ble mamma 1.juli 08 Skrevet 7. februar 2008 #1 Skrevet 7. februar 2008 Hei! Jeg lurer på noe angående barnehage og kontantstøtte og den slags, har veldig liten peiling på dette... kontantstøtte er en sum (tretusen eller no?) man får dersom barnet ikke er i barnehagen, eller summen blir halvert dersom barnet er halvt i barnehagen og slik? og hva om barnet går fult i barnehagen? da får man vel ikke noe kontantstøtte? men har man da noen støtte til barnehagen, eller "taper" man på en måte hele kontantstøtten, og må betale hele barnehagen selv? regner med det er noen der ute som har greie på dette, jeg vil tro det ikke er så vanskelig egentlig...
monilu- Har født Skrevet 7. februar 2008 #2 Skrevet 7. februar 2008 Stemmer det at en mister hele kontant støtten dersom barnet har full plass i barnehage. Tror man får mindre enn halve dersom barnet har halv plass. Kommer an på hvor lange åpningstider barnehagen har.
lillespiren2:) Skrevet 7. februar 2008 #3 Skrevet 7. februar 2008 Hei. Kontantstøtten er for de mødrene el fedrene som velger å ikke jobbe og heller prioriterer å være hjemme med barnet. I dagens samfunn er det få som klarer seg med en inntekt, så det er få som av egen vilje velger å være hjemme, så fremt man ikke er millionærer.
Sussa85 - snart 2? Skrevet 7. februar 2008 #4 Skrevet 7. februar 2008 Slik jeg har fortsått det koster en barnehage plass i dag ca 6-7000.. Men foreldre betaler bare en egenandel på 3-4000.. Så den kontantstøtten er altså på ca 3000 som er det samme på en måte som foreldre betaler som har barna i barnehage..om du skjønner?.. Man taper ikke penger uansett åssen man gjør det... Uansett så holder det ikke med 3000 til betaling av dagmamma.. Alle får ca det samme..
ble mamma 1.juli 08 Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 7. februar 2008 ok, takk for alle svar, da har jeg blitt klokere! virket på en måte litt feil denne ordningen. men om en barnehageplass koster såpass mye, og vi "bare" betaler 3000 el no imnd, så blir det jo ganske likt uansett om du velger barnehage eller kontantstøtte.
Krusemynthe Skrevet 7. februar 2008 #6 Skrevet 7. februar 2008 Det er direkte feil at alle får det samme. Det hele kommer an på hvor stor plass du har i barnehagen (i %), og i tillegg kommer det an på hvor mange timer barnehagen har åpent pr. dag... Dvs at det er timene du har TILBUD om å være i barnehagen som er avgjørende. I barnehagene her i kommunen er det så lang åpningstid at de som har 80% plass ikke vil få kontantstøtte i det hele tatt fordi timeantallet på de 4 dagene barnet har plass overskrider en viss grense. Nav finner det revnende likegyldig om du bruker plassen fra10-14 eller fra 6.30 til 17.15... Åpningstider varierer veldig, så hva du får er det bare de i din kommune som kan svare på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå