Sol Skippertaksdronning Skrevet 7. februar 2008 #1 Skrevet 7. februar 2008 men jeg ser det er mange av dere som ikke spiser mykoster..i den sammenheng har jeg et spørsmål: går tubeoster og begeroster (baconost, skinkeost o.l) som mykost?? Har ikke forandra kostholdet mitt så veldig drastisk, ser ingen grunn til det, men er litt nysgjerrig på denne osten da..
monilu- Har født Skrevet 7. februar 2008 #2 Skrevet 7. februar 2008 Nei, de regnes vel som smelteoster og er trygge. Mykoster er slikt som Brie, Camenbert og blu castello osv.
Sol Skippertaksdronning Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 7. februar 2008 Ah, da fikk jeg oppklart det:) er nemlig fryktelig glad i bacon ost..hehe, Brie, Blue Castello og den gjengen der har jeg aldri likt, smaker bare mugg av dem..
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2008 #4 Skrevet 10. februar 2008 jeg fikk beskjed av legen om å ikke spise mykoster. spurte da om bacon og skinke ost (tubeostene) blir regnet som mykost, og da sa hun ja.. hmm. synes det er litt forvirrende for hører så masse forskjellig, men har unngått å spise det siden det var legen som fortalte det. er nemlig veldig glad i deg eg og. har også fått beskjed om å ikke spise salami:( å dette var yndlings pålegget mitt:'( hehe
Glad tobarnsmamma Skrevet 10. februar 2008 #5 Skrevet 10. februar 2008 Hei Jeg var hos jordmor på fredag, og spurte om dette. Jeg liker veldig godt Philadelfia og Tine sine kremoster (krydderost bl.a.). Hun sa at smøreoster gikk som myke oster, og hun ville ikke spist det hadde hun vært meg. Jeg lager ofte en veldig godt ostesuppe med kjøttdeig, som jeg har tine sin krydderost i, så jeg spurte om jeg kunne fortsette å spise den, da koker det jo. Men også det ville hun fraråde meg... Jeg blir også helt forvirra av alle disse ulike rådene....
Sol Skippertaksdronning Skrevet 10. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. februar 2008 Tydelig at ikk alle leger er like flinke til å opplyse om ting..hadde aldri hørt et pip om salami, eller andre matvarer jeg da tydeligvis ikke skal ha i meg. Men nå hadde jeg jo også tidenes mest fjerne lege og da...
blir gal Skrevet 10. februar 2008 #7 Skrevet 10. februar 2008 Ja,dette er veldig rart.jeg har ikke hørt noe om at disse ostene og salami er farlig.kan,jo ikke ete noe snart.
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 10. februar 2008 #8 Skrevet 10. februar 2008 ringte mat tilsynet jeg. å kremoster på tube og krem oster som philadefia er ikke farlig å spise i d hele tatt. di er pastoriserte og kan trygt spises:) der er myke vellagrede oster som ikke er pastoriserte man skal være forsiktig med. som brie blå mugg oster å slikt:)
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 10. februar 2008 #9 Skrevet 10. februar 2008 ps di sa også at vakumpakket salami å slike kjøttpålegger godt kunne spises viss di var innen for holdbarhets datoen:)
TOEB*Har født* Skrevet 10. februar 2008 #10 Skrevet 10. februar 2008 for å gjøre det litt mer forrvirrende, surte jeg min jordmor om det var farlig med smøreoster, og hun sa nei, Mykoster var kun bri, det er de som er byggdopp av bakterieer (skorpen som ligger rundt) og det er de som er farlige, smøreoster er melkeprodukter som er kokt/rørt sammen.. det var det hun sa til meg iallefall... lykke til å finne ut av det;) jeg tror ikke jeg hadde brydd meg med at jeg spiste smøreost.... kan ikke se skaden i det..
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2008 #11 Skrevet 10. februar 2008 nå ble jeg glad! kan endelig begynne å spise salami å skinkeost igjen eg då skjønner ikke helt hvorfor legen sier sånne ting. trodde de hadde peiling på de områdene jeg,? de burde iallefall ha det...
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2008 #12 Skrevet 10. februar 2008 Himmel... Kan jo snart ikke spise en ting, tror det gjelder å ikke bli hysterisk. min mor hadde aldri hørt om hva en kan spise og ikke spise da ho gikk gravid, og jammen har ho fått 4 friske barn. Tror folk bare må bruke litt sunn fornuft og ikke ta helt avgårde!!!
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2008 #13 Skrevet 11. februar 2008 Hva med fetaost? Åssen kategori er det?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2008 #14 Skrevet 11. februar 2008 Les på pakken hvis du har en i kjøleskapet.. er osten pasteurisert kan du trygt spise.
Liagora med 2 jenter Skrevet 11. februar 2008 #15 Skrevet 11. februar 2008 Unnskyld meg, men det er vel bedre å spise enn å ikke spise. Skinkeost og salami er noe jeg ikke klarer meg uten. Noen tar altså helt av dette med kosthold, skjønner ikke poenget. Det er faktisk ikke bra å være bekymret i ett svangerskap heller. Ta det med ro!
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2008 #16 Skrevet 11. februar 2008 I utgangspunktet var det kun muggoster som brie, blåskimmerost, osv som mattilsynet anbefalte at gravide skulle holde seg unna. Og at gravide ellers kunne spise all ost som var pasturisert! Men etter Listeriaskandalen på Riksen der ei gravid jente med tvillinger i magen mistet begge barna etter å ha blitt forgiftet med listeriabakterien, har mattilsynet gått ut å anbefalt alle gravide å holde seg unna alle mykoster, inkl smøroster fra Tine osv. selv om de er pasturiserte!! Mannen min jobber i en matbutikk og der har de fått pålegg fra mattilsynet om å advare alle gravide ved ostedisken om dette!
Gjest Skrevet 11. februar 2008 #17 Skrevet 11. februar 2008 Hei. For alle som er i tvil, les på matportalen sine sider! Du kan bli smittet med toxo: Ved å spise rått kjøtt fra dyr som er smittet med Toxoplasma. Parasitten finnes i kjøttet hos slike dyr, selv om dyrene ikke viser tegn til sykdom. Parasitten drepes ved at kjøttet gjennomkokes eller -stekes. Den drepes også ved dypfrysing i flere døgn ved minst -18 ° C. Derimot overlever den trolig graving og kaldrøking av kjøtt. Du kan ikke spise noen form for spekemat uten å fryse den først. Oppskåret vakumpakket kjøttpålegg (skinke o.l., ikke spekemat), bør spises ferskest mulig, fordi om det ligger lenge kan det bli listeria smitte i. (Listeria dør ikke ved frysing) Jeg blir ganske irritert av at så mange svarer som at de har peiling uten å ha det. Hva med å sjekke hva som er fakta? Og det gjelder ikke bare folk her inne, men i hvert fall leger og jordmødre. Ikke rart mange ikke vet hva som er lurt når fagpersonell ikke gidder å sette seg inn i det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå