Gå til innhold

Skummelt å bo i et hus med asbest-kledning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe fare forbundet med å bo i hus som har asbestplater til kledning? Yttervegger tenker jeg da.

Mange som bor i sånne hus..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Asbest er ikke farlig så lenge det får stå i fred. Vi har også en asbestvegg som vi planlegger å ta ned - og da er det skumlere, fordi asbeststøvet er farlig (kreftfremkallende tror jeg?). Man må jobbe med masker og riktig sikkerhetsutstyr. Da kommer beibi og jeg til å dra av sted..

Skrevet

"Min beibi dro av steeed i en blååå folkevooogn...." (de Lillos..) hehehe

Beklager dårlig humor. :)

Takk for svar, jeg trodde også det var noe sånn ja, at så lenge det ikke er skader og brudd på det så er det ikke farlig.

Skrevet

Så lenge platene er hele er det ikke farlig. Det nye huset vi har kjøpt har asbestplater på taket. Det eneste takstmannen og en takdekker vi har snakket med sa, var at den dagen vi skal fjerne taket på vi bruke sikkerhetsutstyr (masker o.l.) vanne taket (for å unngå støv) og hive det som spesial avfall.

Skrevet

Så man kan gjøre det selv altså? Oj, trodde det måtte sånne spesialfolk inn for å fjerne det. Takk skal du ha. :)

Skrevet

Man kan gjøre det selv ja, men man kan også leie inn spesialfolk :o)

Skrevet

Absolutt ingen fare!

Det er heller ikke farlig å rive kledningen selv, helt greit å evt. bruke ei maske, men det er når man utsettes for asbeststøv over tid at dette kan utgjøre en fare.

Som privatperson, så skal du jo ikke rive kledning på mange hus bortover - du gjør vel ikke det annet enn på ditt eget hus, og da blir det ikke "over tid", du blir ikke syk av dette. Faren ved dette er ganske overdrevet og "hausset opp", men selvfølgelig er det reelt for fagfolk som jobber mye med sanering av asbestkledninger o.l.

Skrevet

Tusen takk jenter! ;) Da er det kanskje håp for meg og drømmehuset mitt - om vi får det! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...