Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det ikke lenge å gå å vente på kontroll til uke 21??? jeg fikk ikke time før 1 april!!! herregud. uansett om jeg er 2 gangsgravid, så har jo jeg også behov for bekreftelse på at det er noe der..buhuuuu

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uke 21??Huff det var lenge å vente.Var på min første kontroll i uke 9.Syntes det var utrolig godt egentlig,er første gangs så jeg var jo så bekymret i førsten.JM var super å prate med!!

Har dere så lite med JM`er der du bor??

Skrevet

Får du ikke time hos jordmor er det jo bare å bestille time hos fastlegen din.

Skrevet

legen sa at han helst ikke ville ha meg der, hvis ikke det ble behov for lege! ville at jeg skulle gå til jordmor.

Det er bare en jordmor i distriktet. er ikke det samme som det var inne i oslo, når jeg bodde der. Der var det aldri noe problem.

Skrevet

Ehhh, aldri noe problem? Å komme til LEGEN da antar jeg? For jordmor kan man skyte en hvit pil etter her. Ringte to uker før jul, og fikk time 28.april!!!! Jeg tror det blir med den ene jordmortimen jeg. Kommer til å gå til kontroller hos legen min. Selv om jeg er førstegangs og sikkert hadde hatt godt av å gå annenhver gang hos lege og jordmor...... Så de som tror det er bedre i Oslo: Think again!

Skrevet

Nei, når jeg bodde på grunerløkka, var det aldri et problem!!!!!!!

Skrevet

hadde bare jordmor sist, forutnom den siste tiden da jeg dro fram og tilbake på ullevål pga begynnende svangerskapsforgiftning

Skrevet

Jeg tror Grünerløkka er eksepsjonell. Har hørt om andre fornøyde der også. Rart at det skal være så stor forskjell innen samme by! Jeg bor i bydel Alna. Og der er det sprengt. Dessverre.....

Skrevet

ja, her er det jo også sprengt..men det er jo bare en jordmor på denne helsestasjonen! bor utenfor oslogrensen nå.

egentlig ikke så veldig viktig hva jeg går til, men legen ga beskjed om hva han mente. så da er det jo litt dumt å plage han unødig.

Skal på ultralyd i uke 18 (nesten uke19) så da får jeg bare vente til da...for å se om det er noe som rører seg der inne.

vet du hvor mange kontroller vi har" krav "på?

Skrevet

Vanlig rutine er 8 undersøkelser til sammen (inkludert 1.gangs-undersøkelsen hos lege, og ordinær ultralyd) for kvinner som ikke har risikograviditet.

At alle gravide kvinner i Norge skal gå meget ofte til lege/jordmor, koster mye penger. Jeg mener det ikke er for lite i allefall med 8 kontroller i en graviditet, da det er andre steder i helsenorge i større krise, som kunne hatt større bruk for pengene.

De fleste gravide er friske og oppegående kvinner, der graviditeten er ukomplisert, fødsel forløper som normalt, og barseltiden er uten problemer. Det skulle da være unødvendig for flesteparten å være til mange kontroller.

Skrevet

helse norge generelt er jo blitt verre enn for bare noen år siden. skulle nesten tro norge ble fattigere og fattigere.

Jeg har ikke nå stor behov å å gå til jordmor noe ofte, men sist hadde jeg en tøff avslutning på svangerskapet. de siste mnd hadde jeg jevnlige kontroller til jordmor,lege og på ullevål. håper virkelig jeg slipper det nå, denne gangen. men det ligger i bakhodet.

Jeg synes likevel at vi skulle få de kontrollene vi har "krav" på---

er lenge å vente til uke 21

Skrevet

Den første kontrollen SKAL foregår hos lege, og den BØR skje før uke 12. Ellers er de 7 resterende kontrollene frivillig å delta i, men man har "rett" på å få dem om man føler behov for det. Hvis man føler behov for ytterligere kontroller, har man også "rett" til å få det.

I risikograviditer bør det være flere kontroller enn de 8 rutinemessige, og dette skal man få tilbud om uten at man selv må mase eller pushe på. Det er veldig trist, men det skjer nok, at disse "reglene" ikke følges. Skylden da kan legges på helsevesenet, og IKKE den gravide selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...