-Hengebuksvinet- Skrevet 6. februar 2008 #1 Skrevet 6. februar 2008 Har hatt en skikkelig drittdag i dag. Har til nå vært heldig, og hatt en fast klasse hele dette skoleåret. Selvtilliten har vært ok, og jeg har følt at utdannelsesvalget mitt ikke har vært så dumt. De siste ukene har jeg imidlertid hoppet mellom klasser, og har faktisk vært inne i 13(!!!)klasser den siste måneden. Enkelte dager har vært ok, andre har vært mindre ok. Men i dag har det toppet seg. Og det værste er at jeg for øyeblikket ikke har noen utsikter til en fast klasse, selv om jeg har mer enn nok å gjøre. (Er den vikaren som blir prioritert, men ingen er syke over tid. Heldigvis for skolen). Var inne i en klasse, med noen virkelig spesielle tilfeller. Til vanlig har denne klassen 2 faste lærere, og en av elevene er ute av klassen det meste av tiden. I dag var jeg imidlertid alene på denne klassen, og første timen gikk bra. 2.timen begynte skikkelig dårlig, og to av elevene var ekstremt ufine. De bråkte, og kranglet på alt fra å ta av lue til å sitte på plassene sine. Språket vil jeg ikke engang kommentere. Noe som endte med at de etterhvert gikk ut av klassen, og jeg lot dem da være ute. For at de skulle roe seg ned. Og timen ble dermed roligere og mer konstruktiv for de andre elevene. Resten av dagen, var et rent h... Ved et tilfelle begynte de faktisk å skulle koble fra datamaskinene på klasserommet, og jeg måtte virkelig si fra før de kuttet ut. Jeg nådde på ingen måte inn til disse elvene, og de gjorde alt de kunne for å vise at jeg ikke hadde noe i deres klasserom å gjøre. Gjorde ingenting faglig på hele dagen.Prøvde som alltid å ikke gå for direkte på vanskelige elever, til å begynne med. Men samtidig ta det viktigste kampene. Og følte at de låste seg helt. Hva er deres beste erfaringer her? Være litt ekstra tøff, i møte med en ny klasse. Eller være litt mer myk, og se an klassen, før man gradvis "strammer grepet". Jeg er tilhenger av den siste. Det "koseligste" var at en mannlig kollega, kunne fortelle at han hadde hatt denne klassen i går. Og at det ikke var noen problemer. (Da fikk han klar beskjed av et par andre kollegaer, om at det blir feil å si sånn. Siden han er mann, og jeg er relativt ny på skolen). Og det får en jo til å føle seg så mye bedre. Håper noen vil muntre meg litt opp, og fortelle meg at det er vanlig å ha sånne dager. Dette er jo relativt "harde elever", som også ba rektor om å dra til hellvette i dag. I en utesituasjon. Men jeg føler meg likevel litt mislykket i dag. Så vær så snill å gi meg noen kommentarer og gode råd. Det hadde vært supert å få noen innspill fra andre som jobber i skole og som kanskje har vært i samme situasjon.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #2 Skrevet 6. februar 2008 Håper dette er lov inne på Kranglesiden: KLEM (en stor en)
~Ingeborg~ Skrevet 6. februar 2008 #3 Skrevet 6. februar 2008 Har hatt mange sånne dager:) Det er ikke alle klasser som er like greie å ha med å gjøre, og det kommer og veldig ann på dagen, hvordan det kommer til å bli. Noen ganger er klassen helt umulig og andre dager går det som en drøm, sånn er det med de mest rutinerte og:) Mange ulike individer, plassert i samme rom, selvfølgelig går det ikke alltid like bra. Ikke ta det her så tungt:) Kan være vanskelig til tider, men viss en skal fungere som lærer må du ikke la elevene knekke deg, for da kommer du ikke til å holde ut som lærer i så mange år.. Jeg er stor fan av, "vær streng og vis hvem som er sjefen" så kan du heller slakke litt på tømmene etterhvert;) lykke til, dette fikser du nok
lille je Skrevet 7. februar 2008 #4 Skrevet 7. februar 2008 Sånne dager er pyton, men jeg kan nok love deg at det blir flere av dem! Sånne elever du beskriver er det mange av, men man lærer seg å takle dem etterhvert. Ett lurt triks er å lære seg NAVN, med en gang. Vet de at du ikke kan navnene deres, ja, da vet de også at ting de gjør ikke får konsekvenser. (du kan ikke si fra til den faste læreren hvem som gjorde hva). Ellers signerer jeg henne over her. Gå steinhardt ut, og slakk opp etterhvert. Og la aldri noen gå ut uten tilsyn. Lykke til!
-Hengebuksvinet- Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 7. februar 2008 var også avklart med rektor, som prøvde å snakke til dem. (Men som da fikk en skikkelig overhøvling). Dessuten er de jo tross alt 7.klassinger. Hadde samme klassen i dag, og kjørte da en litt mykere stil. Dette fungerte merkelig nok mye bedre i denne klassen. Har forøvrig rapportert til kontaktlærer. Men takk for innspillet ditt, og gode råd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå