Gå til innhold

Nokon som ikkje skal/kan amme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er usikker på om eg kan amme jenta vår som kjem i mai, pga at eg har ein sjukdom som krev at eg truleg må begynne på medisin rett etter fødselen (har vore medisinfri heile svangerskapet). Medisinen er så ny at det fins lite kunnskap om effekt i samband med graviditet/amming. Legen min skal hente inn siste studiane på medisinen rett før terminen min så vi kan ta stilling til amming/ikkje amming.

Problemet er berre at eg tenkjer så masse på dette, ønskjer jo i utgangspunktet veldig gjerne å amme. Først og fremst pga at det er bra for barnet, men også pga det praktiske. I tillegg er det jo sånn at folk ser skeptisk på mødre som ikkje ammar no til dags. Føler dei er i sin fulle rett til å kritisere slikt!!

Kan jo velge å droppe medisin for trygt å kunne amme, men då er det store sjansar for at eg blir skikkeleg sjuk. Kanskje kan eg amme med medisin viss den berre går over i morsmelk i små og heilt ufarlegemengder....hmmm, er litt vanskeleg dette!

Høyrer gjerne frå andre som ikkje skal amme barnet/har hatt flaskebarn tidlegare. Erfaringar etc.

Har sjølv to barn frå før som eg har amma.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok en brystreduksjon september 2006, og det er ikke sikkert jeg kan amme. Skulle det skje vil jeg ikke ha noen dårlig samvittighet. Heller ingen amming, en ødelagt rygg og ikke kunne løfte sitt eget barn. Og nåååde den personen som kommer bort til meg med sleivete bemerkninger når de ser eller spør om jeg ammer eller ikke etter at jeg har født... Jeg synes det er opp til enhver om de vil amme eller ikke. et personlig valg, og folk skal ikke blande seg opp i det... :0)

Skrevet

Først vil jeg si - ikke ha dårlig samvittighet fordi du ikke kan amme. Dersom medisinen ikke er bra for barnet har du jo faktisk ikke noe valg heller - barnet trenger vel en frisk mor også.

Hva som skjer med det barnet jeg skal ha nå vet jeg ikke, men jeg har ikke ammet mine to første.

Førstemann er født før termin og klarte ikke teknikken med å suge. Jeg pumpet meg i 1 mnd og gav han flaske. En super løsning for oss. Det gav også far mulighet til kos og måltid ( og avlatning)

Andremann var så sterk og sugde så hardt at jeg gråt når jeg prøvde å amme henne. Siden jeg hadde god erfaring med flaske var det ikke noe vanskelig valg å gå over til det. Da kunne vi kose oss isteden for å grue oss til matinga. Også med henne pumpet jeg meg 1 mnd, men det var ikke noen koselig opplevelse.

Så hva jeg skal gjøre denne gangen vet jeg ikke, kommer an på hvor lett ting går.

Uansett - lykke til.

Skrevet

Hei! Ikke ha dårlig samvittighet av den grunn.. Jeg kan heller ikke amme pga medisiner . Erstatningene er så gode at barnet vil absolutt ikke lide av den grunn...

Det er kjipt men må man gå på medisiner så må man bare gjør det, bedre med en frisk mor som ikke ammer en en syk som gjør det :)

Skrevet

mye sunnere for barnet ditt at han/hun har en frisk mamma enn at hun på død og liv skal amme. En frisk og lykkelig mamma gir ett lykkeligere barn:)

Skrevet

Tusen takk for svar :-) Må sikkert berre venne meg til tanken på at eg truleg ikkje kjem til å amme veslejenta...fint å høyre andre si erfaring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...