Gå til innhold

Hvordan fungerer lykkepillen? Blir man glad av den?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

# Lykkepille" er et helt feil navn på denne type medisin....det er anti-dep. medisin.....det gjør en på ingen måte lykkelig...men det kan få en person som sliter psykisk til å ikke se så helsvart på situasjonen....Mange opplever å bli mer "flate" i humøret...

Det kan være til stor hjelp for mange mennesker- og er verdt å prøve om man sliter fælt.

Noe man skal vere obs på er at man gjerne trenger endel mosjon ved siden av for å ikke legge veldig på seg...vektøkning er desverre en vesentlig bivirkning.

Skrevet

Hva menes med "flates" ut?

HKH, går ikke så bra. Føler at alt er ille. Var legen som nevnte pillen, men er litt skeptisk.

Skrevet

jeg vil advare mot den.den ødelegger mere enn den ordner.

humøret blir flatt, og en er ikke seg sjøl...

ingen topper hverken av sinne eller glede.....

Skrevet

Man skal ikke bruke anti dep. hvis man kun har en lett depresjon. Anti dep blir skrevet ut altfor ofte til mennesker som er litt "deppa". De bør ha en alvorlig eller moderat depresjon for at den skal ha noe særlig effekt...

Mange mennesker får en bedre hverdag av anti dep, men ikke alle.

Skrevet

Huff, nå fikk jeg vondt av deg. Men du er ikke alene.

Med flates ut menes nok det at humørsvingningene ikke blir så drastiske, altså fra topp til bunn....

Humøret blir mer stabilt.

Alt er ikke ille, du har et friskt, spesiallaget barn (vi er heldige), du er frisk, du har gleden (det vet jeg!), du er et pent menneske med det pene både på innsiden og utsiden (det er ikke alle forunt), du har styrken til å klare dette (det vet jeg også) og ikke minst - du tar tak i livet ditt.

Sett deg ned med et ark, del opp arket i to. Skriv opp alt det positive du har oppnådd hittil i livet ditt.

Den andre delen hvor det negative skulle vært kaster du!

Du trenger ikke negative ting i livet ditt, livet er for kort.

Søk på nettet ang lykkepillen, kanskje det kan hjelpe deg litt mer slik at du har kunnskaper om det:o)

Men legen er vel klar over hva du går igjennom? Om h*n gjør det så vil nok anbefalingen ang lykkepillen komme som et resultat av omstendighetene...

Kanskje det vil hjelpe deg over den tunge tiden?

Klem A

Skrevet

Dette er ikke min erfaring. Jeg bruker 20 mg Cipralex daglig, og har blitt meg selv igjen. Har det mye bedre enn på mange år. Jeg er hverken høyt oppe eller lavt nede, klarer fortsatt å vise følelser, men har det mye mye bedre med meg selv...

Og vektøkning har jeg ikke merket noe til...

Skrevet

Jeg kan ikke noe om "lykkepillen" faglig, men kjenner 2 som har brukt den. De fortalte begge at de første 2-3 ukene med pillene var ille (symptomene ble værre) før det ble bedre.

Jeg vil tro at man uansett bør tilbys samtaleterapi i tillegg til evt piller. Det er jo årsaken til problemet som må bearbeides, ikke bare symptomene.

God nedring og klem fra meg.

Skrevet

Beklager skrivefeil, men det skulle stå bedring, ikke nedring :)

Skrevet

blir vel mer likegyldig vil jeg tro. Alt flates litt ut likssom. Ikke bare de negative tankene og evt depresjoner - mens også de positive som glede og latter osv.

Skrevet

Takk til dere alle som har svart meg.. Fint å vite at dere bryr dere. Klem

Skrevet

Du kan risikere å bli følelsesmessig avstumpet, men langt fra alle blir det. Alle reagerer forskjellig på de ulike typene og det er ikke nødvendigvis slik at de som er mer deprimerte får mer utbytte av pillene.

Det er noen merker man ikke legger så mye på seg av, så hvis dette er noe du er redd for bør du kanskje velge fluoxetin eller zoloft. Hvis du sliter med angst i tilegg til depresjonen så er ikke fluoxetin det beste valget, men zoloft tar både angst og depresjonen.

Mange føler at de har fått god hjelp av pillene, det letter hverdagen. Ofte er det også medikamentell behandling som må til for å i det hele tatt orke å gå til psykolog (noe som anbefales for å forhindre at depresjonen ikke kommer tilbake). De fleste (men langt fra alle) merker flere bivirkninger de første ukene, men de blir som regel borte.

Skrevet

For å forhindre at depresjonen kommer tilbake skal det stå;) Jeg bør begynne å lese gjennom det jeg skriver FØR jeg trykker send...

Skrevet

Nei man blir ikke lykkelig av "Lykkepillen", man blir stabil.

Dvs man har ingen bølgedaler , eller kraftige nedturer som tar kraften ur en. Man blir stående stabil slik at man orker å jobbe med det som tatt en til depresjonen. Man bør ha samtaleterapi sammen med medisinen.

Dette gjør selvfølgelig at man tar bort de helt store toppene også, men ikke alls i slik måte at man ikke kan føle lykke, glede, kjærlighet osv. Blir de følelsene borte har man nok fått for stor dose medisin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...