Gå til innhold

hvordan kan jeg bli trøtt tidligere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

det er umulig for meg å sovne før rundt 1 tiden og det går utover skoleganger min..

det vil si at jeg ikke går på skolen i det hele tatt pga lite søvn..

hva kan jeg gjøre for å sovne tidligere?

hvis noen har noen tips:D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Har noen tips til deg, men det er selvsagt individuelt hva som funker, da...

Men ihvertfall: Jeg har funnet at det ikke er noe smart å vente til man er trøtt med å legge seg. For meg funker det å legge meg til samme tid hver kveld - etter en stund venner kroppen seg til når det er leggetid (men det krever noen våkenetter i innkjøringsperioden). Å sove på ettermiddagen ødelegger rytmen.

Et annet tips er åikke holde på med noe som er altfor intensivt forhjernen før du skal sove - da fortsetter hjernen på "høygir" når du legger det, og det blir vanskelig å sovne. Et varmt bad før leggetid, musikk eller et passe kjedelig tv-program kan gjøre susen :)

Høres kanskje teit ut,men med en kombinasjon av det ovenstående kan du lage en "leggerutine" der du innstiller deg på å sove, og etter min erfaring funker det etter hvert :)

Skrevet

Tja, noko som er veldig lurt er å stå opp til same tid kvar morgon. Same kva tid du sovnar om natta, tvingar du deg opp om morgonen. På den måten blir ein gjerne tvungen til å sovne tidlegare også... Håper du finn ut av det. Søvnen min går absolutt ut over skulegongen min også, men det er fordi eg vaknar så mange gongar i løpet av natta. Ofte blir eg liggande frå 4.30 til 6.30 før eg sovnar igjen... Kjipe greier altså. Konstant trøtt..

Skrevet

Hvis formen er bra fysisk er trening veldig bra, men ikke for seint. Ro ned og koble ut når det nærmer seg leggetid, ikke spis for mye. Noen sier rutine og samme tid hver dag enten det er helg eller ikke, prøv å ikke snu døgnet selv om du kan sove lenge noen dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...