Gå til innhold

Helsevesenet korrigerer henne ikke!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mi tulle ble født i uke 34.4, helsestasjonen korrigerer ikke noe særlig på henne og kaller inn til kontroller etter fødselsdato (ble også satt opp på barselgr etter fødselsdato, ikke termindato). Da ser de jo at hun ligger litt etter jevnaldrende...Var i kontakt med en fysioterapeut og hun sa det samme 'jeg forholder meg til henne som en 7,5 mnd' (og ikke 6 mnd som hun egentlig er...). Blir dette riktig? Vet at hun ikke er mye prematur, men synes det urettferdig overfor tuppa hvis hun blir sammenliknet med jevnaldrende som hun ikke er ment å matche enda...Eller hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei=)

Du vet sikkert at "grensen" for prematur går ved 37 uker, dersom barnet fødes i uke 37 eller senere regnes det ikke som prematurt. Snuppa di er jo "egentlig" bare 2 uker prematur på en måte...=) Og det er jo kjempebra! Uansett tror jeg nok helsestasjonen fanger det opp dersom det skulle være noe med datteren din, så ikke bekymre deg du. Lykke til videre..

Skrevet

Gutten min er født i uke 33, og han blir heller ikke korrigert. Hs forholder seg til da han ble født. Barselsgruppa er også etter hans alder. han blir alikevel ikke sammenlignet med andre barn på sin alder. Hs gjør det hele tiden klart at han kan henge litt etter. (Noe han ikke gjør, men det er en annen sak). Hun forventer ikke det samme av han som de andre barna

Men det blir jo riktig ang kontroller og slik at de går etter fødselsdatoen når de ikke er mye premature, men tanke på vaksnine og slik. Ihverfall det hs fortalte meg

Skjønner alikvel godt at du føler det litt feil, men tror de gjør det slik på de fleste helsestasjoner når barnet ikke er så veldig prematur

Skrevet

Riktig eller feil?? Ikke godt å si..

Det er naturlig at jo mindre prematur, jo raskere henter man inn sin faktiske alder - i de fleste tilfeller i alle fall.

Samtidig er det veldig store variasjoner i utviklingen til babyer, om de nå er premature eller fullbårne.

Når det er sagt, så er jeg også litt usikker på kompentansen til premature rundt omkring i landets helsestasjoner.

Vi er heldige, bor i en kommune med et fult oppfølgingsteam som jeg har brukt helt fram til 2 års alderen.

At de forholder seg til hennes faktiske alder er en ting, men de sier jo at hun ligger litt etter - forhåpentligvis uten å stresse det?

Så de tar nok hensyn, uansett så er det ikke rettferdig å sammenligne barn selv om de er født på samme tid. Finnes mange individuelle forskjeller.

Uansett, lykke til og kos deg med tulla di :)

Skrevet

ARRGGHH blir så sint når jeg hører dette. Helsestasjon og fysioterapeut tar HELT feil. Alle som er født premature dvs før uke 37 skal korrigeres. Du burde vært i en barselsgruppe med barn som er født til ditt barn sin termindato eller senere. Når det gjelder vaksiner m.m. så er du sikker kjent med at de ikke skal korrigeres i forhold til prematuritet. I tillegg viser forskning at barn utvikler seg senere utenformors liv enn i magen, slik at i mange tilfeller "hjelper" det ikke tilstrekkelig å korrigere for antall uker født prematurt. Når du møter så mye uklokheter i helsevesenet, så håper jeg likevel ikke at du mister troen på at barnet ditt utvikler seg i positiv retning.

Skrevet

Anonym skrev;

Du vet sikkert at "grensen" for prematur går ved 37 uker, dersom barnet fødes i uke 37 eller senere regnes det ikke som prematurt. Snuppa di er jo "egentlig" bare 2 uker prematur på en måte...=

---------------

Totalt feil, og du er på bærtur ;)

Er ungen fem uker for tidlig født så er babyen fem uker prematur og dermed helt og holdendt basta ;)

De to ukene to snakker om, kan nemlig desverre utgjøre stor forskjell........ Er nemlig en grunn til at dem har satt grensen til 37.

Skrevet

Mi tulle ble født i uke 34.4, helsestasjonen korrigerer ikke noe særlig på henne og kaller inn til kontroller etter fødselsdato

--------

....har du mulighet så krev å få skiftet til ei helsesøster med iq større enn skonummeret. Dem skal korrigere, så enkelt er det. Men, i tillegg så kan dem også informere om at uti fra alder så kan noen det og det. Dette for å gi deg en pekepinn hvordan akkurat din prematurbaby ligger an i løypa. For akkurat det kan variere svært.

Når det gjelder barselgrupper så fikk jeg velge selv. Jeg valgte ei gruppe som lå sånn cirka midt i løypa til meg og det fungerte greit nok.

Likedan, be om en fysioterapaut med kunnskaper om og ERFARINGER med premature. Er desverre ikke alle disse helt nødvendige kunnskapene.

Legene har sagt til meg at dem korrigerer først for prematuritet til første fylte år. Deretter blir frem til andre leveår tatt med i betraktning hvis det er grunn til det. Først når småttisen er fylt to kan man begynne å sammenligne, men selv da kan det være forskjeller som man kan se gjennom mesteparten av hele det andre leveåret også.

.....og ellers så varierer det selvsagt fra småttis til småttis hvilke utslag det gjør at de er småttiser. Noen henter det igjenn med et smil, mens andre som tøtta mi blir slitende med deg lenge. Sånn er det desverre bare.

Skrevet

Takk for oppklarende svar :) og bra at magefølelsen min stemte mht at dette ikke var helt riktig overfor tuppa. Skal ta det opp med hs med en gang!

Skrevet

Her endret nick siden sist visst noen lurte, he he :)

HI

Skrevet

da har jeg også fått feil informasjon da.. nå ble jeg litt irritert..

men jeg vet ikke om jeg burde klage, fordi lillegutt ligger på nesten lik linje som sine jevnaldrene(ikke korigert), bare litt mindre av vekst.

Men det er irriterendes at jeg ikke har fått riktig informasjon. Ikke har vi fått oppfølging hos fysio heller. Skjønner at det er vanlig og få oppfølging der.

Skrevet

Skjønner at det er vanlig og få oppfølging der.

*Vero*87

-----------

.........ikke direkte vanlig, man må som oftest stå på selv.

Jeg er vel en av de "eldste" brukerne her, og har desverre litt for mye (dårlig) erfaring å vise til.

Du har i utgangspunktet ikke krav på hjelp/oppfølging jfr lovboka.

Men, du må selv stå på og KREVE på et eller annet grunnlag.

Disse grunnlagene kan f eks være;

Prematur, dysmatur, hvilken uke født i, liggemåter, videre utvikling, mors oppfatning, sammenligning med andres eller egne barn.

Selv valgte jeg den enkleste løsningen. Du skal ved utskrivning fra kuvøsen ha et "spesialmøte" med bl a kontaktsykepleier og andre fagfolk. Jeg gjorde det klart at fysioterapaut skulle være avklart og avtalt før hjemreise fordi -jeg- mente å se at tøtta allerede da begynte å få favorittside å vende seg mot. Resultat;

Fysiodama ble faktisk klar og hs var innom på langbesøk like før hjemkomst. Har fungert helt perfekt. Men, det har krevd at jeg har stått på konstant. Nå har desverre tøtta mi fått en del senvirkninger og viktigheten av å kunne KREVE viser seg nesten daglig.

Og det stopper ikke med krav-mentaliteten her ;)

Før barnehagestart; Skaff legeattest på prematur og søk spesial-inntak. Legg med eget skriv hvor du i korte ordelag nevner at pga prematuritet og f eks litt liten modning eller fordi henger litt etter motorisk så krever du spesialinntak. For nemlig om du ikke får det, men det viser seg at dere trenger ekstra hjelp underveis, så letter det saksgangen. Får du godkjent spesialinntaket så har du også krav på ekstra oppfølging hvis det viser seg nødvendig.

.....og opplever du vekstproblemer/spiseproblemer, så er du i samme båt som kanskje over halvparten av oss som har "hverdagsproblemer". Men, de kan løses. Og hjelper ikke norsk mat, så finnes det tysk barnemat for babyer opp til 20mnd, og jeg kjenner desverre snart alle barnematbutikker i nord-tyskland ;/

.......og har du andre problemer kan du også kreve bl a hjelpestønad.

NB; Jeg svarer nå i genrelle vendinger, og ikke konkret. Noen vil aldri ha en ekstra bekymring bortsett fra at boka sier at ungen skal gå 12mnd men blir 13mnd før ganglaget sitter, og noen vil sitte helt eller delvis i min situasjon.

Og, er det noen som har spesielle/konkrete spørsmål, så er det bare å starte opp en ny tråd, og jeg skal svare på bakgrunn av det jeg har opplevd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...