Gå til innhold

kvaaaaaaaaaaaalm :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skikkelig kvalm i dag jeg.. kastet opp flere ganger og greier ikke få i meg mat.. har spist påtetskruer og drukket litt ola og vann :-/ nå skal jeg gå og legge meg.. greier ikke sitte her lengre.. sitter enda i nattbuksa jeg.. hehe

flere som er kvalme.. åssn får dere i dere næring??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også vanskelig for å få i meg mat om dagen.. kaster ikke opp hver dag, men er veldig kvalm.. men trøster meg med at babyen får næring først..:)

Skrevet

Jeg har hyperemesis, ekstrem svangerskapskvalme....men nå sitter jeg her kvalmefri etter å ha vært en gang hos en dyktig akupunktør, nålen skal stå i øret mitt i to dager...var der egentlig for stoffskifteproblemer men tok kvalmen og bekkenløsningen også.....

Han heter Tom Fjelltvedt i Sandnes hvis du bor i Nærheten....har vært hos mange akupunktører men dette er den eneste akupunktøren som fått til effekt hos meg.....

En annen ting...Hvis du bare har spist potetskruer, cola og vann kan jeg trygt si at du blir dååååååårlig i morgen....

Du må spise karbohydrater...og få i deg mat som tar lang tid å fordøye....og hold deg unna pasta, pizza, hamburgere og lasagne.....

Kjøp deg Scandishake på apoteket, smaker som milk shaken man får på mac donalds... denne inneholder 600 kcal pr drink....

Du kan også prøve å spise noen isbiter eller isvann med isbiter før du spiser, eventuelt iskrem....da roer du magen litt før du spiser...

Ps. Cola og salt chips dehydrerer deg og gjør at du fortere får ketoner i urinen som gjør deg veldig dårlig....

Skrevet

Er veldig kvalm, bare potetgull og cola her også .. en og annen sitronbrus. Vann, vanlig mat får meg til å kaste opp bare av lukten. Grusomt. Tar postafen og det hjelper litt i noen timer. Men mange ganger kaster jeg opp pillen før den får noen virkning. Jobber fullt. Et helvete. Men det skal jo gå over i ca 4 måned står det så jeg håper virkelig det stemmer.

Skrevet

Jeg er veldig kvalm og kvalmen er værst når det er lenge siden jeg har spist. Jeg presser meg til å spise regelmessig. Tok en brødskive i dag tidlig da jeg sto opp og jeg var ikke kvalm før jeg begynte å bli sulten igjen. Har ikke greid å spise frokost siste uka omtrent.

Mange som har hjelp av salte kjeks eller knekkebrød de spiser før de står opp.

Jeg har funnet ut at sprite zero hjelper, sitron skal hjelpe. Jeg greier ikke å drikke vann, noe jeg er lei meg for. Men jeg får i meg bon aqua med grapefrukt smak. Frisk luft hjelper også på meg. Ut en tur å gå litt.

Det er ekkelt å være så kvalm :(

Skrevet

postafen kasta jeg opp av! Veldig rart, men jeg tålte den vel ikke..

Ingefær te, ingefær kapsler 1g, eplemost m "død" farris. Tror du må prøve deg frem hva som hjelper deg HI.

Skrevet

Grønne ting har hjulpet meg litte bitt... grønne epler, grønn selleri, grønne druer...

Skrevet

Så fint at det funker for deg. Har hatt hyperemesis i tre svangerskap, og vært inn og ut av sykehus. Fikk klar beskjed fra legene at jeg skulle drikke det jeg greide å drikke. Prøvde ALT. Vann, farris, juice, saft, te +++ Det eneste jeg IKKE kasta opp var cola. De sa det var flott.

Så hvordan du kan sitte å si at da blir man dårligere av dette? Det var det som redda meg fra å måtte inn på sykehuset igjen. Melkeprodukter derimot er ikke akkurat toppers. Det er faktisk kvalmende!

Spis det du har lyst på! Ikke tenk på kalorier. Det viktigste er å spise det du greier, slik at du får inn noe som gir deg energi.

Skrevet

her har jeg god erfaring, andre svangerskap der jeg blir mer og mer kvalm for hver uke. (er snart 13 uker). sure ting er tingen. d gir ikke ettersmak.sist svangerskap spiste jeg ren sitron for grønne epler ble for søte. jeg fikk beskjed sist at jeg måtte få i meg minst 1 glass med vann litt fruktose og så mye sitronjuce jeg tålte oppi. denne gangen har jeg fått beskjed om å alltid ha med meg energidrikke. helst surt. når en har spysjuka hjelper cola og potetskruer for d er potetmel i og binder veske. d hjelper hvis du er sjuk i 1 eller 2 dager ikke mange, mange uker.sitt oppe til du er så trøtt at du kunne sovnet sittende. spis LITT av d du har lyst på å spring å legg deg.d var sånn jenta mi fikk mat .

Skrevet

Tusen takk for rådet Snæparguri.

Skrevet

Syns det er rart at noen som er lagt inn fire ganger sier man ikke skal telle kalorier....klarer du å holde kaloriene oppe blir du ikke så dårlig!!

Jeg har fått skjema med meg hjem der jeg skal skrive hvor mye kalorier og væske jeg får i meg hver dag.

Det er viktig at man får i seg så mange kalorier som en klarer pr dag...ifølge min lege på sykehuset skal jeg ha 1560 kcal pr dag for å ikke bli så dårlig....har klart 1200 kcal ca pr.dag...og det har jeg fått mas om hver dag når jeg var innlagt, tok da ofte i mot en scandishake som de gir dem med hyperemesis....det er hel-melk og sjokoladepulver som tilsammen utgjør 600 kalorier....

De første dagene jeg var innlagt klarte jeg ikke mat, kun væske og da ga dem scandishake, isvann og noe som heter addera plus....

Cola verken ga de til noen eller hadde på avdelingen...det dehydrerer...såklart er det ikke galt å drikke et glass i ny og ne...men hvis det er så å si det eneste man får i seg av væske eller man drikker dette mer enn vann så går dette galne veien....

Og såklart kan man noen dager bare spise det man klarer, men hvis man fortsetter og ikke spise skikkelig blir man bare dårligere og dårligere...det fikk jeg smertelig erfare i sist svangerskap...

Skrevet

ps.ingefær og peppermynte skal virke inn på deg alt etter hvilken type person du er...varm eller kald.....ingefær for de varme og peppermynte for de kalde....virker ikke ingefær så virker peppermynten og omvendt....

Skrevet

Syntes det hores veldig fornuftig ut at alt er bedre en ingenting. Takk for stotte. Bare jeg tenker paa den ekle melkedrikken faar jeg brekkningsfornemelser. Det er klart at de fleste av oss skjonner at aa leve paa potetgull og cola ikke er bra I lengden- men det er kanskje bedre en sykehus og intravinost. Jeg har forresten mistet en baby I 4.5 maaned pga under ernaering. Ikke paa grunn av kvalme, men deperesjon. De sier at babyen stort sett faar I seg naering, men det er en grense der. Jeg gikk den gang ned 17 kg paa 3 mnd.

Skrevet

Har aldri noen gang blitt bedt om å telle kalorier under svangerskap. Ikke i de jeg spydde mye, og ikke de jeg spydde lite. Jeg har født i Trondheim, og dermed på en klinikk som har førsteklasses leger og jordmødre. Jeg var dehydrert da jeg ble lagt inn første gang. Før det hadde jeg IKKE drukket cola, fordi jordmor sa at store sukkermengder ikke var bra i forhold til svangerskapsforgiftning. Det var etter innleggelsen jeg fikk beskjed om å drikke minimum 2,5 liter væske pr. dag. Skulle notere ned mengden drikke. Jeg skulle drikke det jeg greide å drikke. Samme hva det var. Hvis cola var det eneste jeg greide å holde på, så skulle jeg drikke med god samvittighet.

Alle som har eller har hatt hyperemesis vet at en ikke kan bestemme hva en greier å drikke og spise. Bare tanken på enkelte mattyper er nok til å fremkalle oppkast. Det viktigste er i å få i seg næringstoffene som gjør at kroppen fungerer, og rikelig med drikke. Men greier du å drikke melk eller milkshake, så er jo det glimrende...

Mener selvsagt ikke at man skal drikke cola og spise potetgull hele svangerskapet. Kvalmen bedrer jo seg etterhvert, og da øker jo matlysten litt også. Men som en nødløsning er cola og potetskruer helt i orden. Det viktigste er å snakke med lege eller jordmor, og forklare hvordan du har det. Sørge for å teste for ketoner hvis du har kastet opp mye. Jo raskere du får behandling, jo raskere blir du bedre.

Er nå gravid for 4. gang, og kjenner meg av og til kvalm. Det kommer i bølger. Da er jeg snar med å spise noen salte kjeks, og så snart kvalmen gir seg litt, så spiser jeg sunn mat og frukt. Drikker mye vann. Isvann er ok.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...