piano♫ Skrevet 6. februar 2008 #1 Skrevet 6. februar 2008 Timetallet i småskolen skal styrkes med 5 klokketimer fra høsten av. I de politiske miljøene i kommunen vår diskuteres det nå hvorvidt det er best for de minste barna å gå 5 dager i uka (med forholdsvis korte skoledager) eller 4 dager i uke med lengre skoledager. Hva ville dere valgt for deres barn? Og hvorfor?
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #2 Skrevet 6. februar 2008 synes det er et vanskelig spørsmål - med gode argumenter for begge.men heller nok til femdagerskole,men hensyn til kontinutet, enklere å organisere etc...Så får man likevel forsøke å legge tilrete for litt leksehjelp inn i skolen :-)
Joikaboll@ Skrevet 6. februar 2008 #3 Skrevet 6. februar 2008 Ville valgt 4 lange dager. Hvorfor? For å gjøre en lang historie kort: Jeg har alltid hvert for heldagsskole.
Jente 07 + reke 30.okt. 08 Skrevet 6. februar 2008 #4 Skrevet 6. februar 2008 Jeg vet helt ærlig ikke, men kanskje vi skulle vurdere å flytte til et annet land som ikke har planer om å ha skolen som oppbevaring for barna sine. Syns det er helt idiotisk at barn skal ha mange obligatoriske timer med skole, i stedet for noen få effektive timer der det det kreves at de jobber skikkelig, så heller få fri tidligere på dagen og la de foresatte avgjøre hvordan man disponerer tiden i oppveksten. Her er det forresten slik at de i småskolen har fri hver onsdag, og heller lengre dager. Jeg mener at barna etter noen timer mister konsetrasjonsevnen pga. mye inntrykk i en skoleklasse og effekten på undervisningen dabber betraktelig av jo flere timer man har. På en annen side har man en hel dag midt i uka til å bidra selv med læring for barna sine.
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #5 Skrevet 6. februar 2008 5 dager med kortere undervisning. Mine måtte uansett være på sfo, og jeg ser for meg at om en får kortere tod med undervisning så er det lettere å lære noe.
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #6 Skrevet 6. februar 2008 5 korte skole dager. Mer fritid for barnet på ettermiddagene, mange som jobber 5 dager i uken og som gjerne vill være hjemme til barnet kommer fra skolen + det er slik jeg er vant til det =)
esmase Skrevet 6. februar 2008 #7 Skrevet 6. februar 2008 Her i kommunen har de hatt 4-dagersskole helt frem til i høst. Det er suverent hvis en av foreldrene kan være hjemme på skolens fridag,men det blir en lang sfo-dag når det ikke er skole først. Nå har de skole hver dag.Til kl ett 3 dager i uka,og til kl to 2 dager. Mye lek og utetid. Lange dager blir det uansett,siden de fleste er på sfo også.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 6. februar 2008 #8 Skrevet 6. februar 2008 Vi hadde den diskusjonen for 3 år siden i kommunen her. Og resultatet ble 5. Delvis pga den økningen som kommer nå, men også fordi det er mye å kreve av 5-7åringer at de skal ha konsentrasjon 6 timer i strekk. Da blir det mer lek for å stykke opp dagen, og da faller intensjonen om faglig styrking bort.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 6. februar 2008 #9 Skrevet 6. februar 2008 jeg ville hatt 5 dagers skoler fordi jeg ikke kommer på en eneste god grunn til og har 4.... jeg studerer nå og må si at jeg helt klart lærer mest de dagene jeg har korte dager en lange. men viktigst av alt er lærerene og at det er ro i timen
ano`num *17.03.10* Skrevet 6. februar 2008 #10 Skrevet 6. februar 2008 Vi står med et ben i begge situasjonene. Her vi bor nå har de 5 korte skoledager. Pia kommer alltid opplagt hjem, og hun gleder seg til å gå hver dag. Dette gir oss alle som en familie lik rutine hver dag. Samtidig savner jeg det å ha en dag til å disponere fritt selv. Nå som jeg har perm blir dagene delt i to, tiden mens hun er på skolen (barseltrefff, helsestasjon, legebesøk, shopping) og tiden etter at hun er hjemme. Føler veldig ofte at jeg henter henne veldig tidlig, det blir omtrent ikke tid til mer en levering og henting. (Hun må desverre kjøres her vi bor) På den andre siden. Der vi kommer fra, og muligens flytter tilbake har de 4 lange dager. Mens hun nå er ferdig i 12-13 tiden, vil hun der bli ferdig i 13-14tiden. Vennene hennes der kommer sliten hjem fra skolen, er ikke opplagt for lekser, trenger tid for å hente seg inn igjen. Torsdagene (de har fri onsdagene) er også en liten "minimandag". Barna blir urolige på skolen grunnet endringene i rutinene. (sovet lenge® onsdag, sent oppe/vanskelig å sovne til vanlig tid, og ekstra trøtt igjen på torsdag) Hadde jeg fått velge, uavhengig av bosted, ville jeg klart valgt 5 kortere skoledager mot 4 lengre! Selv om jeg må stresse med å hente tidligere, vil jeg tro det gjør godt for jenta! Vil også tro at de som likevell skal på SFO - og kanskje tenker at det ikke spiller så stor rolle - vil ha best med en 5 dagers ordning. Det er stor forskjell på en pedagogisk skoletime, og opplegget de fører på SFO..... (Tenk deg også hvor kjedelig det må være for barnet på fridagen sin å tilbringe tiden på SFO, mens andre igjen får en hel dag fri)
trompetisten Skrevet 6. februar 2008 #11 Skrevet 6. februar 2008 4 dager i uka... 5. dagen kunne vi tatt oss fri en hel dag... Å slutte tidligere på jobb hver eneste dag, kan by på problemer. Og vi bor slik til at vi ikke har noe familie etc som kan stille opp for oss, men kunne til nød benyttet en bestemor til barnepass en hel-dag (upraktisk med et par timer hver dag pga lang kjøring).. Så valget hadde vært av egoistiske grunner og for å fått hverdagen til å henge sammen. Men er også litt for mer heldagsskole...
piano♫ Skrevet 6. februar 2008 Forfatter #12 Skrevet 6. februar 2008 Det er den konklusjonen jeg også heller mot, Doppler. Sitter i utvalget for skole- og oppvekst i kommunen, og vet vi får opp dette som sak ganske snart. Ser det er mange som mener at 5-dagers dag vil være det beste.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 6. februar 2008 #14 Skrevet 6. februar 2008 Dessuten får man helg to ganger i uka, fordi den blir stykket opp. Altså en del tid på torsdag som går med til å falle til ro for å komme inn i rutinene igjen. Jeg vet at det var et argument som lærerne brukte. Jeg satt i fau på den tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå