Isaks mamma <3 Skrevet 7. februar 2008 #1 Skrevet 7. februar 2008 Jeg lurer litt på når det egentlig er okei å være glad og glede seg over denne graviditeten og det ventede barnet. De første 12 ukene av svangerskapet var mer uro og stress enn noen gang. Uansett hvor jeg snudde meg ble jeg møtt med de store stygge SA/MA-prosentene... Og man får liksom ikke føle seg gravid før det har gått 12 uker. 12 laaange uker! Så når det har gått 12 uker så virker det som om du er nødt til å få en ekstra UL eller noe for å kunne puste ut og tenke at alt har gått bra. Her i huset har vi prøvd å "ta det med ro", selv om det er alt annet enn enkelt. Men hørte fosterlyd og hjerteslag hos JM etter 13 uker, og gikk ganske glad derfra. Så har jeg benyttet sjansen og kjøpt noen babyklær nå som det er salg. Kunne spare mye på det tenkte jeg, og har en liten skuff med noen bodyer ol. Men så leser jeg rundt omkring her at mange mener det er dumt å kjøpe noe som helst før ordinær UL... Og nå sitter vi her med de små babyklærne og føler igjen at vi har gjort noe dumt og at vi ikke skal føle oss så sikre på denne småen. Dette er nok kanskje et resultat av at mine hormoner er litt ekstra aktive for tida, men føler for å lufte det litt. Det er jo 9 mnd vi skal kunne glede oss over, og jeg synes det er så trist om vi hele tiden skal gå rundt og tenke at noe kan være galt. Skjønner jo at andre har erfaringer med dette, men skikkelig forberedt kan man uansett aldri være. Og hva kommer etter UL? En ny dato og en ny risiko?
Silje`mor Skrevet 7. februar 2008 #2 Skrevet 7. februar 2008 Har gledet meg siden den dagen vi fant det ut. Orker ikke å være redd og urolig. Går det galt hjelper det ikke at jeg har vært redd i mange uker føre. Men vi er ulike....
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2008 #3 Skrevet 7. februar 2008 Gjør akkuratt som du vil sjøl:) Ingen fasit. Jeg er en av de som syns det er for mye hysteri, Og som spiser akkuratt det jeg føler for . Kos deg med klæra du har kjøpt:) Er bare skremsels prop. her inne. derfor ikke ta ting så seriøst:)
mamman t o.a Skrevet 7. februar 2008 #4 Skrevet 7. februar 2008 har gleda meg i uke 4 jeg.... enten så lykkes mann,eller så gjør man ikke det... har ikke gidda og deppe
Alhansi Skrevet 7. februar 2008 #5 Skrevet 7. februar 2008 Du skal kunne glede deg hele tiden, hver dag av svangerskapet skal du kunne glede deg! Det mener jeg! Gode tanker kommer man langt på vei med! Vi er så fryktelig opptatte av å bry av oss av hva andre mener,tillatt deg å være glad. Det er jo noe med disse 12 første ukene da, man er engstelig fordi man har jo lest og hørt statestikken om at går det galt, ja så går det ofte galt i løpet av disse tolv første ukene. Men det betyr ikke at man ikke skal kunne glede seg!! Og så har vi tilgang til internett og vi leser om at neida, det er ikke bare de første 12 ukene som er farlige, masse tragedier kan skje hele svangerskapet. Og man blir redd. Og så hører vi på de som sier at man skal ikke vaske klær eller kjøpe klær før på tampen av svangerskapet. Jeg synes helt personlig at det er helt opptil den enkelte bestemme det! For mye informasjon og åpenhet kan gjøre oss engstelige. Det er min personlige oppfatning, og ingen fasit vel og merke. Det er et mirakel du bærer inni deg. Og hver dag er en glede! Ikke noe er vakrere en en vordende mamma som smiler lykkelig og lurt, hun har en hemlighet og det gløder av henne. Tillatt deg det du! Gled deg! Inni deg vokser et mirakel! På gode tanker kommer man langt! Lykke til videre! Klem:)
endelig mamma t 2 :) Skrevet 7. februar 2008 #6 Skrevet 7. februar 2008 Heldigvis finnes det ingen regler for dette, og alle får lov til å være gravid på sin egen måte Jeg har gledet meg over graviditeten min helt siden jeg fikk positiv test, men har samtidig gledet meg til de første 12 ukene var over, gledet meg til ultralyd osv... Du kan selvfølgelig glede deg og være slik som du har lyst til å være. Samtidig er det lett å forstå disse som liksom "styrer" gleden sin litt. Noen har kanskje vært gjennom SA, og vet hvor skuffende og leit det er. Derfor er det nok en forsvarsmekanisme på en måte, de venter til de er "sikrere" på at alt er bra før de tør å glede seg. Jeg har ikke handlet inn særlig, men tar det etterhvert når det nærmer seg slutten. Da vil jeg "bygge" mitt rede Naturligvis kan folk gjøre det når som helst, tilogmed før de faktisk er gravide, om de har lyst til det. Jeg velger å vente med det, for at ikke ventetiden skal bli så veldig lang og kjedelig på slutten. Dessuten ser jeg ikke helt poenget i å gjøre alt klart måneder i forveien... Men det er bare mitt syn, du kan selvfølgelig velge å gjøre det når som helst! Det er DIN graviditet, og du går gravid slik du ønsker det selv. Ikke bry deg om hva alle andre sier
Nibba FØDEKLAR :-) Skrevet 7. februar 2008 #7 Skrevet 7. februar 2008 Å vente ei glede er også ei glede!! Det er viktig å tenke på. Skulle det gå galt, trur eg det er like fælt uansett om ein ikkje har handla eit plagg eller om ein har skuffa full. Det må vere lov til å glede seg. Dei fleste svangerskap går jo heilt fint, iallefall etter veke 10-12!! Det er naturleg å glede seg, ikkje å prøve å gjere alt for å distansere seg sånn i tilfelle det skulle gå galt. Trur no eg. Syns du skal kose deg med bodyane og glede deg vilt :-D
Miss Misantrop Skrevet 7. februar 2008 #8 Skrevet 7. februar 2008 Denne babyen har vi provd for lenge. Dag en etter positiv test visste alle mine venner det. De begynte sporenstreks aa lage skrapebok, ei meldte babyen min inn I en bokklubb for barn og to hev seg over strikkepinnene. Dette er det storste og flotteste som noen gang har hendt meg. Kan ikke ta alle sorger paa forskudd spor du meg. SA, MA er noe som jeg har bestemt meg for skjer andre ikke meg. Det samme 0gaar for krybbe dod, trafikk ulykker og forkjolelser. Dette er sorger jeg skal sorge hvis de oppstaar. Akkurat naa vedgaar de meg ikke. Det er den samme sorgen jeg skal sorge hvis hun som 20 aaring faar kreft eller blir narkoman. Like sannsynelig statistisk at hun ender paa plata som narkoman og prostituert som lege- jeg kjoper det jeg vil kjope, jeg forteller hvem jeg vil naar jeg vil. Saa faar de som er saa bekymret bare le av meg saa mye de vil.
Gjest Skrevet 8. februar 2008 #9 Skrevet 8. februar 2008 neh, jeg har gledet meg fra dag 1. Hadde noen tøffe tak i løpet av de første ukene etter at jeg testa positivt, med blødninger og sånn, men når de stoppet av seg selv tok det som regel ikke mange timene før jeg igjen var skråsikker på at alt var vel og bra der inne. Ikke var jeg nervøs før ordinær ultralyd heller, og da hadde jeg enda ikke engang hørt hjertelyden - på tross av flere blødninger underveis. Det føltes bare så utrolig trygt å stole på at alt var bra der inne - og det var jo det Dessuten tror jeg nok det er som det ble nevnt over her - uansett hvor mye eller lite du har av utstyr vil det være like pyton å miste, jeg ville kanskje føle det enda verre dersom jeg mistet sent og IKKE hadde kjøpt noe til småen. Tror jeg da ville kjent meg litt "smålig" i forhold til det barnet som jeg mistet uten at jeg hadde våget å bli glad i det og forholde meg til det, på en måte. Dessuten, barn dør i krybbedød også. Skal man da vente med å kjøpe seng og klær til etter at de har blitt noen år og man er sikker på at de overlever krybbedød-faren? For det må jo være ENDA verre å sitte med en barneseng som ble brukt noen måneder før barnet døde, enn en ny seng som var tiltenkt en som ikke overlevde fram til fødselen... Jeg tror ikke sorgen blir verre av at man kjøper ting, jeg. Og heller ikke over at man tør å være glad i ungen sin også før den er født!
AS og lillemor=) Skrevet 8. februar 2008 #10 Skrevet 8. februar 2008 Hei Signerer de overnevnte innleggene, der du blir anbefalt å glede deg=) Jeg har ikke gledet meg før i uke 14 ca. Først var jeg EKSTREMT dårlig, så avtok det. Da jeg 14 uker på vei hørte hjertelyden hos JM, ble dette virkelig=) Kjøpte litt småting, bare for morroskyld. Nå har jeg vært på ordinær UL, og føler meg lettet og glad=) Nå skal vi begynne å kjøpe det vi trenger, litt etter litt=) Noen venter og tar alt på en gang, men det gjør ikke vi=) Flott at dere har kjøpt litt, blir mer virkelig da=) GJør det som passer for dere, og kos dere masse=)
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #11 Skrevet 8. februar 2008 Jeg kjøpte også klær før ordinær Ul. Klarte ikke å holde meg. Det er så utrolig mye fint. Synes det er litt vanskelig å forstå at vi faktisk skal ha en baby. Blir litt mer virkelig når vi har handla inn litt ting og tang.Vi gleder oss masse. Har når vært på UL og alt stod bra til med tulla vår. Ei veninne fortalte meg at hun nekta å kjøpe inn noe som helst før etter uke 28. Hun mente at babyen ikke kunne overleve dersom noe skulle skje før det. jeg synes det er litt tullete. Dette er ei fantastisk tid hvor man skal kose seg og se frem mot det flotte som skal skje. Synes det er godt å ha god tid til å ordne alt.
smuppemor Skrevet 8. februar 2008 #12 Skrevet 8. februar 2008 Gled deg, kos deg, og kjøp d du måtte ønske til babyen, når du vil:) Føler jo at jeg er mamman til baby i magen allerede, og at d er naturlig å begynne å gjøre saker og ting klart for han...på en måte begynne å stelle litt for han selv om jeg ikke har han i armene enda:)
Cocco*med 2 små spirer* Skrevet 8. februar 2008 #13 Skrevet 8. februar 2008 Jeg synes helt klart at vi kan glede oss så tidlig vi vil, uansett hva andre måtte mene! Selv har jeg slitt for å bli gravid, måtte til slutt ty til IVF etter en SA, og det gjør at jeg alltid har en liten skepsis i bakhodet, men jeg tenker som så, at jeg må da få være posetiv, og kjøper litt småtteri til babyen når jeg kommer over noe på salg. Vi har til og med kjøpt bil sete på salg vi, og da var vi litt i tvil, men skitt au vi tar den sjansen, en gang er det jo vår tur også ) Så jeg synes du skal kose deg så mye du vil, og shoppe det du føler for, når du føler for det!!! Nyt mirakelt ditt, og kos deg med forberedelsene!! Lykke til på veien fremover )
Putte68 Skrevet 8. februar 2008 #14 Skrevet 8. februar 2008 Hei Mumi. Jeg sier som så mange andre før meg at gled deg over graviditeten og ikke tenk så mye på alt som kan gå galt. Forsøk heller å ta det som det kommer og tenk positive tanker. En kan jo ikke gå rundt å tenke at dette kommer til å gå galt. Både du og bebien har godt av at du har det bra og ikke går og bekymrer deg for alt. Når en blir gravid så vil jo alle fortelle deg om sine historier og andre historier de har hørt og ikke alt er bare positivt. Jeg vil råde deg til å ikke høre så mye på hva andre sier men gjør det du mener er best selv. Alle er jo forskjellige og alle graviditeter er forskjellige. Så kos deg med den lille spiren i magen du og handle det du vil når det måtte passe deg.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #15 Skrevet 8. februar 2008 Du skal glede deg så mye du vil! Alle mødre er bekymret fra tid til annen, det er en del av det å forberede seg på å bli mor. Men enda viktigere er det å glede seg, kjøp klær, vogn osv og kos deg med det du føler for! Jeg er en av de ekstremt skjeldne som oppplevde å miste babyen min etter ni måneder (ulykke). Alt jeg hadde gledet meg og kjøpt inn ble uhyre viktig i ettertid. Hadde jeg ikke forberedt meg, drømt, kjøpt klær jeg egentlig ikke trengte (fordi jeg har tøy fra eldre søsken..), kjøpt bamser, ammebehåer osv, hadde jeg slite med det i tilleg til alt det andre,- at jeg ikke hadde forberedt meg...Er gravid igjen og sliter med mine ting, men jeg lærte ihvert fall at til Denne babyen skal ting også være klart, jeg skal prøvekjøre vognen i stua, kjøpe tøy når jeg føler for det. Det bringer ikke ulykke å forberede seg (slik eldre damer ofte påstår..). Det betyr bare at man gleder seg og det skal babyen vår jammen få vite at vi gjorde fra den dagen vi oppdaget at den var på vei
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå