Zaratustra Skrevet 7. februar 2008 #1 Skrevet 7. februar 2008 Hei Prøvde å rope på deg her i går for å høre om du hadde giddet å skrive oppskrifta på den der indiske gryta du skulle ha til middag, men da var du sikkert ferdig å være her. Men kanskje du er her nå? Beklager maset altså, det hørtes bare så godt ut.... Ville vært veldig takknemlig!
Zaratustra Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 7. februar 2008 dytter en siste gang, siden det virker som du er her nå...
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #4 Skrevet 7. februar 2008 Hei, har ikke fått med meg dette:) Jeg lager indisk mat litt på feelingen, og tilpasser den gutta mine. Kan skrive opp grunnprinsippet i min karrigryte: Enten varmer jeg indisk krydderpaste t.d masala i olje og smør (gee om du har), men oftes går jeg bananas i krydderskapet. a) I en dyp panne varmer jeg rapsolje og litt smør, og varmer opp: 1 stor gul løk, grovhakket 1 grønn chili, finhakket 1 stort hvitløksfedd, finhakket 1 ss malt koriander 1 ts gurkemeie 0,5 ts malt kardemomme 0,5 ts malt nellik 0,5 ts malt kummin 0,5 ts nykvernet pepper Litt tørket ingefær eller fersik. Dette er ca mål og en må nesten prøve seg frem. Skal jeg ha kjøtt i t.d biter av kylling eller lammekjøtt, så bruner jeg kjøttet en liten stund først før krydderet går i. Tilsetter grønnsaker og blander det med krydderet. Kan bruke det meste. Her bruker vi ofte blomkål og paprika. Salter litt. c) Tilsetter væske. Bruker ofte 0,5-1 boks hakket tomat og en liten boks kokosmelk, men en kan lage den helt uten tomat og/eller kokosmelk. En kan også blande i yoghurt mot slutte om en bare bruker tomat. Kommer an på hvor mye grønnsaker jeg bruker. d) mot slutten av koketiden (20 min om den er vegetarisk, lenger om det er kjøtt) tilsetter jeg en boks kikerter sammen med frosne erter, gjerne nøtter (mandler uten skall eller usalta cashews), smaker til med litt sitron og salt, og drysser frisk koriander over (eller bladpersille som jeg alltid har i frysen) Rester av kjøtt fungerer fint i også. Serverer med ris og mangochtney til. Tror dette er alt:)
Zaratustra Skrevet 8. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 8. februar 2008 tusen hjertelig takk!!! Dette skal jeg prøve.
Gjest Skrevet 8. februar 2008 #6 Skrevet 8. februar 2008 Det er bare å prøve seg frem:) Min kjære palsitanske nabo synes den er litt tam, men så er den tilpassa gutta mine også. Putter av og til fløte i om den blir for sterk. Kjøper hele krydder og oppbevarer de i tette bokser. Da varer de kjempe lenge. Rister de bare litt på panna først, og bruker morter eller en sånn el kaffikvern etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå