<3Elise070508, Adrian 290909<3 Skrevet 7. februar 2008 #1 Skrevet 7. februar 2008 Var til legen i går(han er Litt sær). har snakket om å trappe ned litt med arb.giver, jobber som kokk og det er ett ganske tungt yrke no på slutten. er i uke 29.tenkte eg skulle høre med ham om å få 25% sykemelding slik at eg fikk kortet ned helgevaktene. Men legen min vil ikkje sykemelde meg når eg ikkje er syk... han sa bare at eg skulle få tilrettelegging via jobben, hadde krav på det. Men hvordan tilrettelegger du for en kokk, kan jo ikkje bli servitør da dette er like tungt. og eg er ikkje intressert i å gå hjemme i to måneder fordi arb. plassen ikkje kan tilr.legge. skulle bare trappe ned litt tenkte eg, men legen vil jo ikkje hjelpe meg... SYYYYYYTTT....
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2008 #2 Skrevet 7. februar 2008 He he, ja du sier det selv, at du er litt sytete nå. Legen din har jo helt rett, man sykemeldes når man er syk, ikke alene fordi man er sliten. Det første man gjør er å gå til sin overordnede og ber om tilrettelegging av oppgavene, sjekk om sjefen er villig til å se på alternative løsninger sammen med deg. Kanskje litt færre oppgaver, oftere pauser eller annet er mulig? Utgangspunktet er vel at du har lyst til å fungere i jobben så lenge som mulig?? Om dette ikke er mulig og du forteller legen at du har prøvd får du sikkert en annen respons. Det er kanskje heller ikke et sjakktrekk å si at det er helgevaktene som du helst vil slippe?
lille sprelle Skrevet 7. februar 2008 #3 Skrevet 7. februar 2008 Vil ikke legen og arbeidsgiveren, så er det noe som heter svangerskapspenger - som du kan snakke med jordmor om. Det er for de som ikke kan stå i jobben fordi det ikke er tilrettelagt og kan skrives ut av jordmor. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2008 #4 Skrevet 7. februar 2008 På generell basis: For å være helt ærlig så vet jeg ikke om man trenger sykemelding hvis man orker å gå vanlig arbeidsdag (8 timer hvis det er vanlig for deg) men bare ønsker å jobbe færre dager... Hvis man virkelig trenger sykemelding, så er det fordi man ikke orker å jobbe så mange timer som før... Din situasjon: Jeg stusset veldig over at du ville kutte ned på helgevaktene, for det må jo bety at du mener hverdagen (mandag til fredag) er helt grei. Er helgen mer slitsom enn hverdagen (kanskje fordi det er mer hektisk, og at du ikke får tid til å sette deg ned), eller er det bare at du vil ha helgefri?
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2008 #5 Skrevet 7. februar 2008 Jeg ble aktivt sykemeldt fordi jeg var sliten, så det er absolutt en legitim grunn. Arb.giver kunne ikke tilrettelegge mer enn hun gjorde, så da ble dette løsningen for å allikevel få jobbe litt.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2008 #6 Skrevet 7. februar 2008 Jeg er også kokk og jobber i et cateringfirma. Vi har ikke helt vanlige arb.tider kan man si...blir ofte 16 timer i helger ol. Men jeg fikk bekkenløsning i 4-5mnd, og da var jeg litt sykemeldt her og der,til jeg fant ut at jeg skulle gå ned til 50%. Det fungerte veldig bra,for det er VIRKELIG TUNGT å være gravid og jobbe som kokk. Vi står jo så og si hele dagen,og da er det jo risiko for for tidlig fødsel. I tillegg får man åreknuter så det holder når man står lenge,og det er vondt!! Min lege har egentlig latt det være opp til meg om hvordan jeg føler jeg klarer jobben iht sykemelding,så ca 1 1/2 mnd før termin orket jeg rett og slett ikke mer. Sover dårlig om natten,kan ikke løfte noenting og dårlige muligheter for tilretteleggelse på jobb gjør at jeg har gitt meg litt før. Tar ingen sjanser!! Så jeg ville bare stått på mitt! DU vet hva som er best for kroppen din! Og det er jo self. mer å gjøre i helgene for kokker... så skjønner den. Lykke til!
Simbasa Skrevet 7. februar 2008 #7 Skrevet 7. februar 2008 Jeg ser at mange reagerer på at du vil korte ned på helgevaktene dine. Det gjør ikke jeg. Da jeg jobbet på kjøkken hadde vi færre folk på jobb, men flere kunder i helgene. Det førte til at arbeidspresset disse dagene var langt større enn de andre dagene i uka.
<3Elise070508, Adrian 290909<3 Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 7. februar 2008 grunnen til at helgevaktene er verre en uke dagene er fordi vaktene er lenger og det er "mye" mer å gjøre. lørdagene jobber vi 9 timer og søndagsvaktene(hater de mer en pesten) er på nesten 12 timer. og vi har som oftest ikkje tid til mer enn en til to pauser på 10 min. for dagen. som kokk så står du hele dagen og det er mye tunge løft og stress. arbeidsukene våre varierer fra 7 til 12 dager i strekk, jobber etter 8 ukerslister. så derfor vil eg korte ned dagene. Merker det godt i ryggen og som regel får eg smellen om natten eller dagen etter slike vakter. får ikkje sove og har kynnere nesten hele tiden( tre til fem i timen) og det gjør vondt når de varer lenge og så ofte... Men vil være i jobb både uker og helg. vil bare ikkje jobbe så lange vakter...=)
--niffi-- Skrevet 8. februar 2008 #9 Skrevet 8. februar 2008 Aha - så jobben kunne tilrettelegges for deg slik at vaktene ble kortere? Da kan du jo begynne med å foreslå for arbeidsgiver at du jobbet kortere vakter (max 7-8 timer? minimum 30 minutters pause?) og heller flere dager, slik at du fikk noe nærmere normalarbeidstid? Om ikke det går, så ta det opp med lege og be om sykemelding eller svangerskapspenger - og forklar slik som du og de andre kokkene her har gjort? Jeg visste ingenting om arbeidstiden, vaktlengde, stresset osv for en kokk før jeg leste det i denne tråden, så kanskje legen din heller ikke skjønte poenget? Skjønner GODT at det blir for mye med 7-12 dager i strekk, 9 og 12 timers arbeidsdager, å stå hele tiden og nesten ikke pauser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå