Gå til innhold

Har jeg som stemor et økonomisk ansvar for min manns barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har to barn fra tidligere som han har "normalt" samvær med. Sammen har vi nettopp fått et barn.

Før vi traff hverandre var mannen min en skikkelig rotekopp hva angår økonomi, dvs at han har en god del forbruksgjeld. Vi har nettopp kjøpt oss hus sammen, med tre barn ble for lite med der vi bodde. Pga hans dårlige økonomiske sans har vi foreløpig delt økonomi, men deler likt på alt av fellesutgifter (hus, bil, mat osv). Jeg styrer alt og krever et fast beløp pr. mnd fra hans lønnskonto. Bidrag og forbruksgjelden betaler han på alene.

Vi tjener greit begge to, men pga at han har bidrag og høy forbruksgjeld, sitter han igjen med svært lite pr. mnd, mens jeg har ganske mye "til overs". Pga dette er det jeg som handler inn det aller meste til vårt felles barn, klær, utstyr osv.

Pga hans dårlige økonomi har ikke han råd til å kjøpe barna sine dyre ting, ta dem med på ferier osv. Det skal nevnes at moren deres lever av diverse stønader, har stort sett aldri vært i jobb, og har økonomi deretter. Vårt felles barn får derimot alt det han trenger og mer til, i og med at det er jeg som forsørger han. Jeg tok tidlig et valg om å vente med å få barn til jeg kunne forsørge dem på best mulig måte, tok lang utdannelse, fikk meg godt betalt jobb osv.

Vil dere anse denne ordningen som urettferdig mot hans barn? Etter at jeg ble sammen med mannen min har jeg hjulpet han mye økonomisk, stilt opp for barna hans når det har vært behov, men føler ikke det er mitt ansvar å forsørge dem også. Det mener jeg foreldrene bør gjøre selv.

På sikt ønsker jeg at vi skal kunne ha felles økonomi, men inntil han viser meg at han klarer å ha full kontroll på finansene sine, blir det som det er nå.

Er jeg verdens største egoist?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg vil kalle deg egoist, men kan snakke utfra egne erfaringer.

Jeg har et barn fra tidligere, som bor fast hos meg. Sammen har sambo og jeg en liten sønn.

Sambo tjener mest, jeg går hjemme i permisjon, og får permisjonspenger utrfa en sykelønn, tilsammen, med bidrag fra bg, og barnetrygd, så har jeg vel utbetalt 10. 000 i mnd. Disse går med til "mine" regninger, og mat.

Sambo tjener betraktelig mer, og han betaler derfor mer. Han har ansvaret for huslån, billån, regninger, osv osv...

Er det noe jenta mi trenger, så kjøper han det, dersom jeg ikke har råd til det.

Vi gjør ingen forskjell på barna, de får det de trenger begge to.

Om du har noe økonomisk ansvar, vil jeg ikke synse i, men det er nå hvertfall slik vi gjør det her hjemme.

Skrevet

Nei...... dette har jeg ikke greie på. Men synes vel også at det er foreldrene som skal forsørge barna. Går ut i fra at de får både mat og drikke og til og med lørdagsgodt når de er hos dere. Men at du skal bidra med sykler og snowboard og slike store utgifter blir kanskje ikke helt riktig.

Men som sagt, dette har jeg ikke greie på. Jeg bare synser.

Kanskje jeg bare skulle holdt munn...

Skrevet

Vi er ikke samboere enda vi da, men jeg kjøper like gjerne ting til min bonusdatter som til mine egne. Nå blir det selvfølgelig mest til mine barn, men når vi blir samboere så ønsker jeg at de skal behandles likt. Både fra hans side og fra min.. La oss si at et av mine barn mangler ski og jeg har ikke penger til å kjøpe. Hvis ikke min kjære kjøper ski da, så kan vi jo ikke dra på skitur. Ergo; det går utover hele familien.

Skrevet

Nei, juridisk er det ikke ditt ansvar, men moralsk så syns jeg du har litt ansvar siden DU valgte å få barn med en som har barn fra før.

Jeg har en sønn fra før, han er IKKE min samboers juridiske ansvar ( ennå), men han har fra dag en ikke gjort forskjell, hverken til jul, bursdagen eller i hverdagen.

Tenk hvordan ungen kansje føler det, for jeg trr forskjellsbehandloing er fryktelig vondt for barn og kan skape splid i en søskenflokk.

Skrevet

Ja, jeg synes du er urettferdig mot ditt barns søsken! Hvordan er det egentlig for dem å være hos dere? Er det hjemmet deres like mye som ditt barns? Får de aldri være med på ferier sammen med sitt søsken?

Smaker annenrangs av dette her. Mulig jeg misforstår deg, men synes ikke dette høres bra ut. Du vil vel det beste for alle barna- de er jo en del av din familie og du er vel glad i dem?

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg hadde klart å la være, rent moralskog kanskje av egoistiske grunner som hensynet til søskenforholdet og hva folk vil si. Men det er jo vanskelig å svare på bare basert på den informasjonen du gir.

Kommer også an på hvor mye barna er hos dere. Det kan jo bli et stort problem på sikt og påvirke forholdet mellom søsken om deres fellesbarn får mye og de andre har lite. Spesielt om det er veldig synlig. Hadde nok bekymret meg mest for dette.

Det er ikke ditt ansvar heller, men situasjonen blir jo litt rar.

Skrevet

jeg skjønner tanke gangen din, men du må huske på at når du valgte mannen din valgte du også barna hannes.

jeg syns ikke deres felles barn skal ha større fordeler pga. det er deres felles barn. hvordan tror du hannes barn vil reagere?

Skrevet

Her i huset er det samme som deg. Jeg har ryddet i min manns økonomi og jeg er den som tjener penger da mannen er på trygd. Han har en fra før. Skal hans barn fra før ha ting som skal betales utenom bidrag så får han ta det av "sine" penger, evt spleise med morra.. noe som aldri skjer for hun har aldri jobbet og lever på andres skattepenger..som jeg kaller det.. Er det ting han trenger når han er hos oss så får han det, men da blir det her også.

Skrevet

Tror de har det helt utmerket hos oss :) De merker ikke så mye til dette med økonomi. Har eget rom her, får det de trenger av mat, leker og klær. Er likeverdig på alle måter, utenom det som angår sparekontoer (jeg sparer barnetrygden til gutten vår), dyrere ting som utedresser, enkelte leker osv.

Når det gjelder ferier så har vi ennå ikke kommet dit, da mini kun er 6 mnd. Men problemstillingen kommer!

For å si det slik så stiller jeg opp for de to barna så godt jeg kan, fungerer som hushjelp for dem, baker kaker, vasker klær, tørker etter dobesøk osv. Prater om "jenteting" (mensen, pupper osv.). Involverer dem i lillebroren osv.

MEN jeg bruker mye mer penger på mitt eget barn, enn på de to. Det er eneste forskjellen!

Skrevet

Verdens største egoist er du ikke, og juridisk sett så er du jo ikke forpliktet til å bruke et rødt øre på dine bonusbarn. MEN, og det er et stort men, ut i fra hensyn til dine bonusbarn og hvordan de føler det når de er hjemme hos dere så synes jeg faktisk at du moralsk har et ansvar for at også de får det de behøver.

Du sier jo at ditt barn får alt han trenger og mere til, så da kan jeg ikke skjønne at det heller skal være så vanskelig å inkludere dine bonusbarn i dette?

Du visste jo hva du gikk inn i når du valgte å bli sammen med en som har rotete økonomi og barn fra før. Uansett om samboer har rotet det til for seg selv så ikke la dette gå utover bonusbarna dine. De er uskyldige i dette.

Skrevet

Slik du beskriver det, også i oppfølgingsinnlegget lenger nede så synes jeg ikke du er egoistisk, med mulig unntak av ferie. Der synes jeg du bør være litt mer raus, synes ikke dere kan f.eks reise til syden i 2-3 uker og ikke inkludere hans barn.

Skrevet

De har det sikkert bra. Tviler ikke på det, men utifra det lille du fortalte i hovedinnlegget, så syntes jeg det virket egoistisk. Hvis pengebruken ekskluderer hans barn fra dere som familie på noen måte, så synes jeg det er egoistisk. Men dette kan du helt sikkert svare best på selv.

Synes generelt- og nå referer jeg ikke til HI- at det virker som veldig mange barn må føle seg annenrangs rundt omkring i dette landet. Hans barn eller hennes barn og fellesbarn:

1) Velger man å bli sammen med et menneske som har barn fra før, så bør man etter beste evne, behandle dette barnet som sitt eget. Barn er lette å bli glad i, så det kan da ikke være så vanskelig.

2) Har man selv barn fra før og går inn et nytt forhold, så forstår jeg ikke hvordan man kan godta noe annet enn at den nye partneren ser på dette barnet som "vårt" og behandler det som sitt eget. Jeg ville aldri latt mine barn vokse opp i et hus med en mann som ikke brydde seg like mye om dem, som eventuelle fellesbarn eller egne barn.

Skrevet

Om jeg hadde blitt sammen med en mann med dårlig økonomisk sans og barn fra før av så hadde jeg faktisk brukt likt med penger på de barna også.

Fordi man velger selv å gå inn i det forholdet, og man velger å få et felles barn med denne mannen.

Skrevet

Så lenge barnet ikke bor fast hos dere, så er det jo foreldrene som har ansvaret. Men til jul og bursdager og sånt så hadde jeg kanskje lagt i litt ekstra til hans barn også uansett. Også de gangene ungen er hos dere, foreksempel hvis dere er på byen og deres felles unge får en bolle, så må jo hans få også. Veldig enkelt eksempel da, regner ikke med at det er så "urettferdig" behandling av de :) men måtte bare ha et eksempel.

Dette ble visst litt rotete, men håper du skjønner hva jeg mener :)

Min samboers sønn bor jo fast hos oss, vi som har den daglige omsorgen, og da går jo han som min sønn han også.

Skrevet

Hvordan ville det vært hvis ikke barnas mor var inne i bildet? Altså at din mann hadde alt ansvaret for dem , omsorg og økonomisk. Skulle da fortsatt din mann være ansvarlig alene for dem? Hvorfor blir det isåfall annerledes når mor er inne i bildet? *Spent på svar*

Skrevet

Jeg synes ikke du er egoistisk. Dine bonusbarn har jo en mor også. De får tross alt klær, gaver, ferier ol der også regner jeg med. Det er vel ikke natulif at skilsmissebarn skal ha dobbelt av alt?

Så lenge dere har adskilt økonomi synes jeg kansje det hadde vært lurt om du gav bonusbarna egne gaver til jul og fødselsdag, som bare var fra deg, men ellers synes jeg ikke du gjør noe galt.

Skrevet

Har det litt på samme måte egentlig. Samboer har rota med økonomien før han møtte meg å for at dette skal funke så overfører han et fast beløp til min konto hver mnd som da dekker 50% av felles regninger. Han har heller ikke så mye til overs etter dette, men da er det jeg som betaler for det andre. Vil bare at han skal bli ferdig med den gjelda han har. Så på en måte er det jeg som "forsørger" hans barn når hun er her. Så når datteren hans er her får hun det samme som datteren min får. Men nå er hun her bare annenhver helg da, å han betaler litt over 2000 kr i bidrag+ at det koster oss ca 2000 kr i mnd å få henne hit frem og tilbake annenhver helg.

Vi har ingen felles barn da, bare ett hver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...