winneboo Skrevet 7. februar 2008 #1 Skrevet 7. februar 2008 I følge min arbeidsgiver har jeg ikke rett på overtid før jeg har jobbet over 11 timer i løpet av et døgn, men arbeidstilsynet mener jeg har rett på overtid dersom jeg jobber over 40 timer per uke, noe som er vanlig arbeidstid for meg, men det hender jeg må jobbe mer enn det. Arbeidsgiveren min mener også at jeg ikke har rett på overtid når jeg jobbet for de i utlandet i 10 dager, å da jobbet jeg tilsammen 122 timer tilsammen. Altså null overtid disse 10 dagene. Arbeidstilsynet sier jeg har helt klart rett på dette, men arbeidsgiver nekter å betale meg overtid.
Odine! Skrevet 7. februar 2008 #2 Skrevet 7. februar 2008 Jeg hadde hørt på Arbeidstilsynet, og koplet inn dem, eller fagforeninga.
Sivalur Skrevet 7. februar 2008 #3 Skrevet 7. februar 2008 Er det ikke 50% overtid når man har jobbet mer enn 8 timer en dag, og 100% overtid når man har jobbet mer enn 12 timer en dag? Såklart hvis du jobber 10 timer en dag og 6 en annen dag og ender på 40 totalt for uka, så blir det ikke overtid. Men jobber du 10 timer to dager og 8 de andre, så blir det jo 44 timer totalt og 4 timer overtid. Mener du har krav på det ifølge loven, og når arbeidstilsynet sier det også, så stemmer nok det. Du kan jo se på www.lovdata.no og se hva du finner ut. Slå i bordet med en paragraf, og nekter de fortsatt så må du jo ta saken videre (spør arbeidstilsynet hva som blir neste steg). Lykke til!
Little Dreamer Skrevet 7. februar 2008 #4 Skrevet 7. februar 2008 Arbeidstilsynet har jo rett da...All arbeid over 9 timer pr dag er overtidspliktig,hvis du da ikke har en kontrakt der det står at det ikke betales overtid..Lykke til:)
winneboo Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 7. februar 2008 Snakket med arbeidsgiveren nå å de måtte komme tilbake til meg. Kunne ikke gi meg et svar!! Er det mulig...... Står ingenting i kontrakta mi om at jeg ikke skal ha betalt for overtid.
Kjukka Skrevet 7. februar 2008 #6 Skrevet 7. februar 2008 Samboeren min har overtid inkl., det vil si at han kan bli tvinga til å jobbe overtid, uten å få ei krone mer... Ikke at det skjer så ofte, eller har vel skjedd 3 ganger i løpet av fire år. Men kanskje du skal ta en titt på kontrakten din?
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #7 Skrevet 7. februar 2008 En kontrakt med overtid inkludert er en ugyldig kontrakt...
winneboo Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 7. februar 2008 Står ikke noe om det i kontrakta mi. Men så lurer jeg på en ting til. Har man ingen rett til noe avspasering etter en slik tur? Jeg måtte mase til meg 2 dager fri, men er jo helt overarbeidet og sliten etter lang flytur og reise. De to andre assistentene fikk 2 uker avspasering mens jeg fikk 2 dager. Syns det er så urettferdig fordi jeg er så sliten at jeg tenker ikke klart engang. Svimte av på flyplassen på vei hjem også, men sjefen skjønner jo ingenting
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå