Gå til innhold

når sa deres barn mamma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var vel litt over 8 mnd når han begynte å si mamma og har såvidt begynt å si pappa nå (9 1/2 mnd)

Sa mamama og bababa en god stund før, men så plutselig begynte han å strekke seg etter meg å si mama. Så det tok en stund fra han begynte å si det, til han bevisst sa det til meg.

Skrevet

Nr 1 sa baba når hun var 7,5mnd. 8,5mnd sa hun pappa, 9,5mnd sa hun mamma =) Nr 2 er kun 5 mnd så der kan jeg ikke svare så mye ;P

Skrevet

Min sa mamma klart og tydelig ved 4 mndr alder, en kun en gang. Har ikke hørt et pip siden.

Skrevet

ikke for å være kjip, men kan dette være mulig...? Synes det høres litt vel fantastisk ut at barna kan si mamma og pappa før 10 mnd alder jeg....nå er jeg førstegangsmor selv, men likevel....

dattern min lager jo lyden 'bababa' 'papapa' og 'mamama' i tillegg til en haug med andre lyder, men hun sier ikke mamma og pappa fordi om hun former leppen til disse ordene. er jo enkle lyder som småbarn lager...sikker på dere ikke tillegger dem mer enn hva som er tilfelle...?

Skrevet

I dag hehe ;) Neida, men han lå og grein og plutselig lagde han en lyd som hørtes ut som mamma, samboeren sa det også ;) MEN jeg tviler på at det var noe mer enn en tilfeldig lyd fra han da.

Skrevet

Her er hun 4mnd å har lenge sagt både; hei, joda, nei, mimi, baba, ja`a mens hun har lekt på gulvet.

Selv om jeg klart hører at hun har ordene, kan jeg ikke si at hun sier dem. Tror ikke hune rklar over forskjellen på de ordene, og den andre babblingen hun leker seg med.

For ei lita uke siden var jeg forøvrig veldig i tvil selv!

To netter på rad ropte hun på mimi når hun våknet og skrek.

Akkurat da følte jeg meg helt sikker på at det var bevist. Etter å ha fått det litt på avstand er jeg alt annet enn det. Det var nok tilfeldig.

Når førstemann sa mamma bevist er jeg faktisk ikke sikker på.

Håper virkelig jeg har det skrevet ned i boken hennes!

Det er jo litt av en herlig milepæl da!!

Gleder meg utrolig mye til hun begynner å si ord, og snakke.

Samtidig som det er litt, tja, trist også. Siden dette blir sistemann.

Skrevet

Ja, min på 4 måneder har også sagt mye: nei, au, takk, fy, gy, sy. Mæmæ har jeg også hørt opptil flere ganger. Tror nok han er bevisst at det er mamma han vil si, for det er som regel når han vil ha pupp at han vræler ovæovæovæ... mæmæ. Koselig. :)

Skrevet

Min sa mamma helt tydelig da han var 6 dager gammel og har fortsatt med det. Pappa er sååå sjalu. :D

ovæ, ovæ, ove, roper han alltid når han gråter. Onkel Ove er meget stolt, kan man si. :)

Skrevet

Hun begynte å si mamma da hun var 6 måneder

Pappa begynte hun å si da hun var 7 mnd

Skrevet

Min sa tydelig mamma og pappa ved 6 mnd alder, men det var nok ikke bevisst. Babyer har et universellt språk, dvs alle babyer har de samme lydene de første mnd. og rundt 6 mnd alder er det mamama, papapa, dadada o .l versjoner. Det er derfor mamma og pappa er ganske likt på veldig mange språk:)

Skrevet

Himmel og hav, er det ingen som har "normale" barn her inne? ;-)

I følge bøkene sier barna sine første ord mellom 12 og 15 mnd.

Jenta vår på snaue 7 mnd kommer med mange bablelyder som til tider kan minne om ord, men bevisst er det ikke.

Skrevet

Joda, bare du hører skikkelig etter, så kan han si akkurat det du vil han skal si. bare å bruke fantasien det.. :)

Skrevet

Er vel ikke besvist.. men han begynte når han var 6 mnd.. å si mamma, pappa, takk,hade... nå sier han det og tussi, voff..a , lys osv.. er mer bevist på å si mamma og pappa nå.. tror ikke det har vært bevist før de to siste mnd:)

Skrevet

Min er 10 mnd om noen dager og han sier ikke mamma eller pappa enda.eneste han sier er bø.

Skrevet

Min har sagt mamma og pappa bevisst siden han var 9 mnd.. Nå er han 10 mnd, og når pappan kommer hjem fra jobb om dagene og banker på vinduet blir lillegutten helt vill, sitter og humper på stumpen, peiker på han og sier PAPPA!!;)

Kjempesøtt..

Mamma sier han dagen lang, hele tiden.. Spesielt om jeg forlater rommet, eller ukjente folk holder han, så strekker han seg mot meg å sier mamma. Så vet at det er bevisst iallefall..

Men han holdt på i 2 mnd med mamama og papapa først, og da var det ikke noe som va bevisst.. bare lyder liksom:)

Skrevet

Mini sier tydelig "mamma" nå (8 mnd), men eldstemann sa ikke "mamma" før 15 mnd, og da hadde hun først sagt "pappa" i noen dager. :)

Skrevet

De to eldste var vel ca 8,5 mnd, mini begynte å bruke det bevisst (sånn at jeg ikke er i tvil) når han var 7 mnd, altså etparuker siden. Men så har han to eldre brødre som roper mamma til meg hele tiden også da, så han plukker det vel opp ;-)

Barn er ulike og mine har alltid vært ganske tidlig å snakke, begge de eldste hadde et ordforråd på rundt 10-12 ord når de var 1 år.

Skrevet

Min baby kunne lese da han var 6 mnd gammel.

Skrevet

den var faktisk litt bra anonym

jeg har INGEN tro på at en 4 mnd gammel beby kan si MAMMA: herremann det det må jo være en ny einstein!!

MIN 4 MND GAMMEL GUTT HAR NETOPP BEGYNT Å LAGE SNAKKE LYDER, TROR DET TAR EN STUND FØR HAN SIER MAMMA

Skrevet

virker kanskje litt kvass her nå men 6 dager gammel, jaja ikke at jeg tror på det da, har ei jente selv på 4 mnd og hun sier ikke noe, har vannskelig for tro at så små babyer sier mamma eller pappa. ja hun ler å drøser så det holder etter lyder som kan høres ut som navn eller ord, men kjære vene, babyen snakker jo ikke for det;)

Skrevet

Nei enig i det, småen begynte å "bable" ved 6 mnd alder, men da var jo alt tilfeldig, og somregel ikke noe som ligner på ord i det hele tatt..

Men nå som han er 10 mnd vet jeg at det er bevisst når han sier mamma og pappa. Men det er også alt, han prøver og si pus når han peker på pusen, men det blir jo "uuus",

Har heller INGEN tro på at en 4 mnd gammel baby kan si noe som helst, det er vel helt usannsynlig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...