sus_86 Skrevet 7. februar 2008 #1 Skrevet 7. februar 2008 Var på kontroll hos lege for tre uker siden, alt var bra, fint blodtrykk og ikke noe ødem. Var ute i praksis på en ungdomsskole og alt var i fin form. Siste uken i praksis merket jeg at føtter, hender og ansikt begynte å hovne opp. Dette er jo ganske normalt i et svangerskap, og tenkte ikke noe særlig over det da jeg jo var i uke 31. Avsluttet 4 ukers praksis i Tromsø, og dro ”hjem” til mamma og hjembyen for å ta to uker praksis ved min gamle skole. Kom hjem og lo litt mens jeg viste mamma hvilken vannballong jeg var blitt. Hun ga streng beskjed om å oppsøke jordmor og få sjekket. Jeg nølte litt siden jeg jo hadde kontroll i Tromsø om to uker. Begynte i praksis og alt virket bra bortsett fra at jeg var plaget med synet på det høyre øye, med en sort prikk og dugg. Dro til jordmor etter mammas masing. Blodtrykket var så høyt at måleren først ikke klarte å måle det.. + 3 i urinen og vektøkning.. Ble sendt rett tilbake til Tromsø på UNN, der det ble konstatert moderat svangerskapsforgiftning med fare for at det skal utvikle seg. Så her ligger jeg å ikke vet hva som vil skje videre. De tar masse prøver og jeg har fått blodtrykksmedisin. Har fått beskjed om at det ikke vil bli så altfor lenge til de vil prøve å sette i gang fødselen, da de er redd for at det skal utvikle seg. Vi har fått omvisning på intensiv avdelingen for premature, der vår lille mest sannsynlig vil måtte ligge i kuvøse den første tiden. Huff.. ting går ikke alltid som planlagt. Er jo bare 32 uker, og den lille er jo ikke klar for å komme ut av mammas mage enda. Men heldigvis er folkene her kjempeflinke og tar godt vare på oss. Men det verste er å ikke vite hva som vil skje framover. Men det er bare å smøre seg med tålmodighet og håpe blodtrykket vil synke.
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 7. februar 2008 #2 Skrevet 7. februar 2008 OJ. Det var bra moren din maste! Det er viktig å ta sånne ting på alvor! Håper det går bra med deg!
Tassen79 Skrevet 7. februar 2008 #3 Skrevet 7. februar 2008 Uff... det var jammen meg bra at du hørte på mammen din! Takk gud for mammar (snart er du en selv:-) ) Lykke til! Det høres ut som dere er i de beste hender!
lille sprelle Skrevet 7. februar 2008 #4 Skrevet 7. februar 2008 Etter å ha gått litt i overkant lenge med en blodpropp i lysken før jul (Det gikk heldigvis bra - ser ikke ut til at hverken babisen eller jeg er skadet), har jeg ingen hemninger med å løpe ned jordmor eller lege om jeg kjenner noen symptomer på ting... Vi kjenner jo ikke igjen kroppene våre nå, så det er nesten umulig for oss å vurdere uten at ting og tang blir målt. Flott at du er i gode hender og flott at du sender ut "advarselen" til oss andre! Lykke til!
sus_86 Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 7. februar 2008 Det er nok litt for ofte at spesielt førstegangsgravide er redde for å ta kontakt med jordmor/lege. Mange er nok redde for å virke "hysteriske". Og som førstegangs, så vet man jo ikke hva som egentlig er normalt eller ikke. Men ta heller kontakt med jordmor/lege en gang for mye!
Yndig_stolt 2 barnsmor=) Skrevet 7. februar 2008 #6 Skrevet 7. februar 2008 Fikk sv.skapsforgiftning sist gang i uke 30. Ble tatt med hastesnitt etter 2 dager på observasjon. Ikke nå morsomt nei,men det er bra de har oppdaget det da=) kjempe bra at de har tatt deg med på omvisning og fortalt deg hva som vil skje framover!! fikk ingen informasjon selv og fikk rett og slett sjokk når jeg fikk se hvor liten hun var og hvor mange ledninger hun hadde på seg. Lykke til vidre,det går kjempe bra!!
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 7. februar 2008 #7 Skrevet 7. februar 2008 Uff, hørtes ikke noe spesielt kjekt ut dette her nei!! Godt du hørte på mammaen din iallefall og ikke ventet med å få sjekket det! Ønsker deg lykke til iallefall, håper de klarer å få ned blodtrykk og ting i sjakk sånn at du kan få ha lille nurket i magen lengst mulig.
snart mor til 3 Skrevet 7. februar 2008 #8 Skrevet 7. februar 2008 nei,i alle dager... så godt at du hørte på moren din!! er ikke alltid man ser like lett selv hva man burde gjøre....du får ha masse lykke til!! nei,ting går ikke alltid som planlagt...gjør ikke det...og når de ikke gjør det er mødre gode å ha ;-)
mamiladi Skrevet 7. februar 2008 #9 Skrevet 7. februar 2008 Jeg håper at det går bra med dere!!!!! Skal krysse fingrer og tær!!!!! Jeg ble helt på gråten her... Tenker på knøttet mitt som ikke er stort større enn ditt. Heldigvis blir du tatt godt vare på nå! Lykkeønskninger og klemmer!! :-)
Lillebror Skrevet 7. februar 2008 #10 Skrevet 7. februar 2008 hei,det blir å gå kjempefint. fikk ei jente i uke 33 blank 6 mars for 2 år siden. amalie er født på unn i tromsø og vi lå inne i to uker etter at hun var født. hun kom for tidlig pga for tidlig vannavgang og var ganske pjusken den første uka. de damene som jobber på nyfødt intensiven er helt supre,det er litt trist ikke å få ha babyen sammen med seg,men de trenger hjelp fpr å holde på varmen,de er for trett til at de orker å spise fra puppen.de legger en sonde ned gjennom nesen og til magen for maten.du må pumpe deg hver tredie time,men hva gjør man ikke for gullet! ellers er det bare å vente på at de skal "våkne".... når baby klarer å spise halvparten av tilmålt mengede selv fra puppen på hvert måltid får du ansvaret selv.men du får ikke vite når du får reise hjem før dagen før. lykke til,dette blir å gå kjempebra! du blir sikkert å være trist å lei deg,det er tungt å se barnet sitt i kuvøse,og det blir jo ikke som du hadde tenkt deg. med dagene går å plutselig er dere klare til å dra hjem
maria isabell Skrevet 7. februar 2008 #11 Skrevet 7. februar 2008 du er over uke 30 og da går det jo somoftest kjeme bra med babyen...veninne fekk babyen sin i uke 27 og det gjekk veldig bra:) slapp helt av...og kankje det ikke utvikkler seg noe mere og du kommer videre....du kan jo få sprøyte for lunge modning, legene har det jo under kontroll...trur dette går strålende:) lykke til:)
NormaJean Skrevet 7. februar 2008 #12 Skrevet 7. februar 2008 jeg håper faktisk for din del at du får satt igang fødselen når tiden er inne. Pre-eklampsi er svært alvorlig, spesiellt for mor, og eneste kur for dette er å føde. Du er såpass langt på vei at jeg tipper sykehusets terskel for å sette i gang fødsel er veldig lav. De kommer til å passe godt på deg, håper de holder deg inne til observasjon lenge. Dette kommer til å gå kjempe bra, men pass på at de sjekker blodtrykket ditt og hadde jeg vært deg hadde jeg krevd å få blodtrykksenkende behandling. krysser fingrene for deg og håper det går bra. du må holde oss oppdatert
Deidei Skrevet 7. februar 2008 #13 Skrevet 7. februar 2008 Hei.. Dette var nesten som å lese om meg selv for snart 11 år siden. Jeg husker ikke alle detaljer (siden det er lenge siden). Men jeg ble lagt inn på sykehus i uke 32 pga svangerskapsforgiftning. Jeg hadde en vektøkning på 10 kg på en uke..Så ut som en vannballong.. Hadde visst mye eggehvite i urin og så høyt blodtrykk at det var 3 sifret både over og under trykk... Jeg ble liggene på sykehuset i 4 uker. Helt greit egentlig. De tok prøve hver dag og holdt meg til observasjon. Jeg var da førstegangsfødende og 22 år gammel. Visste ingenting om dette så jeg gjorde det jeg ble fortalt. Sykehuset holdt meg under oppsyn i 4 uker så jeg kunne overskride uke 36 for å ta keisersnitt.. Og det gikk supert. Jeg fikk ei fin og sterk jente på nesten 3 kg, 4 uker før termin..... Hun hadde 1 time i kuvøse, men var sterk og fin...... Jeg ønsker deg masse lykke til.. Gjør som de sier så går det bra... Smør deg med tålmodighet og styrke... For hver dag som går blir barnet sterkere.. Mange klemmer til deg..
kua kalva,drektig igjen Skrevet 7. februar 2008 #14 Skrevet 7. februar 2008 tenkte jeg bare sku si at de på UNN er veldig flinke,var der selv i 2 mnd å var innom kuvøseavdelingen, men trengte heldigvis ikke å havne der inne, fikk premature rier i uke 25 men de klarte heldigvis og stoppe det
sus_86 Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #15 Skrevet 13. februar 2008 Hei igjen! Skulle bare fortelle at lillepia kom til verden den 8 februar. 1580 g, 40 cm. Hun er sterk og sulten Eneste at det er litt trist at jeg ikke kan være med henne hele tiden :/ Vil jo holde og kose hele tiden! Men jeg vet at det kan jeg gjøre så mye jeg vil etterhvert. Ble satt igang, og alt gikk kjempebra, og hun trengte bare litt pustehjelp i begynnelsen. Blodtrykket mitt er enda ikke begynt å synke, så må ligge til observasjon. Men jeg er i syvende himmel med verdens vakreste jente
*novemberbebbis* Skrevet 13. februar 2008 #16 Skrevet 13. februar 2008 Hei sus_86. Nå ble jeg rørt, så fint at alt gikk bra og at du fikk føde vanlig (regner med det var det du gjorde siden du ble satt igang). MASSE GRATULERER med den lille jenten din, flott å høre at hun er sterk og sulten! Skjønner at det er trist at du ikke får holde henne masse nå, men som du sier, det får du gjort så masse du vil senere! Må få si lykke til til deg også da, håper blodtrykket ditt vil synke til normalt igjen, ikke greit alt sammen. Men, det er vel verd litt slikt så lenge lille frøkena di har det bra:)
Crazywoman Skrevet 13. februar 2008 #17 Skrevet 13. februar 2008 LYKKE TIL!!!!! Håper alt fremdeles står bra til og at du snart kan få kose og klemme og være mamma og baby og ha det kos!!!!
Kakebakesøte Skrevet 13. februar 2008 #18 Skrevet 13. februar 2008 Huff, det var en uventet vending i svangerskapet for deg. Bra moren din reagerte som hun gjorde! Viktig å ta symptomer på alvor, men skjønner deg godt som tenkte at alt dette her er jo vanlig... Ønsker deg lykke til og håper at blodtrykket ditt synker. At den lille kanskje får være i magen din litt lenger. Men uansett, vi bor i et godt land med meget gode leger og pleiere, om babyen må ut så går det nok veldig bra likevel!
smuppemor Skrevet 13. februar 2008 #19 Skrevet 13. februar 2008 Ååh...hun var jo liten da...men bra d går bra!! Flott hun er sulten så hun kan spise masse og vokse seg stor og sterk! Hvis du orker d etterhvert så hadde d vært spennende med litt oppdateringer:) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå