Gjest Skrevet 7. februar 2008 #1 Skrevet 7. februar 2008 Kikker innimellom på Nanny911 når minsten sover, og der virker det jo som om dette er en slags mirakelmetode som virker effektivt på alle barn... Jeg er litt skeptisk, men har forsøkt det noen ganger på 3-åringen når han går helt i vranglås. Føler selv det blir feil (har mer tro på å snakke med de), men tenker kanskje jeg ikke har gitt det en skikkelig sjanse siden jeg er skeptisk (som sagt..) He he =) Bruker dere metoden? Syns dere det virker?
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #4 Skrevet 7. februar 2008 En må sikkert gjøre det konsekvent og over tid. Det er jo nesten en form for - nå går du på rommet ditt og kom tilbake når du har tenkt deg om:) Har en krakk i gangen som jeg en sjelden gang setter gutta på når alt går bananas. Den fungerer godt. Det hjelper av og til å få gutta bort fra situasjonen, og roe ned. Lettere å snakke sammen etterpå.
cherry coke Skrevet 7. februar 2008 #5 Skrevet 7. februar 2008 Niks...Klarer stort sett å avlede henne eller snakke "fornuft" om man kan kalle det det=) Hun er 2 år og 3 mnd.
Hva skjer'a?♂ Skrevet 7. februar 2008 #6 Skrevet 7. februar 2008 Nei, har ikke hatt behov for det ennå. Det er en metode som egner seg veldig godt der relasjonene ikke er gode, når ting allerede har gått litt i stå.
ny vestfold Skrevet 7. februar 2008 #7 Skrevet 7. februar 2008 var på foredrag i går og fikk høre av en psykolog spesialist at i stede for timeout,skal man ha timeinn...det vil si når barnet viser føleser ved feks å slå seg helt vrang skal man ta barnet i mot med åpne armer,ta det på fanget ¨å prate rolig med det.
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #8 Skrevet 7. februar 2008 Nei, ikke som Metode med stor M, men pøbelrotta sendes på rommet når det trengs for å unngå at hans mor banker ham til mos.
~sjiraff~ Skrevet 7. februar 2008 #9 Skrevet 7. februar 2008 Det har skjedd vet et par anledninger at jeg har bedt henne gå å sette seg i trappa til hun er klar til å snakke med meg.. MEn tror igrunn ikke at det er så effektivt. HAdde sikkert funka like bra om det var jeg som satte meg i trappa :o/ Stort sett så går jeg bare unna til hun har roet seg og deretter setter jeg henne på fanget og snakker ordentlig med henne.
Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 7. februar 2008 #10 Skrevet 7. februar 2008 jeg bruker timeout. det fungerer veldig bra hos oss! men det er enn så viktig at jeg er like rolig som et esel, ellers har den ingen effekt. bruker jeg ikke timeout blir det umulig å leve her i huset :-p (ja jeg er kanskje uorginal i min barneoppdragelse, men det får så være)
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #11 Skrevet 7. februar 2008 Ja, det høres mer ut som min filosofi ;-) Skjønner jo at de trenger litt rom og at de har lov til å være sinte, men har ikke tro på å isolere de som straff. Å sende de "på rommet" syns jeg kan være greit når de blir større, men ikke en 3-åring. Godt å høre at ikke "alle andre" bruker det :-) Man må jo følge det man selv tror på (innen rimelighetens grenser)
Sjefsmegga Skrevet 7. februar 2008 #12 Skrevet 7. februar 2008 Nei, har ikke behov for det nå..9åringen er for stor og 2åringen for lita synes jeg. Brukt det i korte perioder med guttungen da han var litt yngre. Da måtte han sitte på en stol på kjøkkenet når han hadde gjort noe galt. Var effektivt på en 4-5åring i hvertfall for vår del. Time out er et bra virkemiddel fra 3-7år vil jeg si...brukt i rett sammenheng, men det passer ikke for alle unger. Fantes det ei oppskrift for alle så hadde det vært den enkleste sak i verden å oppdra barn.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 7. februar 2008 #13 Skrevet 7. februar 2008 Det er mer overlevelsesstrategi enn metode. Har og praktisert sånt når det trengs.
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #14 Skrevet 7. februar 2008 Yepp, og det er hans overlevelse det er snakk om.
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #15 Skrevet 7. februar 2008 He he, ja det blir jo en viss forskjell på småbarn og skoleunger ;-) Jeg syns bare det virker som mange her inne ukritisk hopper på denne metoden, men ingen av de er visst her i dag ;-)
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 7. februar 2008 #16 Skrevet 7. februar 2008 Det er mer overlevelsesstrategi enn metode. Har og praktisert sånt når det trengs.
1stor1liten =) Skrevet 7. februar 2008 #17 Skrevet 7. februar 2008 JUeg får vel alle på ryggen nå jeg da.. ja,her i huset er det ut på gangen om de ikke oppfører seg, og det virker! samme gjør de i bhg. at de må sitte på en stol .
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #18 Skrevet 7. februar 2008 Ja det gjør vi av og til (blir vel ca en gang i uken for hver av de største i snitt), men bare når de er hinsidig snakk eller gjøre noe som er totalt uakseptabelt og VET det uten grunn, f.eks slå hardt til broren uprovosert (skjer heldigvis sjeldent). Jeg har også stor tro på å snakke med barna, forklare og diskutere problemer, men når 5 åringen smeller hendene foran ørene og skriker "Jeg vil ikke høre, jeg vil ikke høre!" om igjen og omigjen og samtidig gjør fysisk utfall til alle som nærmer seg, da er det ut i trappen og roe seg ned, så snakker vi sammen når han er rolig. Samme med 3 åringen. Så sant det er fysisk mulig blir en av oss voksne med barnet ut i time-out situasjonen, bare sitter der med det og sier ikke noe til ungen er rolig igjen, og det kan ta tid. Synes det er veldig effektivt, men tror ikke det er noe for barn på under 3 år og det bør også være absolutt siste utvei og komme i tillegg til snakk og forklaringer og ikke i stede for. Time-out skal ikke være en straff, men å ta barnet ut av situasjonen og gi det muligheten til å roe seg ned litt for seg selv. Og til en lenger oppe, det er ikke alltid så lett å ta et barn på fanget og trøste når barnet sparker og slår vilt rundt seg og kniper og lugger over alt det kommer til når det er på sitt verste. Når høres jo det kanskje ut som om ungene våres er helt ekstreme, men det er sjeldent det er så ille altså, hehe...
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #19 Skrevet 7. februar 2008 Ok =) Jeg er enig hvis det gjennomføres på den måten. Det er sjelden min eldste oppfører seg så ille, så det har gjerne med saken å gjøre... Kommer gjerne mer når de blir eldre.
esmase Skrevet 7. februar 2008 #20 Skrevet 7. februar 2008 Vi bruker det. Vi har da også et meget krevende barn som trenger litt pausetid for å ta seg inn igjen. Dette er etter anbefalinger fra PMT-O som vi går på. Men en viktig ting er å forberede barna på hva pausetid er og i hvilke situasjoner det vil bli brukt,sånn at de ikke bare blir plutselig satt på rommet eller i trappa. Her bruker vi det hvis han feks nekter å gjøre spesifikke ting. Da sier vi: Hvis du ikke gjør det nå,så blir det 5min pausetid i trappa. Hvis han da fortsatt ikke vil gjøre det,så ber vi han om å gå i trappa. Som regel gjør han det da,for han vet at dersom han DA nekter,så blir det en økning til 6min-7min,helt opp til 10min. Vi har en sånn eggklokke som vi setter på,så når den ringer,er pausetiden over. Han har da fått tid til å tenke seg om,og gjør da som vi ba han om.
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #21 Skrevet 7. februar 2008 mini her er bare 13 mnd.. så har ikke tenkt tanken enda;)
Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 7. februar 2008 #22 Skrevet 7. februar 2008 spetakkel: jeg bruker timeout, men han har den aldri alene! jeg sitter der sammen med han, men vi prater ikke sammen før den er over. jeg fjerner han fra situasjonen. synes det er en god måte jeg, han er altfor liten til å sitte for seg selv stakkars
Odd Molly Skrevet 7. februar 2008 #23 Skrevet 7. februar 2008 Vi bruker ikke timeout. Har gutter på 3 og 5 og vi snakker sammen når de gjør noe galt. Barn er forskjellige og oppdragelse fungerer forskjellig fra i familie til familie.
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #24 Skrevet 7. februar 2008 Ja, hvis du sitter sammen med han blir det jo ikke like voldsomt. Hvor gammel er han da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå