Gå til innhold

Noen spørsmål angående spiral......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann:0)

Jeg vurderer å sette spiral,og har derfor noen spørsmål....

Er det vondt å sette spiralen og vil man kjenne hele tiden at man har den?

Hva er forskjellen på hormonspiral og vanlig spiral?

Vil dere anbefale hormonspiral elle vanlig spiral?

Jeg er utrolig redd for å bli gravid igjen og lurer på om dere vet om spiral er en sikker løsning?

Hvor lenge er det man må ha spiralen før den må skiftes ut?

Vil sexlivet bli annerledes?

Håper dere kan svare meg,setter stor pris på det:0)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har bare brukt kobber spiralen, det som er forskjell er at ved hormonspiralen tilfører du kroppen hormoner. Jeg ville ikke ha noen flere hormoner i kroppen, så jeg valget kobberspiralen og var sånn passe fornøyd med den. Hadde mye vondt i magen,men begrenset med blødninger. Kjente ikke at den var der, ikke vondt å sette inn heller.

Den kan sitte inne i 5 år av gangen. Sexlivet ble ikke annerledes

Skrevet

Ikke vondt å sette inn spiral, men du kjenner jo at legen "holder på med noe", det er jo tross alt en gu. Kan få mensen-murringer etter at den er satt inn, men dette skal ikke være verre enn at du kan ta en Ibux eller noe. Ikke meningen at du skal kjenne den hele tiden, heller. Men noen kan kjenne trådene inne i skjeden. Legen min sa at de vanligvis klipper trådene så korte at de ikke skal kjennes.

Hormonspiral (ca 1200kr) sender ut hormoner lokalt, mens kobberspiral (ca 400) bare gjør at miljøet i livmora blir "ugunstig" for en sædcelle.... Kobber-spiralen fungerer visstnok sånn at med en gang den er tatt ut skal du veldig lett bli gravid, i og med at det ikke er noen hormoner som må ut av kroppen først. (du kan google opp spiral og da kommer det mye informasjon opp om begge typene)

Jeg har fått satt inn kobber-spiral for jeg er dritt lei alle disse hormonene som jeg alltid har dytta i meg + håper på sexlyst på topp!

Spiral skal være like sikkert som p-piller, og kan sitte inne opp til 5 år.

Satser på et bedre sexliv med mer sexlyst og i tillegg slippe å måtte huske på pilla til en hver tid ;-)

Skrevet

Hormonspiral avgir hormoner. Fordelen er at du gjerne får mindre vondt under mensen og kortere blødninger med mindre blod. Men det kan komme en del bivirkninger av hormonene, som manglende sexlyst, kviser, vektøkning, humørsvingninger+++ Dersom du ønsker å bli gravid igjen kan det ta litt tid etter at spiralen er tatt ut, siden hormonene kan sitte igjen.

Kobberspiral avgir ikke hormoner, og du får ikke "hormon-bivirkninger". Det er den store fordelen her! Men du kan få vondre mens, lengre mens og gjerne mer blod.

Alt dette varierer selvsagt fra person til person :o)

Har selv valgt kobber da jeg ikke ønsker hormoner og jeg ønsker å kunne bli gravid rimelig raskt etter at den er tatt ut igjen.

Ikke vondt å sette inn. Som en vanlig GU. Kjenner den ikke nei, men legen sa jeg skulle kjenne inni skjeden med jevne mellomron for å finne de trådene som legen bruker når den skal tas ut igjen. Dette for å være sikker på at den sitter på plass. For den kan (I MEGET SJELDNE TILFELLER) falle ut uten at en merker det.

Etter 5 år må kobberspiralen skiftes, vet ikke med hormon. Ja, det er en sikker løsning. 0,0_(ett eller annet) % sjanse for å bli gravid mener jeg... Husker ikke.

Påvirker ikke sexlivet mitt i det hele tatt. Vær obs på at noen får manglende sexlyst av hormonspiral.

Skrevet

Jeg har hormonspiral, den er sikker i tillegg til at den tilfører hormoner slik at du ikke blir gravid.

Jeg satt den inn 6 uker etter fødel, kjente ingenting. De sier jo tidligere du setter den inn etter fødsel jo mindre kjenner du. (min 6 uker etter da) Men har ei vennine som venta 3 mnd og hun kjente heller ikke noe.

Og ja d er en sikker løsning. Byttes ut etter 5 år eller tidligere hvis du ønsker d. Er den sotte riktig inn skal du ikke kjenne den.

Mindre blødninger og hos noen forsvinner den helt.

Og den hadde ingen innvirkning på sexlivet her nei.

Skrevet

Jeg satte den forresten inn 3 mnd etter fødsel.

Skrevet

Jeg har kobberspiral. Var litt vondt å sette inn, stakk litt liksom, men ikke ille altså. Hadde litt murring og litt blødning et par dager etter. Sambo ble skremt av at det hang kobbertråder der inne :) sa han ikke turde ta meg hehe.. men det gikk bra :)

Fikk tilbake mensen forrige uke, 3 mnd siden jeg fikk spiralen. Har hørt at mensen kunne bli mye vondere og man kunne ha større og lengre blødninger, men den var som før. Kortvarig, lite blod og kun litt murring de to første dagene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...