Gå til innhold

Kortison-krem! Noen m erfaring? (samme som skravle..)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått anbefalt å prøve mild (reseptfri) kortison-krem på gutten vår, da han har tedenser til atopisk hud/hadde litt eksem da han var mindre.. (er nå 15mnd) og har i det siste vært plaget m sårhet/tørt/irritert hud på låret.. ingenting så ut til å hjelpe..

Begynte m kortison-kremen i går + aderma exomega krem (huden hans ser ut til å like den utrolig godt! Ikke tørr/nuppete på bena etter vi tok den på!) Sårheten ser ut til å ha blitt mye bedre/roet seg (ikke så rødt) siden i går, så da hjelper vel kortisonen... Men hvor lenge skal vi bruke den? Til det er blitt helt bra? (men ikke mer enn en uke..) Hvor lenge tar det som regel? ???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei..

Vi måtte begynne på 1 % kortison krem på gutten vår da han var 5 mnd ca.. Han hadde veldig atopisk hud og ingenting hjalp. Da vi fikk kortison krem ble han bra etter bare et par dager,så den hjelper.

Lykke til...:)

Skrevet

Pleier å ta det på ca to ganger/ dager. Pleier å hjelpe med en gang her heldigvis. Bruker Aderma hver dag for å forhindre at det blir for ille. Har hjulpet greit den også.

Skrevet

Burde ikke bruke kortison... det hjelper akkurat der og da, men huden blir samtidig brutt ned, og etterpå kommer eksemet sterkere tilbake, det blir en ond sirkel....

bruk heller aloe vera, mye fuktighet og bad med olivenolje i badekaret hver dag....

snakker av erfaring... har selv atopisk hud, og sønnen min har arvet det samme...

Skrevet

Vet at det ikke er bra og bruker det derfor minst mulig (har kun brukt den to ganger), men noen ganger er det nødvendig og det eneste som hjelper....

Skrevet

Bruk kortison!!!!!!

Det er er en sterkt overdrevet skepsis til kortison her i landet.

Huden og barnet har mye bedre av å bli bra enn at vi foreldre skal holde igjen og bruke fuktighetskremer ol som bare demper tørrheten osv.

Klar man skal bruke fuktighetskremer gjerne forebyggende og i tillegg til kortison.

Kortison hjelper gjerne omtent umiddelbart på barn med svak eksem, om det går fort over bruk det i noen dager trapp deretter gjerne ned med annen hver dag. før du avslutter. dette vender huden av med kortisonen på en måte og begrenser sjansen for at utslettet skal komme tilbake med en gang

Lykke til

Skrevet

Ganske enig med herkules.

Smør med kortisonkrem først, og etter en halv time smører du med fuktighetskrem på samme sted. Jeg bruker locobase repair og det funker kjempe bra.

Lukas hadde masse eksem i ansiktet da han var mindre. Jeg smørte og smørte med aderma osv, men det hjalp ingenting. Etterhvert prøvde jeg hydrokortison+locobase, og han ble bra etter ca 1 uke, har ikke kommet tilbake etter det...

Skrevet

Bruk Kortison!

Min eldste har kraftig atopisk eksem helt fra 6ukera alder, sammen med andre typer allergier har vi vært fulgt opp på poliklinikken på Ullevåll for atsma og allergi. Han er nå 4år og blitt mye bedre,

Så lenge cortisonen blir påsmurt eksemområdet og ikke utover det så er det ingen fare for skadet hud, fordi eksem er fortykket hud og det er MYE større sjans for hudskader om du lar det være og ungen klør seg til blods, og det sprekker opp., da kan det bli vonde infeksjoner for barnet og potensielle hudproblemer blir større, Streptokokker osv..

Vi har smurt vår eldste 2 ganger daglig med fuktighetskrem+ oljebad omtrent hver dag i 4år nå, og det siste året har vi nesten sluttet med kortison, han har hatt 2 kraftige utbrudd det siste året, men vi bruker fortsatt et mildt steroid på han 1%. Cortison har vi brukt etter behov, 2 ganger daglig til eksemet dempet seg- deretter 1 gang, så annenhver dag og deretter slutt. Ullevåll sa man kunne bruke den sammenhengende i 2 uker. Men det er viktig å trappe ned gradvis.

Lykke til, og husk at du kan få dekket 90% av kremutgiftene dine av NAV trygd.

Skrevet

Hei.

Jeg har også brukt kortison krem på datteren min + en haug med andre. Føler vel at jeg har snart et helt apotek her hjemme med fuktighetskremer hehe..

Jeg tok henne med til en hudlege og fikk vite at hun har atopisk eksem. Fikk 2 kremer til henne som heter Mildson+Locoid. Smørte i starten morgen og kveld med begge.

Nå snart en 1 mnd siden jeg startet har hun blitt kjempe fin:) Har i det siste bare smurt på kvelden.. Verdt å ta en tur til hudlegen.

Skrevet

Tusen Takk for svar, alle sammen!! Nå er han helt fin; kan ikke se hvor det var på huden hans, engang :o)))

Han hadde jo litt eksem da han var "fersk", men det ble liksom aldri helt ille -trodde han bare hadde vokst det av seg. -Så det tok litt tid før jeg skjønte at det hadde kommet tilbake.. Har visst tedens til å blusse opp om vinteren, har jeg skjønt (?)

La merke til det hadde begynt litt i panna + kinna også, så jeg har kjørt på m aderma exomega kremen, og nå er han helt glatt og fin.

Anbefaler den kremen, altså! Har brukt den et par ganger om dagen siden tirsdag, og nå er hele ungen bare myk og god! Og kortisonen tok som sagt knekken på det på låret :o))

Skal ta det opp med helsesøter neste gang vi skal på kontroll. Da vi var der i nov så spurte hun jo, men da hadde han jo vært helt fin lenge!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...