Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #1 Skrevet 6. februar 2008 stemmer det at det er "arvelig" innenfor familier? Har litt angst for dette, som sikkert alle her inne?! Så ingen skremmende svar takk!
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #2 Skrevet 6. februar 2008 Hmmm , det vet jeg ikke. men ei som jeg vet om døde i en alder av (tror det var 11 år) og det mente de var en form for krybbedød. Så da kan det jo faktisk skje når de er ganske så store. Men det er vel "større" sjangse for det når de er små enn store vil jeg tro. Om det er arvelig vet jeg ikke, har aldri hørt det iallefall.....men jeg er ingen ekspert.
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #3 Skrevet 6. februar 2008 Du kan ikke forlange et ærlig svar på dette og så skrive at du ikke vil ha skremmende svar...? Risikoen for krybbedød er størst når babyen er 2 uker til 4 mnd, etter 6 mnd er risikoen svært liten og etter 1 år omtrent ikke-esisterende. Men siden barn helt opp til voksen alder kan dø uten forklarlig grunn når de sover (ekstremt sjeldent) så går dette også under betegnelsen "krybbedød" eller gjorde, nå er det jo et annet navn for det, uventet barnedød eller noe sånt. Om det er arvelig vet jeg ikke, men det er blitt gjort en større studie i Skottland som har vist at om babyen sover på madrass arvet av søsken er det en 3 doblet risiko for krybbedød og om den sover på en madrass fra andre er det en 8 doblet risiko for krybbedød. En undersøkelse i Australia hevder å ha funnet løsning på krybbedød og utviklet et eget laken som skal forhindre dette (de mener grunnen er avgasser fra madrasser, eller enda værre, lammeskinn osm svært mange bruker i sengen til babyer). Jeg må ærlig innrømme at jeg er lettskremt nok til å ikke ta noen sjangser så hvert av mine tre barn har fått helt ny madrass og får ikke lov å sove på lammeskinn. Ellers er det jo det vanlige man kan gjøre for å redusere risikoen, ikke røyke (noen av dere), la babyen sove på deres rom men i egen seng, passe på at h*n ikke blir for varm om natten, unngå kosedyr og for stor dyne i sengen, legge h*n på ryggen frem til h'n selv begynne rå snu seg til magen osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå