsmål! Samtidig er en jo nærmest forsvarsløs når en arbeidsgiver velger å ignorere at spørsmålet er ulovlig. Svarer en ærlig kommer arbeidsgiver til å gi en eller annen diffus kommentar om "at noen andre var bedre kvalifisert". Nekter en å svare regner arbeidsgiveren med at du kommer til å ta ut perm dagen etter du starter. Lyver en, så vil en få et dårlig forhold til arbeidsgiver fra dag 1. Personlig ville jeg løyet til arbeidskontrakten var underskrevet - lukke øra for evt. etterfølgende surmuling fra arbeidsgiver - og bruke permisjonstida til å finne en annen jobb (hvis arbeidsforholdet viste seg å bli utrivelig på grunn av oppstarten). Men jeg hadde vært sint som en lemen for å ha blitt dyttet inn i en slik situasjon! Det er IKKE du som har gjort noe galt - det er intervjuerne som er drittsekker som spør!
Håperpåønskebaby Skrevet 8. februar 2008 #22 Skrevet 8. februar 2008 De kan spør, men det skal ikke telle med på noen måte, så man kan spør hvorfor de skal vite det..
Gjest Skrevet 8. februar 2008 #23 Skrevet 8. februar 2008 Det aller mest idiotiske med denne situasjonen, er at hvis arbeidsgiver vet at jeg er gravid, tenker HAN automatisk; "da forsvinner hun fra oss i et år". Men jeg har termin i juli, og jeg har studier å tenke på. Jeg kommer til å være borte i juli og august, før samboeren min tar over resten av permisjonen. Da kommer jeg altså tilbake for fullt, og jeg har planer om å ha denne jobben til at jeg er ferdig utdannet lærer om 5 år. Denne tankegangen ville de ha vært helt blind for om jeg hadde vært ærlig og servert dem planen min; alt de hadde sett var magen. Derimot fikk ikke min samboer spørsmål om permisjon eller lignende da han nettopp fikk ny jobb, selv om han kommer til å være borte i over et halvt år! Nå er jeg litt sint, føler jeg. Håper VIRKELIG at jeg får underskrevet kontrakten før magen popper ut!
Gjest Skrevet 8. februar 2008 #24 Skrevet 8. februar 2008 Det spørsmålet skal de egentlig ikke spørre deg om. Ville egentlig ikke hatt dårlig smvittighet for det, men vet at jeg hadde følt det samme som deg ;o) Ville tatt det opp med de etter at du har takket ja til jobben....
Venter på bitteliten Skrevet 8. februar 2008 #25 Skrevet 8. februar 2008 Epona : De skal ikke spørre deg om du er gravid på jobbintervju. Det står ikke eksplisitt i arbeidsmiljøloven « det er ikke lov å spørre om graviditet », men det står i alle fall helt klart at de ikke kan innhente opplysninger om din helsetilstand – og herunder må graviditet regnes. Slik tolkes arbeidsmiljøloven. Eneste gang det er hensiktsmessig å spørre vil i så fall være dersom du har en helsefarlig jobb som kan sette fosteret i fare – og da er det jo i kvinnens egen interesse å opplyse om det. Men du skal jo jobbe i butikk og da har det jo absolutt ingenting å si... Har du veldig lyst på jobben ; ikke si at duer gravid før du er ansatt. Arbeidsgiver skal riktignok ikke diskriminere noen på grunn av graviditet – i teorien. Men skjer det i praksis : JAAA !!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå