Kakebakesøte Skrevet 7. februar 2008 #1 Skrevet 7. februar 2008 Hvordan har dere gjort det dere som har flere barn? Tenker på oppmerksomheten rundt denne lille babyen, det vil jo bli en stor overgang for tulla på straks 2 og plutselig få en lillebror. Vi har jo snakket om det, men hva hun forstår og ikke forstår er ganske vanskelig å vite. Hvordan skal vi som foreldre håndtere dette best mulig fra første dag disse to småtrollene møtes? Jeg kommer til å være ganske obs på dette, det vet jeg - men er det noen som sitter inne med noen gode tips de vil dele?
Tassen79 Skrevet 7. februar 2008 #2 Skrevet 7. februar 2008 Jeg har tenkt mye på dette jeg også, har en gutt på 3år. Vi har snakket med han om det, men hva han forstår vet jeg ikke. Men jeg tror at dersom vi er obs på at dette kan bli tøfft for storesøskene, så skal vi få det til. VI har snakket om at han kan være med på stellet. Det han snakker mest om er at han skal gi babyen mat, melk på flaske. Vi har han i barnehagen, så jeg tror vi må fokusere på han når han er hjemme. Og babyen når han er i barnehagen og når han har lagt seg. Tror du ikke det? Tror vi skal klare dette kakkebakesøte!
UngVoksen-over termin Skrevet 7. februar 2008 #3 Skrevet 7. februar 2008 Min datter var 2 år og 2 mnd da jeg kom hjem med lillebror.. Det dere skal være litt obs på - er at når du kommer hjem fra klinikken med den bitte lille babyen - blir plutselig store søster eller store bror en kjempe svær baby i dine øyne... Hun/han som du forlot før du dro - var da din lille baby - men når du kommer hjem virker hun/han så utrolig "voksen"... Det er lett å glemme at den lille fremdeles er baby - og trenger masse kos og oppmerksomhet. Spesiellt vanskelig kan det være når du sitter og ammer - og den "store" ser sitt snitt til å gjøre ugagn på kjøkkenet eller andre steder - for å få din oppmerksomhet... Satt på spissen blir det nesten slik at " gå ut og skjær deg en skive - mamma ammer..".. ha ha ha.. Ikke at man sier det - men man føler den lille er så utrolig liten - og at den andre er blitt så stor at de nesten kan klare seg selv... Helt satt på spissen altså.. Mitt råd: Kos masssssse med den eldste! Ikke snakk bare om babyen! Ikke kjeft om den eldste stjeler smokken til den lille ... De er bare små babyer de også... selv om de overnatten ble kjempe stor!
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #4 Skrevet 7. februar 2008 3 åringen vår er utrolig spent på å bli storesøster. Faktisk er det slik at hun våkner hver natt i ett-tiden og kommer inn og ligger i sengen med oss. Tror hun føler hun må ha kontrollen på hva som skjer, selv om vi har lovet å vekke henne når vi skal på sykehuset når lillesøster "banker på og vil ut" osv. Hun har fått plukket ut en bamse som vi har pakket inn sammen og som skal være presang til lillesøster fra henne, og hun prater hele tiden om alt hun som storesøster kan hjelpe til med. Vi har planlagt å kjøpe storesøster-presang når babyen kommer. Dvs 3 åringen (snart 4) og pappaen skal på dyrebutikken og kjøpe enten akvarium eller hamster som skal være hennes (og vårt selvfølgelig). Håper at dette kan være an aktivitet som hun og særlig pappaen den første tiden kan holde på med sammen, gi mat, skifte på bur og kose med. Har ikke lyst til å kjøpe leke til henne fordi da blir hun jo sittende med den alene på rommet. Bedre å kjøpe noe som gir oss litt aktivtiet og kvalitetstid med 3 åringen, så får vi se om det har den effekten vi ønsker Tar forresten gjerne i mot synspunkter på dette!
Kakebakesøte Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 7. februar 2008 Takk for svar alle sammen. Blir spennende dette. Jeg har tenkt til å gjøre som nevnt i svarene å kose med eldtejenta mye når hun er hjemme fra barnehagen. Så får pappan ta seg mye av minsten. Jeg vet ikke om vi er heldigstilte når det gjelder dette med å være litt "dalt". Hun er en pappadalt, da spesielt når pappan er hjemme. Elsker å herje med faren sin. Kanskje dette gjør det enklere? Hadde man bare hatt en fasit Og det at hun skal få lov til å være med på aktivitetene rundt babyen er også viktig. Men det blir spennende å se hvordan teori og praksis fungerer, ofte er det ikke helt forent disse to Lykke til alle sammen!
Dehymuls Skrevet 7. februar 2008 #6 Skrevet 7. februar 2008 Det er viktig å fortelle henne hva hun kan gjøre med babyen og ikke bare hva hun ikke kan gjøre. Viktig å vite at hvis hun begynner med rampestreker så er det pga oppmerksomhet og ikke fordi hun er slem. Så da er det bedre å snakke med henne om det enn å gi henne konsekvenser for å være slem. De som kommer på besøk kan gjerne ha med en liten gave til henne og, ikke bare til babyen. De bør gi henne oppmerksomhet først, babyen ligger jo bare der og venter uansett. Jeg har ordnet gave til babyen fra storebror og gave fra babyen til storebror. Hverdagene burde iallefall gå greit, siden det ikke er mange timer etter barnehagen hun er hjemme før hun skal legge seg. Da er det jo bare å vie sin tid til henne hovedsaklig.
Caramell, 3-barns mamma! Skrevet 7. februar 2008 #7 Skrevet 7. februar 2008 Vi har 13 mnd mellom våre to første.. Fikk beskjed på føden, at vi burde venne babyen til å sove på eget rom på dagen, slik at ikke eldstemann måtte se henne hele tiden. Så måtte vi finne tid til å kose bare med eldstemann, slik som før babyen kom.. Pappan tok seg av babyen mens jeg koste litt ekstra med lillegutt osv. Vi hadde ikke noe sjalusi problem ovehodet, fordi jeg tror kanksje han var for liten til det? Tror det kan være lettere å få de såpass tett, enn med 2-3 år imellom, som det blir denne gangen.. da er de mye mer sta og egenrådige..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå