Gå til innhold

Har dere kontroll på magemusklene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste ei bok om yoga for gravide og der sto det at man ikke skal slippe kontrollen på magemusklene helt selv om man er gravid. Så jeg har "trent" magemusklene gjennom hele graviditeten ved å trekke inn magen daglig, og gjerne flere ganger hver dag. Da isolerer jeg nedre del av magemuskulaturen og trekker den inn (stabilisererer bekken og avlaster ryggmusklene), jeg holder noen sekunder og slipper ut. Dette gjør jeg ca 20 ganger. Så gjør jeg det samme med øvre del av magemuskulaturen. Så ligger jeg og tar noen lette vridninger av sidemusklene. Dette er mitt tredje svangerskap, men jeg kan ikke huske at jeg hadde noen "kontakt" med magemusklene mine etter at jeg passerte seks mnd de andre gangene.

Så det jeg lurer på er: Har dette hjulpet meg noe, eller har alle dere som ikke har trent på å holde kontakten med magemuskklene også "kontakt" dem slik at dere kan trekke inn magen?

Er litt teit om jeg har holdt på med dette til ingen nytte :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har helt sikkert hjulpet deg, men tror det blir feil å spørre om andre som ikke har trent har samme resultat som deg. Er jo ganske så forskjellig hvordan magemuskler vi damene har... ;) Mange som har dårlig muskulatur i utgangspunktet og da vil fremgangen være større enn hos andre som hadde god muskulatur i utgangspunktet...

Skrevet

Hjulpet i forhold til hva?

Jeg har kontroll på magemusklene ... riktig nok er de på siden nå for tiden ... :-) Jeg har allikevel kraftig bekkenløsning, men kan "trekke" sammen bekkenet før jeg reiser meg og slikt... tror kanskje du vil merke mer effekt av treningen etter fødsel - da magemusklene fortere vil hjelpe med å gjøre magen fast igjen kanskje :-)

Skrevet

Når man trener magemusklene under svangerskapet så hjelper man dem til å holde seg elastiske. Det gjør både at de lettere inntar sin vanlige form etter fødselen og det blir enklere å trene dem opp igjen.

I tillegg kan det jo være greit å ha noen muskler å bruke under fødselen også. Leste et sted at når man presser under fødselen så skal man tenke seg at man blåser på et stearinlys, men uten å blåse det ut - de musklene du da kjenner er de du skal bruke til å presse ut babyen med.

Skrevet

Bare pass på å ikke trene de rette mavemusklene de første 6 ukene etter fødsel for da kan du ende opp med en permanent bulemave.

Skrevet

Hæ?! Kan du?? Hvorfor det?Hva skjer når du trener de?

Skrevet

Etter 2 tette svangerskap har jeg fortsatt "kontroll" på magemusklene, men jeg har ikke bevisst trent dem..

Skrevet

nei du ender ikke opp med bulemage.. svææært få får brokk i magen.. men det kan være en grei regel å si at først skal man ha kontakt med bekkenbunnsmusklatur (knipeøvelser...), for deretter å gå videre med magen. det for å la kroppen hente seg inn i riktig tempo. magetrening å starte med kan være å trekke inn nederste del av magen (transversus, som ligger som et "belte" under navel/bukselinning), koble dette sammen med knipeøvelser, og derifra starte med andre øvelser på magen. kanskje lette ting som å "stemple" rygg og mage. så kan mer spesifikk trening som rette bukmuskler (situps etc) komme etterhvert. bare start rolig, kroppen trenger litt tid på å hente seg inn. i verste fall kan man dra på seg brokk (men det skjer ytterst sjeldent), kanskje utløse eller forverre bekkenløsning(ting er ikke på plass igjen før etter noen uker, derfror vi har 6-ukers kontrollen), eller bli for fort overtrent/endre opp med "utslitte muskler" (fibrene i musklene trenger tid til å restituere seg etter en graviditet OG fødsel).

Å trene magen underveis i graviditeten er KJEMPEBRA!! fortsett med det. fokuser på transversus og stabilitet, planken og omvendte situps kanskje. har man stort mellomrom mellom de rette bukmusklene (linea alba splitt) behøver man ikke trene så mye av de rette bukmusklene, fokuser heller på stabilitet generelt i korsettet.

husk knipeøvelser!! :)

Skrevet

Hmm..

Jeg har lest at man ikke skal anstrenge/trene magemusklene under svangerskapet, pga overlasting på de muskelene som skal strekke seg når magen vokser og da vil det ta lenger tid på å komme tilbake til normalen etterpå. Derfor skal man ikke ta sit-ups eller noe slikt. Helst komme seg opp av sengen ved å bruke hendene osv.

Jeg har ganske stram magemuskulatur fra før, kanskje jeg har en fordel der når jeg skal presse under fødselen..:)

Skrevet

HI her...

Takker for svarene. Her var det mange interessante meninger og opplysninger som jeg skal ta med meg videre. Har ei venninne som var toppidrettsutøver i en gangske krevende idrett, hun var supergodt trent da hun ble gravid og fortsatte med blant annet sit-ups utover i svangerskapet. Resultatet ble at hun fikk brokk øverst i magen, rett under brystbeinet bulet det ut. Men det gikk over av seg selv etter fødselen.

Så sit-ups er vel ikke lurt. Men det er nok ikke dumt å "holde kontakten" med musklene som det så fint står i boka jeg leste.

lykke til videre alle sammen. Vi blir nok flate og fine etterpå skal dere se :-)

Skrevet

Det blir jo beskrevet div. sit ups lignende øvelser i graviditetsbøker, da, så at det er farlig tror jeg ikke noe på.

Skrevet

Jeg har trent magemusklene hele veien. Ikke sit-ups såklart, men har kjørt planken, samt stått på alle fire og trekt magen opp. I tillegg trent rygg og da fått litt magetrening samtidig.

Dette er trening som skal hjelpe meg mest i tida etter fødsel, ikke så mye nå som jeg er gravid.

Siden det er ditt tredje svangerskap så vil du vel selv se i tida etterpå om det har hatt noe for seg:)

jeg tror nå det i alle fall!

Alltid bra å trene:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...