Gå til innhold

Karneval.... Gutt som askepott?

Anbefalte innlegg

Skrevet

må bare høre hva dere andre mener her...

Jeg har en sønn på 4, som skal på karneval i bhg i morgen. spurte han sist uke hva han ville være askepot.

Ble jo litt usikker på om jeg skulle la han få lov, jeg selv kunne virkelig ikke brydd meg om han var sabeltann eller askepott;)

men ville høre med bhg først, for å se hva de mente.

De var enig med meg, la han være det han vill.

så da sa jeg han skulle få lov å være askepot, og sambo var enig.

Denne helgen er barnefar sin helg, så tenkte det varlurt å nevne dette for han, så han ikke fikk helt sjokk.

Og dere kan virkelig ikke forestille dere den skjefta jeg måtte gå igjennom... han ble virkelig forbanna...

dette er også mannen som presterte å få et raseri anfall i dyreparken i fjord, da guttungen skulle velge bamse, som jeg hadde vunnet og ville ha den rosa...

iallefal, han ville snakke med guttungen og klarte og overtale han til å være spiderman, helt ok det og.... som sagt, jeg er mer opptat av at han er den han vil være, både når det gjelder dette og andre ting, enn det jeg eller pappaen ser for oss at han skal være.

så om han hadde villet vert spiderman, hadde det vert ok.

men på måten han snakker om karnevalet er det tydelig at han skulle ønske at han hadde valgt askepot:p

Han er sån generelt veldig lite guttete, elsker askepot filmen, tegner mye,leker på kjøkkenet sitt osv

rolig og kosete og ja, litt femenin liten gutt.

dette har vert tydelig siden før han kunne prate nesten:p

og jeg har aldri, og tror heller ikke jeg kommer til å motarbeide dette.

om han blir mere guttete med alderen eller ikke vil bare tiden vise, det eneste jeg kan gjøre, føler jeg selv, er å la han være den han er, og la han føle han er bra nok som han er...

i mitt hode, ønsker han seg en dukke i bursdagen, går jeg da ikke å kjøper en bil?!?

Gjør jeg noe galt her?

er det min jobb å forme han til en gutt som gutter "skal" være, eller er det riktig og la han være som han er, og like det han liker??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Synes du gjør det som er riktig her jeg!! La han få lov til å være seg selv og ha sine interesser.Du bør kanskje ta en prat med barnefaren om dette også...Dere kan ikke styre guttens interesser og personlighet. Det betyr ingenting i hans alder,dette kan jo bare være en periode også...Hvis ikke er han like mye verdt som en feminin gutt og det må han få vite. Jeg selv har en jente som ikke er veldig typisk jentete...Hun liker å være med pappaen i garasjen og mekke bil og snekkre,hun leker kjempe bra sammen med både gutter og jenter. Når hun var 3 år ønsket hun seg spiderman klær fordi gutta i bhg hadde det og yndlingsfargen hennes er blå!! Det er også først nå hun har fått interesse for prinsesser og typiske jåeting=) Du gjør ingenting galt. Synes du skal fortsette å la gutten din utvikle seg jeg,feminin eller ei=) lykke til

Skrevet

Det beste er vel at han får leve ut sine ønsker, du kan jo fortelle hans homofobe far at jo mer man undertrykker slikt jo mer ekstrem kan slike tilbøyeligheter(som han sikkert syntes det er) bli når han blir eldre.

Skrevet

Ha ha ha les så jeg skriker, for en søt gutt. Jeg hadde syntst det har vært så artig om jeg hadde jobbet på den barnehagen som din sønn går på. La han være askepott, ingenting i veien for å ha kontakt med sine femenine sider.

Prøv å forklar barnefar at dette ikke er noe farlig og at det er helt normal oppførsel av barn i perioder.

Ok er deres gutt feminin så er han feminin men dere er vel like glad i han uansett.....

Lykke til.

Skulle vært fluen på veggen på karnavallet. Han blir sikkert kjempesøt.

Skrevet

Nå er jeg hverken pedagog eller ekspert eller noenting i den dur, men jeg ville også gjort som du: latt guttungen være som han er. Noe annet ville bare føltes galt for meg. Å tvinge et lite barn til å forandre seg, høres bare feil ut. Skjønner jo på en måte at pappaen kanskje syns det er litt flaut at sønnen ville kle seg ut som Askepott, men herregud, be ham være voksen da! Ærlig talt. Karnevalet dreide seg da ikke om ham, men om at ungene skulle ha det gøy.

Hvem vet hvordan gutten vil utvikle seg? Kanskje han har helt andre interesser om et halvt år. Og hvis ikke, so what?? Noen barn er tøffinger, andre er mykere. Ikke noe galt i noen av delene.

Skrevet

men hvordan nå igjennom til en homofob far? :P

Jeg føler han bare skaper forvirring og usikkerhet hos guttungen ved å prøve å "skape han om"

Jeg tenker jo som sagt at dette går den veien den vill uansett hva jeg/vi gjør, og skulle han faktisk ende opp med å finne ut at han ikke er helt hetro, eller ønsker bar eå gjøre noe annet enn å mekke biler når han blir stor,så er det ikke lett og vokse opp i vår verden, og uansett hvem han er og hva han liker bør han kunne komme til mamma og pappa og være bra nok som han er...?

skulle gjerne klart og forandre litt på tankegangen til pappaen, men hvordan?

har prøvd x antal ganger og sagt alt dere sier her, og rolig og behersket, men ender jo bare med han han klikker,og beskylder meg for å gjøre han til homo...

Skrevet

jeg har en stesønn og jentene mine kler jo han opp i prinsesse kjoler til pappans fortvilelse hehe

Hvorfor ikke?

Gutten liker jo å leke med biler og andre gutte ting, så hvorfor skal han da ikke få kle seg ut å ha de gøy med jentene og trille vogn når han føler for det :)

Blir sikkert en veldig god pappa ;)

Jeg er ikke homofob heller, men er heller ikke så bekymret, for han er jo mere guttete enn jentene hehe..men han har jo to ste søtre da som daller han opp hehe

Skrevet

veldig søt gutt du har...noen er slik i den alderen...har vert gutter som har kommt i barnehagen med rosa prinsesse kjole og fortvilte foreldre...ikke lett å vite ka som er riktig å gjøre...ønsker han dukke,så kjøp det...men er litt redd for at han kan bli ertet viss han kommer i askepott kjole...mulig å lage et kompromiss her...er det noe nøytralt han liker eller en anna litt mere gutte firgur?

Skrevet

Jeg ville nok latt ham gjort det han ønsket. Synes godt han kan få dukke til bursdagen sin, jeg. Nå finnes det faktisk Baby Born gutt! Noe for ham, kanskje?

Ang kostyme så synes jeg godt han kan være Askepott, men håper ikke de andre barna erter ham for det. Kanskje synes de bare han er tøff som tør?

Skrevet

Med en helt klart homofob far, så er ejg veldig glad for at sønnen din har deg til mor. Det viktigste du kan gjøre er å støtte han i den han er og det han ønsker. :) Så flott at ikke alle barn hopper inn i den a4-oppfatningen av gutter og jenter, og så flott at han går i en avdeling der han tør å være den han er og leke med det han syns er interessant akkurat nå.

Skrevet

ååååh=)

Så deilig å tømme seg litt til dere, også så kos å høre at jeg ikke er helt bak mål! :D

godt og få litt back up på sånne ting=)

takk til dere allesammen:D

Foresten, jeg hadde prøvd å snakke han fra det om jeg var redd han skulle bli mobbet for det.

men han er ganske poplær i bhg, har hatt perioder han ikke ville i bhg fodi ALLE ville leke med han, og da ble han så sliten (han har jo lært han ikke skal utelukke noen) så tror han fungerer ganske greit med de andre;)

Skrevet

Hei:)

syntes du har gjort et bra valg.. du viser at du elsker sønnen din uansett hvem han er;)

Når jeg var liten, hadde jeg ei venninne, og hun hun hadde en lillebror...

Han var litt sann som du beskriver her:) Han skulle være med og leke med dukker i dukkestue, eller Barbie, eller leke frisør, etc... Når jeg skulle sove hos venninna mi skulle han absolutt ha nattkjole sann som vi hadde... Ja han skulle ALT vi skulle... Var heller med oss(hang etter oss, hehe) enn og være med gutta og sykle osv,...

Idag er han 18, kjøre motorsykkel, bil, snor på snowboard, spiller fotball og ja.. er skikkelig gutt...så jeg trur ikke de tingene har så mye og si.. det jeg frem til, er at han BLIR/ER ikke homofil, selv om han er litt "femi" som liten:) som jeg har en følelse av at barnefaren ar veldig redd får...:(

uansett.. lykke til;)

Skrevet

hehe

er nok det han er redd for, men det jeg tenker om saken er litt det samme som deg,og OM han er, kan det ikke forandres...

men kjører vi på pappaen's ønsker ser jeg for meg at det ender med en av 2:

1, han er homofil, men vil aldri ha det bra med seg selv fordi han er blitt lært til at dette er feil

2, han blir "guttegutt" med tiden, og det viser seg at han bare hadde en liten fase,men pga det han blir lært til nå av far skaper vi bare en ny homofob som kanskje og frykter alt annet som er litt utenfor "normalen"

lar jeg han ha sine interesser, går det over av seg selv, men han lærer årespektere de som ikke er som han, ellers så er han homofil da, men vet iallefall at her i huser er han god nok og elsket fordi han er den han er...

uff, blir bare mere og mere usikker på om jeg bør ta en skikkelig alvorlig prat med pappaen i løpet av helgen jeg:p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...