Gå til innhold

Bilyd på hjertet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag på hs sa legen at han hørte en bilyd på hjertet til snuppa mi:o( -ble så kjempe redd.. han sa at det mest sansynlig ikke var farlig, men at det var rart at det ikke var oppdaga før.. Hun er jo ett år... Er det noen som kan gi meg et trøstene ord, en historie om der alt har vært iorden! trenger det nå!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke akkurat om det hjelper, men gutten min hadde det på sykehuset. Alt var i orden innen vi dro derfra, men jeg i en alder av 24 år har det, men det har aldri vært noe problem for meg. Ble ikke oppdaget før jeg var i tenårene.

Skrevet

Det trenger ikke å være noe galt. De vil sjekke hjertet med ultralyd.

Min eldste var til en sånn sjekk fordi legen kanskje trodde at det var en svak bilyd og fordi jeg hadde en liten hjertefeil som barn.

Hvis det er noe så er det sannsynligvis "ductus" (venen mellom lungen og hjertet som ikke har lukket seg som normalt etter fødselen) og det behandles nå medikamentelt.

Jeg hadde det som barn, det ble først oppdaget når jeg var to år og jeg måtte operere. Men det var på 70-tallet og det er ingen som opereres for det lenger nå. Og det har gått helt fint med meg:-)

Jeg krysser fingre for at det ikke er noe og håper at du er litt mer avslappet.

Skrevet

Takk, litt roligere nå! Blir så redd når det er noe så vitalt som hjertet liksom.. men det vet jo dere to alt om... Tusen takk for svar!!

Skrevet

Jeg hadde bilyd på hjertet som de oppdaget da jeg var 6 år. Merket ingenting før det og har heller ikke merket noe etterpå. Vart sjekka igjen da jeg var 22, men da hørte de ingenting.

Skrevet

Jeg hadde bilyd på hjerte når jeg var liten har min mor fortalt.

Men det var aldri noe problem og gikk over etter hvert:o)

Skrevet

Begge guttene mine fikk konstatert bilyd på hjertet da de var nyfødte. Storebror ble friskmeldt etter noen måneder og lillebror etter 2-3 uker. Lyden som evt hadde vært der forsvant av seg selv.

Håper snuppa blir henvist til eksperter på barneavd på sykehus, slik at dere får sjekket saken ordentlig medultralyd og evt andre apparater slik at dere evt får saken ut av verden.

Skrevet

Tusen takk for svar!! Ble roligere nå!!

Skrevet

dattra mi hadde en bilyd på hjerte som viste seg å være et hull. men det grodde fint igjen av seg selv. sier ikke at det er det din har, men tenkte jeg bare skulle nevne det. håper alt går bra. :)

Skrevet

heisann,jenta mi ble sjekket for bilyd da hun var 3.5 mnd.det viste seg at det lakk fra venstre hjertekammer noe som det gjør hos alle folk sa legen...i vokseperioder lekker det mer og dermed høyere bilyd.var godt å få sjekket det,men så lenge hun er frisk,har fin farge,spiser går opp i vekt har hun ingen tydelige tegn på det er noe alvorlig.....så dette er nåkk en vanlig uskyldig bilyd...de kan ha den i mangen år.....

Skrevet

Lurt å legge ut dette her! Ble mye roligere nå, ikke så skummelt som jeg trodde!! Tusen takk jenter:o)

Skrevet

Sønnen min hadde en bilyd på hjertet da han ble født... Det skyldes et hull i hjertet hans (også kalt VSD). Vi sjekket hjertet hans med ultralydundersøkelse et par ganger, og siste gangen hadde det tettet seg av seg selv :) Så var ikke noe farlig heldigvis :) De sa til oss på sykehuset at mange lever med hull i hjertet hele livet, mens hos andre gror de igjen av seg selv, men det kan ta mange år... De sa også at om vi ikke synes at han bar preg av det eller virket plaget på noe måte så var det ikke noe å bekymre seg for :)

Håper dette kan være til hjelp, og at alt er bare bra hos snuppa di også :)

Lykke til :)

Skrevet

På halvtårskontrollen hørte legen på helsestasjonen en svak bilyd på jenta vår, og henviste til ultralyd på Ullevål. Vi måtte nesten 4 måneder på den undersøkelsen, men hun virket frisk og fin, og vi undersøkte litt og fikk høre at det var veldig, veldig vanlig, og slett ikke sikkert at det var noe farlig i det hele tatt. Mange har en slik lyd uten at man kan identifisere noen sykelig tilstand i forbindelse med hjertet.

På undersøkelsen fant de raskt ut at hun var helt normal, og sa at det var en ekstremt svak bilyd, men at man alltid undersøkte. For sikkerhets skyld. Over halvparten av alle barn kan visstnok ha en slik lyd til tider.

Skrevet

Vi måtte vente nesten 4 måneder, skulle det stå ...

Skrevet

Vesla hadde også bilyd da hun ble født og fikk 3 UL for å sjekke det ut og for henne viste det seg at det kun var litt "støy" fra lungene og ikke noe hull som følge av at en klaff ikke hadde lukket seg skikkelig.

I følge barnelegen (som til tider hadde en litt sær humor) var det bedre med et hull for mye i hjertet enn et for lite... og vi trengte ikke å bekymre oss. Noen barn trenger lengre tid på å lukke klaffene enn andre og om det ikke lukket seg så var det sjelden et problem i livet.

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Det ser ut som om det er ganske mange som opplever dette! Klarer å slappe litt mer av!! Tusen takk igjen!!

Skrevet

Min nyfødte hadde det og ble sjekket med ultralydapparat på riksen. Hun har et lite hull melleom to hjertekammere, men det er så lite at de ikke vil gjøre noe med det. Det er visst veldig vanlig, og det er ingenting som vil hemme henne i fremtiden annet at hun må ta antibiotika hvis hun får høy feber, bakterieinfeksjoner o.l. Vi var skrekkslagne, men det var helt unødvendig - det er bare teknologien som har blitt så bra at man finner slikt. Ring Cardiologiavd på Riksen eller Ullevaal og be om en liten prat, så vil du se at det er helt ufarlig. Lykke til:-)

Skrevet

Det ble oppdaget bilyd på hjertet mitt da jeg var baby. le aldri gjort noe med det. For 4 år siden ble jeg sjekket igjen i forbindelse med en operasjon. Bilyden var der fremdeles, men jeg fikk beskjed om at gjorde ingenting:) Har ikke merket det selv for å si det sånn!

Skrevet

..ble aldri, skulle det stå:)

Skrevet

Jeg har en gutt som blir 10 år snart og han er også født med bilyd på hjertet, men hos han ble den ikke oppdaget før 2 års alderen. Han gikk noen år til jevnllig kontroll av hjertet bare for å utelukke at det ikke var noe galt. Han har aldri hatt noen form for problemer eller hengt etter utviklingsmessig pga dette. Dette er en veldig vanlig tilstand hos mange mennesker ca 70 % av befolkningen sa vår hjertelege... Dette går nok bra...

Skrevet

jeg også har bilyd på hjertet og er i aldri så god form alikevel;) aldri plaget meg;) tror det ble funnet ut når jeg var en 3-4 år. skjønner det er skremmende, men dette er nok veldig normalt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...