Gå til innhold

Kommer bostøtta før helga?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet? Den 10 er jo på søndag...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det lurer jeg også på...men regner med den ikke kommer før mandag...

Skrevet

Den skal komme innen den 10 hver mnd, og siden det er på søndag tenkte jeg den kanskje kom i morgen tidlig? Noen andre som vet?

Skrevet

Får dere bostøtte? Hva er krav for å få bostøtte?

Skrevet

Hvem kan få bostøtte?

For å få bostøtte må du eller én i husstanden din være støtteberettighet. Personer som har rett til bostøtte er:

Barn under 18 år eller person over 65 år

Person med visse typer trygder/stønader fra det offentlige, se nedenfor

Person som har sosial stønad som eneste inntekt, med en varighet på minst ett år

Følgende trygder/stønader gir støtteberettigelse:

- Alders-, uføre- eller etterlattepensjon fra folketrygden eller annen offentlig pensjon, eller tilsvarende fra EØS-land

- Krigspensjon

- Grunnstønad, hjelpestønad eller yrkesskadeerstatning etter folketrygdloven

- Attføringspenger, rehabiliteringspenger eller tidsbegrenset uførestønad

- Introduksjonsstønad

Generelle krav til husstanden:

1. Alle i husstanden må i følge folkeregisteret være bosatt i boligen innen situasjonsdatoen for terminen.

2. Vedtak om eventuell trygdeytelse må være fattet innen situasjonsdato for terminen.

3. Søkeren/hovedperson må ha fylt 18 år (unntak dersom søkeren har egne barn).

Hvis du er enslig med barn kan du få bostøtte. Men du må ha under ei viss årsinntekt. Hvis du har overgangsstønad, eller annen trygd kan du få. Søk på kommunen din eller "husbanken bostøtte" på nett, der finner du masse info =)

Gifte og par kan og få, dersom de oppfyller visse krav.

Jeg får ikke, jeg er gift og vi har inntekt over grensa. Spurte for en venninne...

Skrevet

Da får nok ikke vi heller nei :-(

Skrevet

Jeg synest inntektsgrensa for samb/gifte er satt ALTFOR høyt!! Ser at dere venter nr 5, venter min nr 5 og (pluss at han har ei datter fra før) men min eldste på snart 14 år bor fast hos faren sin på Tverlandet.

Vi hadde virkelig hatt behov for den bostøtta. Vi har ikke mer inntekt tilsammen enn en vanlig mann har alene... Og vi skal brødfø de 5 (til tider 6) ungene vi har... Jada, vet vi har skaffet oss de ungene selv, men når man ikke FÅR mer jobb pga de har nok personale, og man ikke blir ansatt noe annet sted fordi man har magen oppunder haka, så burde det vært hjelp å få et eller annet sted!!

Men men... Tror det skal finnes en "bostøtte-kalkulator" et sted på nett... Der kan man kanskje regne ut om man kan få...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...