miramora Skrevet 6. februar 2008 #1 Skrevet 6. februar 2008 Jeg er ganske fortvilet. Min lille datter blir slått så godt som hver dag i barnehagen. Det er den samme plageånden (en gutt). Han slår med falt hånd og det er i kinnene. I dag slo han med en lege og hun fikk et merke like under øyet. Til tross for at jeg har tatt dette opp flere ganger gjentar det seg. Etter dagens "ulykke" føler jeg ikke at jeg kan levere henne der før jeg er sikker på at hun er trygg. Noen som kjenner til rettighetene man har som forelder? Kan jeg kreve at gutten som slår blir flyttet til en annen avdeling? Og er det normalt at (små) gutter slår jenter?
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #2 Skrevet 6. februar 2008 Kan ikke du riste litt i ham neste gang du henter henne da?
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 6. februar 2008 #3 Skrevet 6. februar 2008 Tror nok det er like vanlig at jenter slår gutter som at gutter slår jenter...
*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 6. februar 2008 #4 Skrevet 6. februar 2008 Uff, dette hørtes ikke kjekt ut :-( Jeg aner ikke hvilke rettigheter du har, men hvis ikke du når inn hos personalet ville jeg vurdert å ta det opp med foreldrene til gutten. Kanskje det er en årsak til at han slår. Søsteren min og jeg fikk barn i samme år, hun fikk i mars, og jeg i september. Sønnen hennes var tidlig ute motorisk, og datteren min tidlig ute verbalt og mentalt. Så han var mye "slem" mot henne når vi var sammen. Det ble så ille at datteren min til slutt ble redd for han. Vi kunne ikke slippe øynene på de ett eneste sekund. Tok det opp på helsestasjonen, og der trodde de at det kunne være kommunikasjonen. Han ble veldig frustrert over henne som var så flink til å snakke, han begynte ikke å snakke før han nærmet seg 3 år, mens min snakket fra hun var ett år. Så når han ikke fikk utløp verbalt, slo, kløp, kloret og dyttet han henne. Det har heldigvis gitt seg nå, og de er fremdeles perlevenner:) Kan det være et liknene problem mellom denne gutten og jenta di? Uansett synes jeg det er dårlig av bhg å ikke ta tak i dette. Trøsteklem til deg og jenta di
ano`num *17.03.10* Skrevet 6. februar 2008 #5 Skrevet 6. februar 2008 Det er ikke normalt at et barn slår hver dag. Det er ikke normalt at det skal gå ut over samme barnet hver gang. Det er normalt at personalet reagerer, og tyr til handling. Rettigheter kjenner jeg ikke til. Tror ikke det finnes noen lover og regler på det. Foruten de mer etiske..... Et barn må få føle seg trygg i bhg! Har du snakket med personalet om dette? Er det de som forteller deg at denne gutten slår, eller er det barnet selv? Barn har en tendens til å si slikt. Hver dag! Uten at det egentlig ligger noe mer vondt en vanlig lek i det. Så landt du da ikke ser skader av det seff. Vi hadde også samme fenomenene da pia gjekk i bhg. Var en gutt der som alltid gjorde noe galt. Slo henne, kalte henne, skubbet når de var ute, tok fra henne leken etc. På hver bidige samtale ble de to der nevnt. Foreldresamtale altså. At de stadig pirtet i hverandre og var uenige. Mens de i neste øyeblikk var sjelefrender og "stengte" de andre ute fra leken. Ofte kunne også jenta vår fortelle om mindre heldige episoder i bhg, hvor hun gjorde denne gutten om til "bad guy" mens det egentlig var hun selv som var selve skurken. Hun snudde rett og slett om på rollene for å få seg selv til å virke som den gode. I dag er de eldre, og går i samme klasse. Fortsatt har de samme forholdet. Har gitt seg litt nå da. Hører ikke om han daglig lenger. Kanskje det er noe av det samme hos dere?
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 6. februar 2008 #6 Skrevet 6. februar 2008 Ehhh? Kreve at gutten bytter avdeling???? Noen barn er desverre sene i utvilingen på forskjellige ting, noen med prating,noen med gåing og noen med sosiale problemer-...Hvor gamle er barna? Ta det skikkelig opp med de som arbeider der og be dem lære denne lille "plageånden" å omgås andre barn... Han har nok funnet ut at jenta di ikke tar igjen, det er nok derfor han "tar"henne hele tiden... De er som regel slik disse små "plageåndene"... Noen barn tar laaang tid før de lærer å "knekke" disse sosiale kodene...
miramora Skrevet 6. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 6. februar 2008 Kan kanskje være noe i det. Mamman til gutten jobber på samme avdeling noe som gjør dette ekstra ugreit. Det virker som om gutten er veldig intersseert i å få kontakt med henne men han kaster ting på og slår henne for å oppnå dette. Skal prøve å snakke med han for å sjekke språket. Men jeg vil ikke risikere at det skjer igjen. Så at han slengte en diger og tung leke som snittet over hodet hennes. Han har i tillegg kastet seg på henne bakfra, presset gress i munnen hennes osv. Noen som vet noe om rettighetene hennes/våre?
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #8 Skrevet 6. februar 2008 Om han flyttes vil jo det bare medføre at andre barn blir slått? Hvor gamle er de? På liten avd. var det noen som slo og bet regelmessig, men de får slutt på det. Tror ikke dette har noe med kjønn å gjøre.
miramora Skrevet 6. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 6. februar 2008 Jeg tok det ikke så alvorlig den første tiden - før hun begynte å komme hjem med merker i ansiktet. Ingen skal behøve å bli plaget og slettes ikke som tre-fire åring. Hører gjerne fra andre med erfaring - som f eks jobber med barn.
miramora Skrevet 6. februar 2008 Forfatter #10 Skrevet 6. februar 2008 Tre-fire år. Hvordan får de slutt på dette?
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #11 Skrevet 6. februar 2008 Har vært i samme situasjon med datteren min... Gikk omtrent ikke en dag uten at hun kom hjem og var lei seg. Det var tre stk som beit, slo, klorte og lugget, og hun var hakkekyllingen. Tok det opp med de ansatte, og de prøvde halvhjertet og gjøre noe med det, men det stoppet ikke. Det hører til historien at de som plaget var ungene til de som jobbet der... Jeg tok henne ut av barnehagen til slutt, men det er det jo ikke alle som kan.. Du må ta dette opp med de ansatte igjen. Du kan ikke tolerere det. Får håpe det ordner seg:) Synes veldig synd på jenta di.
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 6. februar 2008 #12 Skrevet 6. februar 2008 dette minnte meg om en (eller ikke bare en) episode i gamle barnehagen til jenta mi. hun hadde sagt en stund til meg at han gutten er slem med meg. og jeg kunne tydelig se at hun var lei seg og litt redd. jeg så hver dag at personalet "slet" med han, han var en Brutus", kranglet og sloss- dyttet og stjal leker osv. lyet ikke de voksne- terget de- rakkte tunge og løp rundt og var helt "umulig" merket at ungene var redd han. så en dag da jeg kom inn porten og jenta mi sprang meg imøte, kom han bort og rev henne ut av armene mine, skubbet henne vekk fra meg, og liksom skulle til meg, og så på jenten min og gliste. jeg reiste meg opp og sa, hva er det du gjør??! med småhissig stemme. jenten min ble kjempe lei seg så jeg løftet henne opp og vi gikk i garderoben. da vi var på vei ut av porten igjen, kom hgan full fart med sykkel og kjørte rett i henne! jeg uten å gjøre kjempe nr ut av det, tok tak bak på sykkelen og dro han forsiktig vekk mens jeg fortsatte praten med en ansatt. så tar han faen meg sats og kjører i henne en gang til og jenta mi får jo vondt! da ble jeg faktisk skikkelig forbannet! tok tak i jakkeryggen på gutten, drog han rimelig hardt vekk og kjeftet (rimelig streng-forbannet, høyt) på han og spurte (det datt ut av meg) hva er det i veien med deg??!! sånn her finner jeg meg IKKE i! ser jeg at du gjør slikt flere ganger får du med meg å gjøre!!! det var høy nok kjefting til at de ansatte snudde seg å så på hva det var som skjedde- så kom det en ansatt og geleidet han bort. jeg sa ingenting mer enn hadet og gikk (ingen unskyldning for at jeg ble sint- var egentlig litt sur på personalet som ikke grep inn- de sto å så på at han plagde henne) ingen sa noe som helst i ettertid, og for meg virket det nesten som om de var glade for at jeg hadde vert såppass krass med han men helvete altså! jeg ble SKIKKELIG forbanna! har aldri kjendt det sånn hverken før eller etter (på et helt villt fremmed barn)
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 6. februar 2008 #13 Skrevet 6. februar 2008 Denne lille gutten har enten problemer som du ikke vet om(Da bør han selvføgelig følges mye av de voksne på avdelingen) Eller så er han rett og slett sen med å knekke disse sosialekodene... Det er ikke sikkert at det kun er din datter som blir slått og slikt, med det er svært viktig at de på avdelingen prøver å lære ham å omgås de andre barna... Han må no ha det inn med te-skje... Legg på litt, si at datteren din drømmer om dette o.s.v... Kanskje de griper fatt i det da? Denne lille gutten får problemer senere hvis han ikke snart lærer seg dette...
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #14 Skrevet 6. februar 2008 Det er jo noen barn som er litt mer utagerende enn andre, og de barna som ikke har et altfor godt språk kan kanskje holde på uvanene lenger. Blir jenta alvorlig skadet må de sette inn vernetiltak, men det høres jo ut som dette kan ordnes med vanlige oppdragelse i bhg. En har jo ofte tema en jobber med, og kanskje vennskap kan være et godt tema for avd.? Hva en ikke gjør/gjør når en er venner? Tror ikke du har noen rettigheter om dette ikke er svært alvorlig vold og om det ikke er noe spesielt med gutten som gjør at han trenger oppfølging. Har en jente i bhg. som alltid har en voksen på henne fordi hun har problem med aggresjon pga. hjerneskade. En annen ting jeg har observert er at barn med eldre søsken ofte er litt voldsomme i leken. Eldste minn trodde han var en porselendukke når han begynte, lillemann hærjer mer.
miramora Skrevet 6. februar 2008 Forfatter #15 Skrevet 6. februar 2008 Jeg har snakket med barnehagen - senest i dag. Og - jo jeg er redd gutten blir en værsting hvis noen ikke setter stopper for dette. Moren jobber på samme avdeling og det er jo ikke heller bra. Noen må sette en stopper for han. Det er trist at barn har så lite med rettigheter. Arbeidstilsynet passer på de ansatte - mens det tilsynelatende ikke er noen regler for barna. Troste greier. Men datteren min blir hjemme fra i morgen - så får vi se om det ordner seg til uken.
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #16 Skrevet 6. februar 2008 Ser igjen det samme som det var med mi da... Det var ungene til de ansatte... Ikke bra!
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 6. februar 2008 #17 Skrevet 6. februar 2008 Hmmm, tror bare du utsetter problemet hvis du holder henne hjemme jeg...Hva med å skrive en mail til styrer hvis du føler du ikke blir hørt? Klem fra mamma til en tidligere liten "bajas"
miramora Skrevet 6. februar 2008 Forfatter #18 Skrevet 6. februar 2008 Det er styrer jeg har snakket med. Hun lovet at ting skulle ordne seg i dag morges. Når jeg hentet var datteren min blitt slått med en sto leke i ansiktet (rett under det ene øyet). Jeg ringte styrer og fortalte at hun blir hjemme ut uken.
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #20 Skrevet 6. februar 2008 Leste litt mer av det du har sagt over. Husker skjerming ble gjennomført med oss. De holdt to fra hverandre. Har du snakket med styrer? Holder du jenta di hjemme i morgen ville jeg tatt en telefon til styrer og forklart hvorfor jenta ikke kommer.
miramora Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #21 Skrevet 7. februar 2008 I ettermiddag sa hun at hun skulle snakke med de ansatte (nye + vikarer) og så skulle vi snakkes mandag. Dette var ikke noe problem tidligere med andre litt røffere ansatte, de satte klare grenser for ungene og fulgte med. Nå leker de mye for seg selv og blir møtt på en mykere måte.
miramora Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #22 Skrevet 7. februar 2008 Hun er informert. Det var nok et godt tips - å kreve skjerming. Styrer skylder på at det er for lite folk...
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 7. februar 2008 #23 Skrevet 7. februar 2008 Ta det opp med ped.leder, styrer, evt. guttens foreldre.. Hvor gamle er de ? Kanskje det kunne vært en ide å snakke med begge barna sammen og finne ut hva konflikten gjelder?
Solitude Skrevet 7. februar 2008 #24 Skrevet 7. februar 2008 Dette var et problem med en gutt i vår barnehage også, han rett og slett slo gutten min hver dag og beit tre ganger også. Jeg fik helt nok, og etter å ha forsiktigt prøvd å snakke rolig om dette med personalet (gutten var også et barn av et ansatt der) så sa jeg klart ifra en dag... Det går ikke an at jeg skal sende ungen min her får å bli slått hver dag, dere må jobbe aktivt med å endre dette. Det må gå an å fotfølge ungen slik at han ikke mishandler andre småbarn og forsøke å hindre at han klarer å slå/bite. Sa at jeg har full forståelse for at det ikke alltid er like lett, de små kan være raske og lite personal til å fotfølge. Men nå er det nok, dere får sette inn ekstra personal for sånn går det ikke an å ha det. Ville du likt å bli slått på jobben hver dag spurte jeg styreren ? Sa også at hvis jeg ikke så en bedring snart så var jeg nødt til å be gutten min å holde seg unna plageånden, men at det var siste utvei fordi det ikke var noe bra hverken for min gutt eller den som slo. Fordi han trenger jo hjelp med å mestre dette og ikke blitt stemplet som mobber og at ingen ville leke med han. Denne gangen ble jeg tatt å alvor og de faktiskt satt inn flere folk i kort periode som hindret de aller fleste tilfellene med å fotfølge han. Og så ble det gradvis mye bedre til han sluttet helt. Ville nok heller krevd at nå var de nødt til å følge ungen skikkelig opp, kan jo ikke kreve at han bytter avdeling. Det løser ingen problemer. Det er ganske vanlig at små barn har problemer med slåing/biting men det er vi voksne som må lære dem andre metoder å uttrykke seg på. lykke til ...
Dotten Skrevet 7. februar 2008 #25 Skrevet 7. februar 2008 Ser at det er en gjenganger her i flere av svarene du har fått, at ofte det er barna til ansatte i barnehagen som er et problem. Tror nok disse barna er en smule sjalu, og for å få oppmerksomheten fra sin mamma, så er de slemme. Altså negativ oppmerksomhet. Her hadde jeg gått direkte på moren.... som ansatt i første omgang, og om ingenting skjer, som mamma! Hun kan da ikke like at "drittungen" hennes oppfører seg sånn? Jeg hadde klikket i vinkel etter slag nr. 2 jeg, og satt himmel og jord i bevegelse for at noe hadde blitt gjort. Aldri i verden om jeg hadde gått stille i dørene. Uansett hva som ligger bak her, MÅ noe gjøres. Er en smule lei av å lese om at man unskylder disse ungene også! De må jo lære seg å avreagere på andre måter enn å slå, klype, kaste leker e.l.? Blir de slått hjemme, er det derfor? Nei. Ikke gi deg. Er ikke den lille jenta de som skal ut fra denne barnehagen i hvert fall. Go klem til jenta di, og masse lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå