Gå til innhold

Dine beste tips for fødselen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gruer meg sinnsykt. Noen gode tips jeg kan ta med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å slappe av og lytt til kroppen din og pust godt!

Det går nok kjempe bra:-)

Lykke til:-)

Skrevet

å slappe av, man blir sliten etterhvert,drikke vann

Skrevet

du får ikke gjort noe fra eller til, og du aner ikke hva du går til, så det er bare å stoppe og tenke og la det som skjer skje ;-)

for ut kommer babyen om du vil det eller ikke :-)

mitt beste tips er at når ungen er ute så er ikke mammas kropp tynn som en strek så gravidbokser i pakkebaggen er kjekt :-)

Skrevet

Å slappe av og jobbe med kroppen, ikke mot..

Jeg merket at hvis jeg ble spent i kroppen var riene mye vondere, hvis jeg bare lente meg mot sengen og pustet eller sang meg gjennom riene gikk det myyyye bedre :)

Å ha med underholdning er unødvendig, var hvertfall det for meg siden jeg hadde 7 cm åpning når jeg kom til sykehuset.

Fødselen er så fort over så, synes det er tiden etterpå du burde tenke på :) ting som var et must i barselbaggen min var myke store truser, always nattbind, lebepomade, brystvortekrem, ammeinnlegg, ammebh, myke joggedresser, deilige sokker osv.

Fødselen er en så fantastisk opplevelse! jeg hadde gruet meg sååååå for absolutt ingenting og det er jeg litt lei meg for nå i ettertid.

Skrevet

Min første fødsel var fæl rett og slett fordi jeg var så redd. Hadde hørt at en fødsel varte minst i femten timer. Men jeg visste ikke når de regnet at fødselen startet, så jeg regnet at jeg skulle ligge femten timer i fødestolen og skrike.

Men da sa det plupp og så kom ungen med et sprell og jeg begynte å le og alle sorger var glemt.

Så mitt råd er:

Når det er på det verste, er det straks over, og du får en kjempeflott premie :-)

Lykke til!

Skrevet

Lambi dopapir er og en fin ting å ha med;-)¨

Helt utrolig at de kan henge opp sandpapir til mødre som nettopp har født!

Skrevet

åååh ja det hadde jeg med også, følte meg som al bundy hver gang jeg skulle på toalettet hehehe :) tuslet nedover gangen i morgenkåpe og med dorull under armen..

Skrevet

Det beste tipset jeg fikk var å puste godt med magen, dype drag.. Hjalp veldig på riene for min del. Slappe av så mye som mulig.

Tenk på at det er mange millioner av damer som har gjort dette før deg, og opptil flere ganger for mange! - og smertene har en ende!

For min del var det også å møte fødselen med et åpent sinn, ta ting som det kommer, trenger du smertestillende, så ikke vær redd for å be om det. Men det er utrolig hvor mye du tåler når det står på.

Jeg fikk akupunktur, hjalp veldig, fikk slappet godt av og sov mellom riene. La kroppen gjøre jobben, den vet hva den skal gjøre:-)

En venninne av meg sa også at pressriene var ikke så vonde som de i forkant. Det hjalp å tenke på det - spesielt når jeg kom til de. Hadde en koselig jordmor som på et punkt sa at jeg ikke kom til å få det mer vondt enn jeg hadde akkurat da, det hjalp også, å vite at det ikke var sterkere smerter i vente

Og det er sant som det sies, smertene blir fort glemt når du får premien på slutten:-)

Lykke til:-)

Skrevet

Min venninne sa til meg at fødselen skulle man ikke grue seg til, det er bare noe som må skje og at JA, det gjør vondt, men slik er det jo også - man må bare følge med smertene. Disse ordene fulgte meg resten av svangerskapet og var gode (for meg) å ta fram når man begynte grue seg.

Ellers vil jeg også tipse om å gjøre det som er komfortabelt for deg (innen rimelighetens grenser selvfølgelig, hehe). Min JM sa at jeg måtte rope og synge under riene, men det føltes slettes ikke bra.

Til slutt; når det føles som verst skal du tenke at nå er det ikke lange stunda igjen. Leste det i en bok og var kjempegod motivasjon for meg til å stå skikkelig på på slutten:)

Lykke til med fødsel :) Gleder meg til min tur i juli!

Skrevet

Surf på riene!

La deg rive med og ikke ned!

Pust eller syng (som nevnt over her) deg igjennom riene!

Ikke pust med magen mellom pressriene for da vil

kroppen presse når den ikke skal!

Fint så lenge du orker å stå oppreist.

Det jeg savnet på barselavdelingen var:

Krakk til å komme lettere opp i veldig høye senger (er 160 cm høy).

Oppblåsbar nakkepute til å ha i stolen på rommet så rompa fikk

litt "fri" når jeg satt.

Lykke til:o)

Det kommer til å gå kjempefint!

Skrevet

Vondt kommer det til å gjøre, og uansett hva du vil, så må du igjennom det.. hehe.. Men du får verdens beste premie da:-)

Høres kansje ut som en klisje, men det er SANT, når du har babyen hos deg så er alt glemt.

Tenk at for hver rie så er du èn nærmere målet, den du akkurat har vært igjennom kommer aldri tilbake:-)

Lykke til, dette kommer til å gå kjempebra!

Skrevet

Drikk masse vann

Jeg sto og gikk hele fødselen og følte det hjalp meg masse :)

Skrevet

Jordmora mi sa så fint det at det er en positiv smerte du vet skal gå over. Tenk på det når du ligger å føder, at det kommer til å gå bra og du får en baby. Jeg gleder meg til dt er min tur i april

Skrevet

TA DET MED RO! :)

Go with the flow.. Ikke stress, ro ned nerver, pust og vær ROLIG! :)

Skrevet

Jeg forberette meg på ingen måte..

Er ikke nødvendig, for riene komme rog går, kroppen gjør sitt, du bare er kroppen=P

Ta det med ro, smerten går over til slutt.

Men prøv å beveg deg, jeg lå bare der under riene, kom meg ingen steder, var redd det skulle utløse enda en rie, så jeg lå i samme stillingen i 7 timer.

Å få noen til å masere korsryggen din, det tar toppen av rien...

det er akkurat som når man er kvalm, å man stryker seg på magen så går det vekk.

Rien går jo ikke heeelt vekk, men JA det hjelper veldig godt!

Ikke gru deg, en fødsel er kun en posetiv ting,

Menn uheldige som aldri får oppleve den følelsen av at kroppen bare gjør sitt!Man kan ikke stoppe noe, den blir som en vaske maskin liksom, forsetter tild en er ferdig!:P

Lykke til=)

Skrevet

Mitt beste råd er å be om epidural før det er for seint!!

Skrevet

Mitt beste tips:

Ikke planlegg noen ting. Det blir nok ikke som du tror uansett. Hver fødsel er anderledes og det beste er bare å ta ting som det kommer.

Men et annet råd kan være: Blir du vanligsvi strøtt av å ligge i badekar så hold deg unna det på fødestua. Bruk helleer dujen hvis du vil prøve lindringen vann kan gi.

Jeg ble stuptrøtt og helt ødelagt etter en time i badekjaret da jeg var inne, skal ikke gjøre det denne gangen akkurat.

Skrevet

Varmepute, det er den BESTE bedøvelsen, bedre enn epidural også :) Anbefales på det sterkeste :)

Ellers så drakk jeg MASSE eplejuice :)

Skrevet

Har du varmeflaske, så ta med den. Hjalp meg godt: )

Husk å få i deg mat og drikk noe med sukker, juice eller saft. Kroppen din trenger energi!

Ja også husk å puste da: )

Lykke til!

Skrevet

Ved første fødsel, hyperventilerte jeg av lystgass.. men ved andre satt jeg i badekar og ved hver ri brukte jeg lystgassen, bruk den til å telle deg igjennom riene.. jeg merket at jeg ikke kunne ta mer en 6 innfragningen, for da ble jeg alt for susete, men atlstå når jeg kjente en ri var på gang, tok jeg på maska og trakk pusten dypt og pustet ut igjen, konsentrerte meg om dette, og riene var over innen 4-6 inndragninger...

Lykke til..

Skrevet

Gled deg!! Bare tenk så flink du er som har bært dette barnet i 9mnd og nå skal du endelig se det:) Jeg gledet meg som en liten unge (førstegangs), så visste ikke hva jeg gikk til, men gledet meg enormt for det:) Og hadde en meget fin fødsel (vondt ja, men fin)

Og før fødselen, sov sov sov sov sov, får ikke sagt det nok;) hihi

Gjest LindeOgWill
Skrevet

Slappe av!

Pust godt, spis frukt og drikk vann.

Det er ingenting å grue seg til. Ja, det blir vondt ,men tenk så godt det blir etterpå! Det er verdt det, hvert eneste sekund.

Skrevet

på føden der eg var hadde di fått en sånn stor ball en kunne sitte på.

eg fikk beskjed om å gå mye under fødselen så den skull gå fort.

da riene satt sikkelig igang så satt eg å¨den ballen og lente meg på mannen min som satt bak meg. det hjalp veldig å senke skuldrene og puste. eg hadde en veldig god fødsel

Skrevet

Det er tydelig at det er ét råd som er felles og viktig fra de fleste - slapp av!

Fødselen går av seg selv, og skulle noe gå galt, så er det jordmora sitt ansvar å hjelpe deg. Din jobb er å være klar til babyen kommer :-)

For meg hjalp det å ha tenkt gjennom hvordan jeg pleier å reagere når jeg har vondt eller er kjempesliten. Da kom jeg på at når jeg er sliten ute på tur og sånt, så hjelper det å telle inni hodet mitt. Da vet jeg liksom at det går fremover...

Så jeg prøvde det da riene kom. Jeg begynte å telle på starten av ria, eeen, tooo, treee, fiiire - og da visste jeg at når jeg kom til 16 så var ria straks over. Det funka for meg helt frem til pressriene - da gikk jeg over til å tenke "tre press på hver ri".

Det går nok kjempefint, skal du se :-) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...