Gå til innhold

Overraskelse ang seteleie (langt innlegg)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 jordmødre hadde konstantert at hodet hadde festet seg... ved 2 ulike anledninger (den ene jordmoren hadde vært usikker ved tidligere undersøkelse, men var ved siste undersøkelse sikker...). Pga usikkerhet om jeg hadde begynt å lekke fostervann tok sykehuset en UL, denne UL´n var rett etter at sykehusets jordmor hadde rugget på babyens hode - som hun sa var godt festet i bekkenet.

 

Men, hvilken overraskelse på UL, babyen min ligger med rompa godt plantet i bekkenet mitt. Og har ligget sånn lenge.

 

For meg var dette et sjokk, jeg hadde forberedt meg på en relativt naturlig fødsel, skulle ikke ha epidural. Har lært meg pusteteknikker og yogaøvelser som skal gjøre åpningsfasen raskere og mindre smertefull. Skulle bevege meg så mye som mulig.

 

Nå må jeg visst legge meg horisontalt så fort vannet går, bli hentet i ambulanse. Må bestemme meg for om jeg skal føde vaginalt (om bekkenet mitt er stort nok, får svar på røntgenbildene om litt) eller keisesnitt. Er ikke bekkenet stort nok må det bli K.S. Å føde vaginalt uten epidural er ikke anbefalt. Det kan også skje at vannet mitt går, men fødselen først kommer igang 3 dager senere, da må jeg LIGGE på sykehuset i 3 dager og VENTE...

 

Dette var ikke planen, dette var jeg ikke forberedt på. Prøver å omstille meg så godt jeg kan. Ønsker jo fortsatt å ha en fin fødselsopplevelse. På en måte tenker jeg at det hadde vært en fordel med KS, da skjer det garantert 7-10 dager før termin. Får jeg valget og velger vaginal, kan jeg fortsatt risikere å gå 3 uker overtid før de setter igang fødselen. Så får jeg ligge med rier, evt begynne og føde før de så oppdager at babyen er blitt for stor og de tar en akutt KS. Dette er 2 ytterpunkter, og jeg vet jo at i veldig mange tilfeller er setefødsel helt fint, går like bra som når babyen kommer med hodet først. Det er bare det at det er så mye å tenke på nå, og plutselig ar alt (bokstavelig talt) snudd på hodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snuppa mi ligger i seteleie og har gjort det siden uke 25. Var inne å tok røntgen av bekkenet forrige fredag og fikk beskjed på mandag at det var stort nok og med god margin. Jeg har som deg også tenkt på dette med keisersnitt iom at mange setefødsler ender i keisersnitt, men har bestemt meg for å føde vanlig. Har fått litt skrekken for KS siden det er en operasjon og det tar tid å komme seg igjen.

 

Går til kontroll 1 gang i uken på sykehuset nå frem til fødsel for å sjekke at hun ikke blir for stor.

Jeg spurte også om dette med hva gjør jeg om vannet går og fikk da beskjed om at så lenge rumpa er festet er det ikke noe stress, men jeg skal da reise inn på sykehust med en gang. De sa ingenting om at jeg måtte legge meg ned å ringe ambulanse men det er vel for at rumpa er festet. Grunnen til at man skal legge seg ned å vente på ambulanse om vannet går og rumpa ikke er festet er at navlestrengen kan ramle ut å komme i klem.

 

Hvilket sykehus skal du føde på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hva dere tenker nå ja..... :(

Jeg fikk konstantert seteleie på UL på Ullevål sykehus her for 2 uker siden! Var inne røntgen av bekkenet på mandag og da hadde hun visst snudd seg i hodeleie igjen! Men bare et par timer etter røntgenen så fikk jeg så innmari vondt i magen igjen og jeg syntes jammen meg det virka som om hun snudde seg IGJEN!!! :( Var inne til legen mens det skjedde og fortalte det til henne at det var så innmari vondt akkurat der etc etc-... fikk bare til svar at det var et blodkar som brast....!? what the f**k?? hun var ikke borti meg engang jo!!

 

nå så mener jeg at hun har det samme bevegelsesmønsteret igjen som hun hadde da hun satt godt planta i bekkenet.... :(

skal til jordmor idag og får høre litt hva hun mener... skal inn på ny UL og vektestimering av snuppa neste torsdag, så håper virkelig hun har snudd seg rette veien til da ja!!! :)

 

Har stoooort fint fødebekken fikk jeg forresten beskjed om, så om hun ligger i seteleie og ikke er FOR stor, så tenker jeg at jeg vil prøve vaginal fødsel, men er hun rundt 4 kg, da skal jeg ha KS!!!

 

krysser fingrene for oss jeg!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg litt i samme posisjon. Sniker litt fra mars klubben, men har termin 02.03, så jeg har på følelsen at det blir en februarbaby.

 

Anyways... Jeg måtte inn på ekstra ultralyd forrige helg da ingen klarte å kjenne hvordan gutten lå i magen. Først syntes de på avdelingen at det var kjempespennende! Tror hele fire jordmødre og en student var innom rommet og kjente på magen. Ingen var sikker. Noen trodde de kjente et hode nede i bekkenet, andre mente det var "tomt" der.

 

Så visste ultralyden tilslutt at gutten ligger i seteleie. Eller i alle fall med hodet oppunder ribbena.

 

Jeg er nå i uke 37, neste kontroll er hos jordmor neste torsdag. Da er jeg altså i uke 38. Og hvis han da fortsatt ligger med hodet opp, blir det bestilt time for å måle bekkenet og sånn.

 

Jeg synes bare de drøyer tiden voldsomt! Jeg får sikkert ikke time til måling av bekkenet før jeg er i uke 39! Da er det ganske nært opp mot termin synes jeg. Hva om ting skulle komme igang før den tid? Hva gjør jeg? Slik informasjon har jeg ikke fått. Og med tanke på at jeg er førstegangsfødene blir jeg ganske nervøs til tider.

 

Jeg har selvfølgelig troen på at det kommer til å gå bra. Jeg ser bare for meg at det ender opp med at de vil prøve en normal setefødsel med meg, og at det tilslutt blir hastekeisersnitt fordi det ikke gikk likevel...

 

Jeg krysser nå fingrene for at han mirakuløst snur seg. Men om han ikke gjør det har jeg bestemt meg for å gå inn for å få keisersnitt. Jeg vet bare ikke om jeg får det valget selv? Håper det...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...