Gå til innhold

Er det normalt at foreldre/svigerforeldre "spanderer" bryllupet for en?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Moren min snakker som om det er en selvfølge? Er det det? Hehe... Bare kom til og tenke på det midt på svarte natta... Kjeder meg må skjønne.. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke her hvertfall.

Vet om flere hvor foreldrene har betalt en (god) del av gildet.

Men en selvfølge er det nok ikke.

Heldig du :)

Skrevet

jeg vet ikke hva som er normalt, men om mine foreldre hadde hjulpet til med noe så hadde det kansje vært 1 tusenlapp eller 2. men de er ikke til og fortså seg på ;-)

Skrevet

Kommer litt an på alderen når en gifter seg, men mange foreldre vil gjerne sponse litt.

Har et par venner som fikk barn tidlig (tenåra) og gifta seg tidlig - de fikk mye hjelp. Hadde jo bedre ting å bruke penger på:)

Venner av oss som gifter seg senere i 20 åra og etter 30 betaler det meste eller alt selv. De jobber og har ofte planlagt det lenge.

En annen ting er at om foreldrene betaler bør en nok ta litt mer hensyn til hvem en inviterer og kanskje velge en form som hele familien kan takle. Betaler en selv har de rundt en lite å si.

"Tante Magda er ikke invitert i et vennebryllup" sa bror min og betalte alt selv:)

Skrevet

Hvor normalt det er vet jeg ikke, men har hørt om ganske mange der foreldre og svigerforeldre spleiser. Vi har gått for den løsningen. Svigers betaler ca 1/3, mine foreldre 1/3 og vi betaler litt selv også. En veldig grei løsning. Føler vi har liltt mer å si når vi faktisk betaler like mye selv. ( vet at det er vår dag osv. men ikke like lett å stå på sitt hvis man får alt betalt føler jeg da=))

Skrevet

Ikke hos oss desverre ;)

Skikkelig heldige dere :)

Skrevet

Ja'a.. Men her blir det nok ikke noe bryllup før om maaange år.. Vi er ikke helt klare tror jeg.. Selv om vi har barn, hehe :-)

Så blir sikkert ikke før begge er ferdig utdannet og fått fast jobb, og innen den tid har vi sikkert råd til det selv.. Hadde vært greit og fått finansiert det fordeom, men tviler på at svigers har råd til det.. Mamma og pappa har sikkert råd, men som noen sier her oppe, så må man liksom be gjester etter foreldrenes "ønskeliste" og.. ;-)

Hvor mye koster bryllup egentlig? Hvis man ser bort i fra sånne "rikmannsbryllup" da, hehe..... :)

Skrevet

Det er jo en levning fra den tiden barna flyttet rett hjemmefra og ikke på noen måte var etablert, verken med jobb eller bolig.

Nå tjener vel de fleste penger sjøl og har både møbler og det de trenget til hjemmet.

Spøres jo hvor mye foreldrene eier. Et bryllup skal jo ikke være noe en ruinerer seg på. Dessuten må hun jo få bestemme veldig mye da!

Skrevet

Gammel gammel skikk sier at den kommende ektemannens foresldre betaler drikke, mens brudens foreldre betaler resten. Men dette er noe som er gått bort ifra for leeeeenge siden. Bryllup nå er jo ikke som det da var, og nå er det vel mer vanlig med at de av foreldrene som har noe å bidra med gjør det, ellers er det brudeparret selv som må stå for betalinge. Synes det blir mer riktig slik også.

Skrevet

Jeg forventet ingenting - men vi fikk 50000 av mine foreldre da vi giftet oss. Ble helt satt ut jeg. For mine foreldre er ikke akkurat av den spandable sorten. Men de kom godt med - og vi hadde en fantastisk dag!

Skrevet

Det varierer vel, men vi fikk penger av både mine foreldre og svigerforeldrene mine.

Det var mannen min og jeg som inviterte og arrangerte bryllupet, så pengene vi fikk var for å dekke utgifter + at snille pappa`n min ville spandere kjolen på meg :o)

Skrevet

Vi fikk hjelp, og jeg "forventet" det, fordi jeg visste det var satt av penger til det. Men det er ingen selvfølge å få slik hjelp, bare veldig hyggelig. Jeg kommer til å hjelpe mine barn med penger til bryllup, hvis jeg har råd.

Skrevet

Det kommer litt an på situasjonen og på økonomien til foreldrene. Hvis dere ikke er etablert med hus og barn er det mer naturlig at foreldre spanderer enn om dere har barn og har bodd sammen lenge. Men det er ingen selvfølge lenger at man får hele bryllupet dekket. Før var det brudens foreldre som spanderte, mens nå er det mer vanlig at begge parter betaler. Vi fikk sponset noe fra begge parter, men betalte myyye selv. Men vi hadde vært sammen lenge og hadde barn sammen, så da regnet vi med at vi måtte dekke alt selv.

Skrevet

I baede min og gubben sin familie er det vanlig. Da vi giftet oss betalte vi litt, svigers litt og mine foreldre litt. Hjalp i massevis det!!!

Skrevet

Tidligere, i riktig gamle dager, så var det en selvfølge. Men i dag er det absolutt ikke en selvfølge. Hyggelig for de brudeparene som har foreldre med slik økonomi at de kan hjelpe, men etter min mening bør ikke brudepar i dag ta dette som en selvsagt ting. I dag er jo de fleste samboere osv. før de gifter seg, og er i jobb, og da bør de kunne betale det meste selv.

Som en annen over her sier, det var jo noe helt annet dengang brud og brudgom flyttet rett hjemmefra til felles bo den dagen de giftet seg. :-)

Skrevet

Mamma og pappa insisterte. Hun sa det er ikke hver dag en gifter bort dattra :)

men vi hadde et billig bryllup da, maks 20.000 i alt..

Skrevet

vi forventet ikke noe hjelp og regnet heller ikke med å få hjelp. men vi fikk likevel ca 15 000 kroner tilsammen fra mine og min kjæres familie. Vi hadde et lite bryllup da, så disse pengene kom veldig godt med=). Men vi hadde aldri blitt sure eller fornærmet om vi ikke hadde fått noenting.

Skrevet

Vet ikke hvor vanlig det er nå lenger nei. Men da vi giftet oss for 4 år siden (da var vi 20 år begge to) så betalte vi klærne våre selv, mens foreldrene våre og svigers delte på resten av utgiftene. Vi hadde et ganske rimelig bryllup da, gjorde veldig mye selv, så jeg tenker det ble ca 20.000 på hver av oss tre parter, altså 60 til sammen.

Gjest Mylian er Mambo-Mamma
Skrevet

Vet ikke.. Tror moren min glatt hadde betalt det... faren min hadde vel gitt meg en 500lapp og sagt at det dekker maten..

hehe. forskjell på folk merkerj eg ;-)

Skrevet

Jeg synes det er vanlig at foreldrene er med å betaler noe.. Hvertfall så har foreldrene til mine venner og mine egne foreldre gjort det..

Vi får penger både fra mine foreldre og svigers når vi skal gifte oss i august..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...